Någon som har testat med pelletsaska på mattan? Resultat?
 
Tistlarna växer åtminstonde i vår aska.

/ Fredrik
 
Mossan mörknar och "mår dåligt"......
 
Hmm intressant, kanske skulle testa det på vår gräsmatta. Har 3st fulla 20 liters plåthinkar med aska. Det borde räcka bra till ca 1000kvm gräsmatta.
 
brukar skicka ut askan på komposten och det som lever/växer där tycker mycket om det.

Skulle det på nåt sätt vara bra mot mossa så vore det ju guld!
 
Jag sprider ut min aska i ett område i trädgården med mycket mördarsniglar. Det gillar de inte :D
 
fremar skrev:
Hmm intressant, kanske skulle testa det på vår gräsmatta. Har 3st fulla 20 liters plåthinkar med aska. Det borde räcka bra till ca 1000kvm gräsmatta.
Så som jag brukar sprida min aska så skulle det räcka till ca 100-150 m². Man skall inte snåla, för då tar inte mossan någon skada.........
Dessutom skall man passa på när det förväntas komma en hel del regn, annars så får man "dras" med att askan ligger kvar ett tag.
 
A
Började efter ett tips, för ca: 6 år sedan, tömma ut all aska på gräsmattan varje vår vid snösmältningen med förhoppning att det skulle göra så att mossan försvann. Den här våren struntade jag i det och kommer göra så i fortsättningen eftersom jag inte tycker att det har någon effekt på mossan. Slipper dessutom tvätta hunden när hon har lekt i den sotsvarta gräsmattan
 
För mig fungerar det kanon med pelletsaska! Hade då jag köpte huset en gräsmatta som var täckt med 50% mossa. Spred ut askan tidigt på våren och mossan gulnade, blev mörk och försvann senare. Dock ska man hjälpa till med lite gräsgödning senare, då det bästa medlet mot mossa är att gynna gräset så mycket som möjligt.

Förra året blev det ingen aska, och jag såg då att lite mossa hade kommit tillbaka. Spred i år igen, och är 100% mossfri nu. Av min erfarenhet kan jag bara rekommendera att använda pelletsaska!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.