Jo förvisso sommartid när man inte förbrukar något under tiden man eldar men då laddar i varje fall inte jag fullt för det bara står och svalnar. Sen är det inte riktigt sant heller för man får inte in riktigt så mycket ved, jag tror snarare att man får in ca 160 liter + luft & asklager.
Praktiskt sett alltså;)
 
Sommar tid räknar jag med att inte elda alls utan istället koppla bort alla acktankar utom, 1 (500 el 750 l). Möjligen komplemetera med pellets eller el (troligast pellets). Så övereffekt under sommar tider borde inte vara något större problem.

Den stora frågan som fortfarande gäckar mig är: 40kW eller 60kW. Fler på forumet menar att om de fått göra om sina köp hade de köpt en modell större? löst prat eller?
 
Kompisen med 3700 l totalvolym verkar behöva elda mer än max var 10:e dag för vv :)
Tankarna är isolerade 285 mm i sidorna 50 mm under o 500 toppen så nog bör han klara 10 dagar tycker man, Enligt vissa så ska ju "små termosarna" som jag har ge så stora förluster men jag klarar vv 2-3 dagar när 500 l tanken är full trots 60 mm mineralull..
Kompisen har ju 7,4 ggr större volym o duktigt mer isolering så det borde ju räcka 15 dagar om förlusterna är likvärdiga för vv förbrukningen har jag nog lite högre då vi har barn som vill bada + mer disk då dom ej har barn..
 
Man kan ju titta på hur sitt vardagliga "livspussel" ser ut? Ex komma hem från jobb o tända pannan vid 17,sen i o styra med mat o barn o duschar,kanske gå ut en sista gång runt 21 o lägga i det sista,därav vitsen med en panna med större vedvolym..:)
 
Helt klart ska man se till att vevolymen är stor men inte så stor att man inte kan lägga fullt sett till vattenvolymen vilket det bör bli med en Orlan 60 o 3m3 tank då den har 310 l eldstad så borde nog tanken vara 5m3 iaf..
Klarar Orlan 40 inte att ladda 3m3 50° på ett ilägg om pannan är uppvärmd av startbrasan så har den då inga 90% i verkningsgrad..

Det va de jag ville komma fram till då jag skrev om kompisens anläggning tidigare, Till nyår eldade han upp tanken + förbrukningen till huset under eldningen som tog knappt 9 timmar innan det brunnit ut o de fick vi till att det blev totalt ca 300 kWh..
Från startbrasa med panntemp på 70° gick det 2 1/2 ilägg för att ladda tankarna till 90° från 27°, Pannan har 120 l eldstad vilket gjorde att ca 300 l ved i eldstadsvolym gick åt..
 
Knektens inlägg är väldigt vettigt tycker jag. På Orlan 40 brinner ett ilägg i ca 4 timmar.
Och behöver man ca 3m³ vv så funkar det alldeles utmärkt att fixa med Orlan 40 på en kväll.På 9 timmar laddar jag 3750liter vid -2 till +2° utomhus, för mig räcker detta sedan i ca 50-55 timmar (alltså 2 arbetsdagar men inte 3dagar).39 timmar efter avslutad eldning är det alltså dags igen.
(Eldningsstart 17,00(fullt)...andra ilägg ca 20,00(3/4)..sista ilägg ca 23,00(3/4)......Avlsutad eldning 02,00......dag......kvälll.....natt....dag...kväll 17,00 elda igen).
Vid mer än -5° så eldar jag varje dag och laddar lite mindre istället(2 ilägg ca17,00 & 21,00).

Vill man då gå och lägga sig tidigare men hinna med samma sak kanske en 60kW´s panna är att föredra som gör jobbet på kortare tid.Skulle tro att brinntiden på en Orlan 60 är ungefär samma kanske nån halvtimme/timme längre. Så ett andra ilägg går säkert att göra efter 4 timmar vilket betyder att lagom till 9 Bio´n är du klar om du börjat kl 17,00.

Viktigt är också hur man eldar, jag är av den uppfattningen att man kan elda effektivt och passivt.En stor glöd och bra med ved i pannan ger hög effekt, låter man pannan bara gå och fyller först när det är på gränsen att glödlagret blir för litet har man tappat en hel del effekt under en kanske ganska lång tid. Då spelar det ingen roll vad det står på pannan. Därför laddar jag pannan efter bara 3 timmar för då är glödlagret stort och det är då pannan ger den angivna effekten eller mer. Samtidigt är det svårt att säga vad som funkar generellt eftersom alla har olika förbrukning. Det går ju inte lika snabbt att ladda när det är -20° som när det är +10°C ute. Har man ofta minus 20 kanske man ska ta en kraftigare panna och vice versa.

