Håller på och tittar på en tomt i ett nytt område där grannen redan börjat bygga. Han har fått bygglov för ett garage 2m från tomtgräns. Garagegrunden är följdaktligen två meter från gränsen, men han bygger också två meter takutsprång på pelare (dvs takkanten hamnar i kant med gränsen till "min" eventuella tomt) "för att kunna ställa cyklar odyl under tak..."

Vad gäller egentligen?
 
Det beror ju helt på vad han har fått bygglov för.

Men om detaljplanen för området tillåter garagebygge (ofta mindre avstånd för just garage i planen) 2m från gränsen. I så fall så gäller det byggnaden, sedan är det tillåtet med ett normalt takutsprång. Exakt vad som menas med ett normalt utsprång kan nog variera lite. Men 2 meter är definitivt inte ett normalt utsprång. Det innebär att garaget i fråga troligen har fått bygglov närmare gränsen än 2m.

OM detaljplanen inte tillåter bygge så när gränsen så kan de ha fått bygglov iallafall som "smärre avvikelse". I så fall skall grannarna ha ¨fått tillfälle att yttra sig. Men det handlar i så fall alltså om grannar som ägde marken när bygglovet gavs. Ni har så vitt jag förstår ännu inte köpt tomten.

Men kort sagt: normalt så räknas avstånd för bygglov till väggen på byggnaden, som får ha takutsprång. Takutsprånget får dock inte nå in över granntomten, i så fall krävs servitut för det intrånget.
 
Redigerat:
"två meter takutsprång på pelare "

Det låter ju typ som en "car-port" fast för cyklar, kan ju inte vara ett normalt takutsprång...?
 
Mikael_L
0,5 meter brukar vara det som räknas som normalt takutsprång.
Sen kan det vara större om byggnaden är hög, men det är väl inte fallet här?

Är takutsprånget mindre än 0,5 meter så är väggarna gränsen på byggnaden, är det mer än 0,5 meter så är taket (takets projektion på marken) gränsen på byggnaden.

Det här är det normala i alla fall.
 
Tackar för detta, det verkar alltså aningens skumt vid första anblicken. Nästa steg blir då att kolla upp exakt vad bygglovet säger...
 
O
å det tredje blir att bli en gnällig granne....
Om nu detta bygge stör Er så köp inte tomten...
 
Normalt sett så r det 2 meter från ytervägg som gäller. Takutsprång brukar ej räknas in. Detta hamnar dock inte under benämningen takutsprång, utan handlar mer om ett skärmtak. Det är bygglovspliktigt och skall vara godkänt i bygglovet.
 
Friggebodlagens bygglovsbefriade 15 kvm skärmtak gäller vid entreer, balkonger och uteplatser, inte vid cykelställ ...
 
fialottabus skrev:
Friggebodlagens bygglovsbefriade 15 kvm skärmtak gäller vid entreer, balkonger och uteplatser, inte vid cykelställ ...

fialottabus, varför säger du så? Stockholms stad anger tydligt att skärmtaket kan vara skiljt från tex huvudbyggnaden:
"I bostadshusets omedelbara närhet får uppföras en eller flera fristående komplementbyggnader som skärmtak och bodar . Byggnadernas sammanlagda yta får vara högst 15 kvadratmeter och den högsta tillåtna höjden från mark ... är 3,0 meter)"

Jag vet också, efter diskussion med desamma, att tegel eller plåttak går bra.



Mvh/Abbe
 
abbe_ skrev:
"fristående"
Just det, alltså får skärmtak inte byggas på carportar eller ngt sådant, tror det har diskuterats i flera trådar
 
Hallå, vad negativt ni försöker tolka allt.

Hela carporten är ju en komplementbyggnad, per definition fristående. skärmtaket kan vara fristående, eller en del av den fristående carporten, OK?

det jag reagerade på var volvos uttalande om att skärmtak kräver bygglov, det är inte alltid sant.

Om gimbals eventuellt blivande granne håller sig till reglerna och har fått nuvarande grannes medgivande, så kan det bli svårt att få bort taket, förutom att grannsämjan nog försvinner.

Men visst, det kan säker vara en tolkningsfråga.

Mvh/Abbe
 
abbe_ skrev:
det jag reagerade på var volvos uttalande om att skärmtak kräver bygglov, det är inte alltid sant.
I detta fallet talade vi om en specifik bygglovspliktig byggnad som försetts med ett stort skärmtak. Detta skärmtak skall då ha varit med i bygglovet eftersom det handlar om ett tak i storleksordningen 10 kvm.

Dock har jag inte hävdat att alla skärmtak är bygglovspliktiga.
 
abbe_ ; Det beror på 8 kap. 4 § stycke tre ... där står att bygglovsbefriat skärmtak om högst 15 kvm får byggas VID uteplats, altan, balkong etc ... I min kommun tolkar vi det som att de får vara fristående.
Men det klart att man kanske möjligen ev kan använda sin rätt till 15 kvm friggebod för ett byggnad utan väggar och att det är dessa stockholms stad tänker på ... men det är bara en gissning ..
 
Vi har kollat med handläggaren nu och hela bygget är godkänt, av misstag.
"Ojdå, miss av mig", erkände hon, "såg inte det på ritningen."

Nåja, vi bråkar inte mer om det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.