Har länge varit missnöjd med Såbis pellets då dom säckar jag fått ofta innehåller mängder av spån och aldeles för små pellets bitar. Skulle veställa 6 pallar från min vanliga leveramtör som utannonserat 6mm till ett visst pris.. väntade och väntade men inga pellets dök upp.. Ringde dom och fick svaret att dom inte hade några 6mm pellets på lager.. Blev riktigt förbannad och avbeställde hela rasket på sekunden. talade om för personen i luren vilket skitföretag dom var som inte kunde höra av sig om dom inte kunde leverera.

Hur som helst fick jag tag på en leverantör med sk "norska brun pellets", inhandlade några säckar på prov och eldade på.. Säger bara .. jösses vilken skillnad.

Fick ställa ner matningen av pellets med mer än hälften jämfört med såbis spån.
En säck med 12.5 Kg 6mm pellets brinner åtminstonde 3 timmar längre med samma låga som en 16 kg säck med pellets blandad spån från såbi. Priset skiljer ca 100 kr per pall för mig men kvaliteten på dom norska pelletsarna är milsvida högre än såbis skräp.

Är mycket nöjd med den norska pelletsen och kan rekomendera folk att prova, speciellt då till folk med kaminer där min erfarenhet är att 6mm ger bästa förbränningen i dom 2 olika kaminer jag haft. Den kamin jag eldar i nu är en envirofire EF3 med några år på nacken.

Var först lite orolig att den hårdare pelletsen skulle öka på arbetet för skruven men kaminen verkar trivas bra med den norska pelletsen och jag har beställt mina 6 pallar som lär dyka upp om några dagar..Normalt sett får jag kanske 5-6 säckar kvar per säsong av Såbis pellets. Det skall bli kul att se om jag får betydligt flera över av den norska pelletsen.

Steffe
 
får man fråga vart du hittade den bruna pelletsen du pratar om, kan vara intressant att kolla in.
 
Kan det vara så att den brunpelletsen du beskriver i själva verket är torvpellets, eller iaf med inblandning av torv? I så fall stämmer det mycket väl överens när man jämför trä mot torv. Torven har högre energivärde än trä, vilket jag själv också har erfarit när jag eldade med bittorv. Kanon säger jag bara!
 
Jag antar att det är pellets från www.norskpellets.com

Orsaken till utseendet, och det högre energiinnehållet är en annan tillverkningsprocess.

Normalt brukar den norska pelletsen också vara dyrare än den konventionella svenska. Vissa brännare kan också ha svårt att klara den norska varianten.
 
GoForIt skrev:
Jag antar att det är pellets från www.norskpellets.com

Orsaken till utseendet, och det högre energiinnehållet är en annan tillverkningsprocess.

Normalt brukar den norska pelletsen också vara dyrare än den konventionella svenska. Vissa brännare kan också ha svårt att klara den norska varianten.
Stämmer bra.

Bäst är nog att prova sin kamin/panna med denna pellets. i min kamin går det aldeles förträffligt men kan tänka mig att klena matningar kan ha svårt att mata fram då den är hårdare och inte går av lika lätt som dom vita.

Pelletsen är inte "så" mycket hårdare den går fortfarande att bryta av med händerna utan större ansträngning. Dock så brinner den lite annorlunda och lite mera som träbitar i samma storlek. För min del är valet solklart jag kommer att använda denna pellets till något ännu bättre dyker upp.

Folk som har haft problem med skruvar som kärvar pga spån och som i mitt fall även fått en M10 mutter i present från såbi i en säck så är ett tips att prova denna pellets.

En halverad frammatning för min del innebär att jag kan vara borta från huset längre utan att elvärmen kickar in och kostar extra. en full kamin med såbis 6mm kunde ställas ner så den brann i 24 timmar men med denna pellets blir tiden ca 44 timmar istället. Med en hemgjord "resa bort krage" på pellets magasinet ökar jag tiden till ca 90 timmar brinntid. gentemot lite mer än 2 dygn annars.

Hur som helst en mycket bra pellets och klart värd att provköra.


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.