Funderar på att skita i bergvärme och i stället köpa en ny panna.
Någon som kan rekomendera en bra?
Har funderingar på en Effecta Pellets 220...
Har en Pellx 20 kw-brännare och två acctankar på 500 l styck.
Vad ligger en pelletspanna på för pris?
 
Själv köpte jag en begagnad knappt använd Värmebaronen Joker för 1500:- :)

Man får tömma aska lite oftare än en modern pelletspanna men i övrigt är den lika bra.
 
Jag hörde ca 30000 inkl moms, det stämmer ju med priset du angav.
Sen tillkommer installation.
 
totte2 skrev:
Jag gör i nuläget av med 6,6 ton/år = 18000 kr och el 5000 kw/år = 7500 kr. Total kostnad 25500kr/år.
Det är ju det jag är rädd för, att elförbrukningen ska skjuta i höjden under dom kalla vinterdagarna när bergvärmen behöver tillsatsenergi från elpatronen! Den börjar visst hjälpa till redan vid -17 grader (tror jag det var).
Nej det är inte så att en bergvärmepump behöver tillskott vid en viss temperatur, det beror helt och hållet på hur det är beräknat. Räcker det med att framledningen håller sig under 50 grader och att effekten är tillräcklig i VP så behövs inget tillskott oavsett utetemperatur. Nu kan det vara så att försäljaren för att få sälja kalkylerar med att det tillskottet ska gå in vid -17 grader och kan sälja en billigare pump som du senare får högre driftkostnad på.

Min Termia bioplus 20 kostade 53 papp men den känns väldigt stadig och brännaren har efter mycken inkörning nu skött sig i 2 år utan avbrott (förutom att pellets tagit slut ).

Sedan kostar din pellets lite väl mycket men det är väl säckat och då blir det dyrare.

Protte
 
Tror ni att man kan minska pelletsförbrukningen om man köper en renodlad pelletspanna? Jag har idag en Egor-panna ala -85 eller nå´t .
Mitt hus är på 140 m2 och byggt 1920, tvåvånings med källare o stor dåligt isolerad vind, äldre spröjsade fönster ...but I love it..
Säckat var det här! Fick inte plats med bulkförråd. Kör med ett Mafa veckoförråd (minisilo).
 
Redigerat:
Är det en vedpanna har du mycket att tjäna i att byta till en olje- eller pelletspanna vad gäller verkningsgrad.

En oljepanna från -85 är väl iofs också sämre än dagens pannor men där finns det absolut inte lika mycket att tjäna.
 
totte2 Mitt i vintern fick jag för mig att det var dags att tilläggsisolera vinden, det lades på 10cm och det gjorde skillnad. Du tjänar in isoleringen snabbare är pannbytet, det är billigare också.
 
Tack för tipset, vad använde ni för isolering? Lade ni det på vindsgolvet direkt eller ? Jag har sett endel engelska byggprogram där dom använder som någon slags tunn folieaktig isolering som tydligen även används av NASA. Den bara rullas ut i bredare remsor. Har letat efter något liknande här i Sverige men inte hittat nå´t.. Är det någon som vet vad jag menar?
 
Har man en kallvind så är det väl ganska så konstaterat nu att om man isolerar mer där så leder det till fukt och mögelproblem.
 
totte2 skrev:
Tror ni att man kan minska pelletsförbrukningen om man köper en renodlad pelletspanna? Jag har idag en Egor-panna ala -85 eller nå´t .
Mitt hus är på 140 m2 och byggt 1920, tvåvånings med källare o stor dåligt isolerad vind, äldre spröjsade fönster ...but I love it..
Helt klart sjunker förbrukningen i en ny panna, Ariterm Biomatic 20+ har en årsverkningsgrad på 85% (om du kör pellets hela året inkl vv på sommaren som är riktigt dåligt för verkningsgraden) men exakt hur mycket är svårt att sia om..
Då jag bytte ut oljepannan från -72 till en vedpanna som eldas pellets i sjönk förbrukningnen från 6,8 ton till knappt 5 ton/år vilket nog kan blivit ändå bättre med en renodlad pellets panna.. Huset är 1 1/2 plans med källare på totalt 215 m2 från -73 med självdragsventilation..

Om det varit vinter skulle du kunnat kollat rätt väl vilken verkningsgrad du har med pellets om du har elpatron i pannan, När det är samma väder/temp testar du med el o ser hur mycket som går åt under nått dygn sen kör du pellets några dygn o ser hur mycket hushållsel det går samt hur mycket pellets..
1 kg pellets innehåller 4,8-5 kWh/kg o elpatron ger istort 100% verkningsgrad..

Går vinden tillägsisolera gör det mesta besparingen om inte pannan är riktigt dåligt :)
 
prototypen skrev:
Sedan kostar din pellets lite väl mycket men det är väl säckat och då blir det dyrare.

Protte
Nädu 2150 är ett riktigt bra pris i dagsläget tyvärr, på sina håll har pallpriserna gått en bra bit över 2500kr.

Stora Enso är det billigaste jag hittat men de vill inte leverera till mig :(


totte, en annan väldigt enkel sak att göra är ju att installera en shuntstyrning, så att du inte skickar ut onödigt varmt i radiatorerna och även stänger av helt så fort det börjar bli varmt nog.
 
Vet inte hur du räknar Danne 031? 18000/6,6=2727 spänn, vi ska hålla oss till de uppgifter som TS presenterar och inte vad man KAN köpa för.

Protte
 
Det var jag som snöat in på ett svar från någon annan där uppe som nämnde 2150, helt fel av mig.

Fast en pall är ju inte ett ton utan 832kg, så 2200 lite drygt blir pallpriset inte 2700 om man ska vara petig.
 
Per ton så är det enklare att jämföra.

Protte
 
Nej det är det verkligen inte, ingen som eldar från småsäck eller som säljer småsäck, använder sig av ton-pris. Pallpris är det enda som marknaden använder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.