Det som talar emot att köra en 60kW´s panna är väl att det kan vara svårt att bara göra småbrasor som kanske bara ska fylla upp 1000 liter (Typ april-Maj & Sept), Dock förenklas den problematiken om man tok isolerar så att man slipper avsvalningseffekten/slavtanks förluster(som 2an´s kompis). Jag tycker dock inte att du behöver vara orolig för att pannan ska vara för stor för 3000l men tycker också att en 40kW räcker. Skulle du ha grym ved och noll förbrukning lägger du helt enkelt in lite mindre ved i en Orlan 60.

Poängteras kan göras att jag inte kör med start brasor då dessa normalt sett betyder att man gör en liten brasa för att sedan en halvtimme senare går ner och fyller fullt. Jag kör från iskall panna laddar fullt och tänder väntar 2-3 minuter och trycker på start. Beroende på veden beskaffenhet inträder blålågan efter mellan 5 & 20 minuter och man slutar att se vit rök ur skorsten.Kör man en vanlig startbrasa bolmar det ur skorsten under hela tiden man kör startbrasan. På detta sätt sparar jag in att glömma att gå ner och fylla fullt då denna brasa är så liten att den kan ta helt slut och man måste börja om och vänta ytterligare en halvtimma. Så om pannan levererar 90% verkningsgrad på ett ilägg beror på hur man ser det. Verkningsgraden ligger i hur mycket pannan kan kyla rökgaserna från sina ca +800-+1000°C som de flesta blålågor ligger på. I min pannas fall ligger maxtempen direkt i utloppet på ca+220°C vid full effekt. Och om jag inte minns fel ligger nominell temp på Orlan 40 på 220-240°C. Har man nu högre rökgastemp så sjunker ju verkningsgraden eftersom mer energi går ut i skorsten så det gäller att ha rätt drag i skorsten.
 
Redigerat:
Det känns som om detta är det mest spännande hemma projekt jag gett mig in på någon sin, dock ger kanske inte mina 2 år som husägare mig nån större erfarenhet. :)

Då vi bygger en ny byggnad (garage) där pannrummet ska stå så kan jag "i princip" ha hur stora acktankar jag vill, men jag vill ju förstås ha plats för ett garage med :D. Så kanske borde jag satsa på större acktankar, fick erbjudande om att köpa en 2 år gammal 5m3 acktank för riktigt bra pris. Om man kompleterar den med en ca 750l tekniktank med SOl och VV. kanske man skulle ha en lite mindre problem med sitt "livspyssel". Då skulle jag tveklöst skaffa en 60Kw Panna. Dock så känns det läskigt att ha mer än 5ton i kanten av betongplattan. får nog ta med nån gjutare.

Tänk om jag oxå kunde bidra med lite siffor som jag plockat ut ur mitt eget lilla panrumsspöke. nå de kommer så snart den står på plats :)

Men kontentan är iaf.
Om man ligger kvar på 3000l Acktank klarar jag mig gott på en 40kW panna.

Om jag däremot kliver upp till 5750l så är nog 60kW ett bättre alternativ
 
Med 3m3 tank räcker gott orlan 40 men om du får tag på en 5m3 tank billigt så ta då den o ställ in en 750 l tank med 3 st 15 meters slingor om du nu tror att du kommer behöva sol i en sådan anläggning o en Orlan 60..
5750 l som är bra isolerad ska du inte behöva elda mer än max 2 ggr/mån på sommaren :)
 
Håller helt med 2an, hade jag haft möjlighet att gå upp i storlek på tank hade jag gjort det och då även en större panna. Möjligtvis hade jag idag skippat tekniktanken och istället lagt ner dessa pengar på extra solpaneler. Fördelarna blir mindre teknik (pumpar,styrning, ventiler osv) och mer kraft från både sol & panna.
Eftersom du dimensionerat din anläggning till ungefär samma storlek som mig borde vi ha ungefär samma förutsättningar(ca 25-30 000kWh/år värme behov).Hade jag fått fria händer idag hade det sett ut enl följande i grova drag.

En stor Ack på 5-6000l (isolerad minimum 50cm)
Panna 60kW
Sol-plana ca 20-30m² (<50°) + 15 eller 20m slinga placerat i botten.
Sol-vakuum ca 10m²(>50°) + 10 i topp & 15 i bottenslinga.
(Sol varianten p.g.a. att jag skulle även köra poolen mot detta. och att jag förmodligen hade kunnat lägga av och elda i början på April)

Idag har jag 5 st 750l tankar det som tillkommer med det är en jävla massa dyra kopplingar, rör och pumpar + att det kostar mer med fler än en stor.
 
