Har möjlight att få en tomt hos mina föräldrar de äger en gård, nu undrar jag vad som tillkommer. Måste man erlägga någon avgift om man fått tomt gratis eller betalat ett par tusen?
Vad är kostnaden för borrning av brun?
Kostnad för dragning av el, kan de ta från ledningarna som redan finns där?
Vilket val av uppvärmning är mest prisvär och vad kostar det att installera?
Är det några andra kostnader som tillkommer.
Har även möjlighet att få hjälp med grunden men det kanske man inte spar något på? ??? ??? ??? :-/
 
Kan inte tänka mig att du slipper undan skatt, man kan i princip inte "få" något gratis i detta land! ;)
Du borde nog fråga under "Juridik" istället!
 

Jag ska dela med mig vad jag vet (inte mkt kanske), Avstyckningen kostar några lappar, vet ej hur mycket men ring lantmäteriet.

Kostnaden för elen ring er Elförening för oss kostade det 17 000 kr

Vi valde frånluftsvärmepump 42000 kr dels för att det var "billigast" och ganska ekonomiskt alternativ, berg & sjövärme är bättre ur annan synpunkt men kostnaden för installationen är dyrare och man får ju jämföra med allt det där med antal år, investeringskostnad m.m
Kolla in nibe.se, ivt.se och thermia.se och kanske konsumentverket.se

Mitt råd ta hjälp med grunden om ni inte har kunskapen det är den som måste vara perfekt så huset har en bra grund att växa på:)

Men tro mig det är inte dyrt att bygga (inte svårt heller om man tar emot lite hjälp från bla.vänner och från internet m.m) Byggt trähus 80kvm på platta på mark, vattenburen golvvärme, avlopp, borrat brunn/vatten, fixat vägen till huset, vedbod, bastu, helkaklat badrum, parkett m.m för 640 000 kr och vi hade kunnat komma undan ännu billigare om vi orkat/hunnit göra allt själv och inte hyrt in hantverkare
(som kostar massa men gör fantastika jobb snabbt)

Vågar ni inte helt lösvirke prova www.bjorklidens.se med bra grejor snabbt å lätt att sätta upp (vet har provat det också)

Det ända är VÅGA SATSA!!!
 
Köpte ni ritnigar från ett företag och sen fixade allt själv?
Är inte riktigt insatt i det där med lösvirke. Hade ni någon som satte upp huset eller gjorde ni get själv?
 
Hej igen !

Jag ritade huset själv, gick till kommunen och hämtade ut bekantas husritningar och hade dem som referensunderlag och sedan ritade jag som vi ville ha det på sättet som dom " riktiga" husritningarna var ritade på. VA ritningen fick jag lite hjälp med av en rörfirma och ventilationsritningen av en ventilations firma KOSTNADSFRITT.

Vad gäller lösvirke eller färdiga moduler. Vi valde att bygga lösvirke det är billigast så, vi hade "övervakning" av en erfaren snickare vid stom-resning men sen tyckte han att vi kunde ringa ifall vi undrade något samma inställning hade vår KA (kvalitetsansvarig) som dök upp ibland UTAN att han klagade på något.

Men om ni inte känner någon snäll och trevlig snickare så köp något halvfärdigt med instruktion från ex.  www.björklidens.se dom kan erbjuda mer än vad dom har med på hemsida och dom är mkt hjälpsamma och trevliga.

Att anlita snickare är kostsamt! Men om ni gör det begär in många (minst 5) offertar per uppdrag ni ska leja bort det kan skilja enormt på priset typ allt mellan
30 000:- / 289 000:- fick jag när vi frågade efter pris för gjutning av grunden.

Se till å ha gött om tid för planering!!

Allt beror på hur billigt man vill komma undan, annars kan man ju köpa ett färdigt huspaket men det är ju ingen sport :)
Lycka till!
 
Efter nyår så försvinner gåvo- och arvsskatten...

Då kan ni få en tomt utan att behöva skatta ihjäl er...

Vill ni göra affären redan nu så kan ni använda en bulvan.

Gåvoskatten vid köp under tax-värde eller gåva gäller endast när den säljs/ges till närstående. Om det är någon obekant som får den eller köper den för en krona så utgår inte gåvoskatt.

/N
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.