Jag går i tankarna att bygga en bänk/leksakslåda i trallvirke.

Jag vill göra den ca. 420 cm lång.

Jag använder 120*28 trall och det som blir bänkens sits är locket på leksakslådan. Vad tror ni, kommer locket bli åt h-vete för tungt? Jag har inte som krav att barnen själva skall kunna lyfta det, men man vill ju kunna slänga ner alla uteleksaker på ett smidigt sätt på kvällarna, utan att få diskbrock.

Någon som har ett tips på smidiga gångjärn att använda till denna konstruktion?

Tack på förhand!
/Johan
 
Varför inte göra 2 stycken 210 cm lock. Ett enda stort kommer nog att bli "sladdrigt" när man skall öppna och stänga samt "lite" tungt.......
 
Det finns säkert gångjärn som klarar de krafterna men du kommer nog inte kunna öppna locket, ingen stöldrisk.:)

Du kan göra olika stora lock. Ett mindre som barnen själva kan använda. Jag har en dynlåda för leksaker och barn som hälsar på vet var den är och de plockar allt ihop efter sig då leksakerna kan "blåsa bort". :D (det fungerar bara på småbarn)
 
Kloka ord! Tack för hjälpen!

Lite de tankebanorna jag gått i.

En kompletterande fråga. Lådan kommer inte att stå skyddad för regn. Någon som har en ide om man skulle kunna använda den som dynlåda också? Hur skulle man kunna täta lådan mot regn, men endå inte få kondens i den?

Det vore ju otroligt smidigt med två lock och en fackindelning, halva för leksaker och halva för dynor.
 
Varm luft bär mer vatten är kall luft. Kan du få luften i lådan hålla samma temp som luften utanför blir det ingen kondens. Vattentätt uppåt och sidorna med luftiga fack för dynorna.

Det blir nog ändå ett mycket tungt lock. Fördelen är att småbarn inte öppnar den utan din vetskap.

För att få en känsla för hur tungt det blir kan du ju alltid gå till en brädgård och lyfta den virkesmängden som locken kommer att bestå av.
 
Glöm bara inte insektsnät för luften till dynorna, det kan bli otrevligt....:eek:
:D:D:D
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.