Ja vill oxå hålla med:) Men nöjjer mig med stor acktank o panna.Är tanken stor o "riktigt" isolerad så är det överkurs med solpaneler.Har man sen panna o tank i uthus så slipper man "träla" in med ved i kåken o elda så ofta när det är sommar o varmt..
 
Redigerat:
Ett alternativ för joyider är ju att skippa 750 l tanken o köpa "bara" 5m3 tanken o en TVA typ Baxi 33/53 för vv http://www.baxi.se/UppladdadeFiler/Manualer/vxb33-53_S.061019_rev0.pdf , Den går väl på ca 10000:- men då får du ut ca 10 m3 40° vv från 5m3 70° vatten vilket bör räcka ett tag.. :)
Isolera tanken ordentlig med typ 30-50 cm runtom, Toppen bör iaf vara 50 cm..

Då pannrummet/garaget ska byggas bör det gå bygga till nån m2 så en ordentlig anläggning rymms..

Orlan 60 27000:-
5m3 tank XX :-
TVA 10000:-
Isolering
Laddkoppel
Shuntstyrning
expkärl
Rör
Ventiler/avstänkningskranar
Skorsten (Bygga egen med stålrör samt minst 2x30 mm isolering med skarvar omlott samt spirorör utanpå)??

En vass anläggning som inte skulle kosta specielt mycket, Tveksam med solfångare till en sådan anläggning men går ju koppla på senare om man lämnar lediga uttag/anslutningar på 2 nivår o använde vvx istället för slingor i tanken vilket även blir billigare än slingor då vvx kostar 800:-
 
Alla såna här kombianläggningar blir en kompromiss mellan att bygga en riktig vedanläggning och få få in både pellets och sol. Gör man en kalkyl så ser man ju att det är bättre att lägga pellets och solpengarna på att bygga en bättre vedanläggning istället.

Att du ens funderar på en panna med tryckande fläkt tyder på en begränsad budget, ta då och satsa pelletspengarna på en bättre panna istället.

Sen är det så att om man eldar ved till största delen och tänker sig pelletsinvesteringen för att ersätta el när man inte orkar elda så blir det många, många år innan den investeringen är betald.
 
"Att du ens funderar på en panna med tryckande fläkt tyder på en begränsad budget, ta då och satsa pelletspengarna på en bättre panna istället."

Vet inte riktigt på vad det där betyder att ens fundera vad exakt är som gör att man har begränsad budget för man funderar på en panna med tryckande fläkt??. rätt korkat påstående


Hur vida detta har att göra med budget har jag väldigt svårt att se. Finns det inte en anledning att de många stora/industri pannor använder tryckande fläkt (över 100-200kw)?

Nu är inte alls någon förespråkare för tryckande fläkt i pannor och anser att sugande fläktar absolut passar sig bättre än tryckande i flest hushåll med tanke att de anses enklare att elda i (ingen backpuffande djävul med svarta horn som sticker upp ur pannan).

Bättre panna? Vad är det för fel på Orlan då förutom att den har tryckande fläkt;)
Tycker det är många som verkar nöjd med den, ser inte någon som helst anledning att slänga ut 20000 extra på en panna som har samma effekt/verkningsgrad och håller lika länge. Vilken panna borde jag då köpa då orlan köparna tydligen gjort ett dåligt val? Jag har ju inte köpt någon än så än kan jag räddas :D
 
Redigerat:
Det jag vet är fel är att spara 20.000:- på pannan och lägga det på sol/pellets.

Sen är det så att första generationens fläktpannor hade tryckande fläkt vilket nu överges tom av Orlan. Även den tveksamma keramiken i ver 1 har nu Orlan ersatt med lös keramik i sugfläktspannan, tyvärr är den tunn och utan stöd så jag sätter en slant på att det blir täta byten. Inte så kul med en så dålig generalagent i Sverige heller. Men vill du verkligen ha en Orlan så köp den med sugfläkt, den innebär en rejäl förbättring mot den tidigare.
 
Orlan pannan med sug fläkt går väl inte att köpa än.

Det är väl samma med ctc och någon fler panna som du knäppte kort på i tyskland.
Det är bara prototyper finns inga i serie tillverkning.

Jag tror att du blir nöjd joyirider om du köper en stor acktank som klarar av att lagra tillräckligt med ernergi för att hålla ditt hus varmt i 24h även när det är som kallast ute.
När du då har bestämt hur stor den tanken skall vara så köper du en panna som klarar av att fylla den tanken på så få ilägg som möjligt.

Sedan är det nog mer eller mindre problem med alla pannor. Baxi som matss har förespråkat förut verkar ha väldiga kvalitets problem nu, krokiga luckor stumma fläktar mm, så dyr panna behöver inte betyda bekymmers fri panna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.