Hej!

Funderar på om man ska bygga i trä eller sten.
Kan ni som byggt i sten dela med er av era erfarenheter vad gäller pris? Är det stor skillnad mellan sten vs trä?

//Sandra
 


Det kan vara lite vanskligt att jämföra man ok, jag gör ett försök: 1 kvm trävägg som har hyffsade värden kostar ca 600 i material och tar drygt två timmar att göra. 1 kvm isoblock( betong-cellplast-betong) koster 900 i material och tar 2,5 timmar att göra. 1 kvm lättklinkervägg kostar650 i material och tar 2 timmar. Sedan får du räkna in olika uppvärmningskostnader och olika dyra underhåll.
Calle Posse
 
Kan fylla i med prisuppgifter som vi har fått. Murat eller egentligen limmat i "lössten"räknar man enligt våra uppgifter ca 0,6 timmar arbete/kvm ytterväggyta. Sedan kan du ringa t ex Celcon (i Sverige) el. Ytong (i t ex Tyskland el. Polen) och få prisuppgift för materialet per kvm - bör ligga runt 300:- tror jag men så tillkommer puts på utsidan och spackling av innerväggen.
Kan tillägga att ytterväggarna också kan utföras i sk stående väggelement dyrare i material men arbetskostnaden blir lägre då man reser huset snabbt.
mvh Stenhus05
 
Hur ser prisbilden ut i Polen? Om jag kan köpa isoblock ca 40% billigare där och arbetskostnaden är lägre borde det ju vara den bästa lösningen, eller.
Är slutsatsen att det är billigare eller dyrare att bygga stenhus än trähus?
 
Vad jag förstått så är stenhus dyrare / kvm än trähus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.