Hej
Vi håller på att riva tapeter i 3 rum. Det finns 2 tapet skikt. Första skitet är en strukturtapet och det går fort att riva upp mha spackel spade. Andra skitet sprutar jag på med vatten. Efter ett par minuter går det relatvt fort att skrapa av det skitet med en bredare spackelspade och väggarna torkar på 30 min. Nu undrar jag om det finns nån risk med denna arbetsmetod? Det är en spånskiva som sitter på väggarna. Jag har hört att när en spånskiva reagerar med vatten under längre tid (år) så börjar det lukta surt.
 
Det är ingen fara, tänk bara hur mycket du blöter ner väggarna när du hänger tapet.
Det kan börja lukta om dom står konstant fuktiga men då är nog lukten erat minsta problem ;)
 
Då det är rå spånskiva så tänkte jag förklimma väggarna med lim o nån procent vatten. Vi tapeterserade ett rum med råa spånskiveväggar och jag fick en känsla av att tapeten blev lite knottrig så denna gång tänkte jag prova att förlimma lite.
 
Ett tips är också att måla lite oljefärg i alla skarver på spånskivan.
Det kan förebygga spånskivors tendens till att svälla.
Glöm inte att remsa skarverna också.
 
Remsa, spackel och husfix för grövre håligheter.
Vårat största projekt hittentills (Hallen):
Målet är:
* Tapetsering
* Slipning och målning av trappan
* Inlägg av parkett
* Belägg av parkett på trappsteg (kan sluta hur som, eller så strunt vi i det)
* Inlägg av klinkers vid ingången i hallen
* Målning av ytterdörren på insidan
* Byta dörrlister, taklister och golvlister.
* Byte av mittsyllen
* Gör om en garderoben till en öppen dubbelhylla där halva garderoben "spikas igen"

Tar nog ett par veckor det där. Sen ska man inreda. :))
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.