Okunskap...
Folk i allmänhet tror att; ju tätare - desto torrare... Men icke =)
 
Nu måste jag få lägga mig i Tottebygger...
Problemet med mögel på kallvind beror nästan alltid på att varm, fuktig luft från boytan kan komma upp på vinden, där den kondenseras. Sådana problem går i normalfallet inte att ventilera bort. SP har gjort försök med olika ventillation på vindar och det visade sig (om det var tätt ner till boendeutrymmet) att en i stort sett oventilerad vind var det bästa.
Problemen börjar oftast när man tilläggsisolerar utan tillräckliga tätskikt. En gammal, delvis uppvärmd (genom otillräcklig isolering) vind kan hantera betydligt mer fukt än en nyisolerad kall vind klarar.
 
JRo skrev:
Nu måste jag få lägga mig i Tottebygger...
Problemet med mögel på kallvind beror nästan alltid på att varm, fuktig luft från boytan kan komma upp på vinden, där den kondenseras. Sådana problem går i normalfallet inte att ventilera bort. SP har gjort försök med olika ventillation på vindar och det visade sig (om det var tätt ner till boendeutrymmet) att en i stort sett oventilerad vind var det bästa.
Problemen börjar oftast när man tilläggsisolerar utan tillräckliga tätskikt. En gammal, delvis uppvärmd (genom otillräcklig isolering) vind kan hantera betydligt mer fukt än en nyisolerad kall vind klarar.
Hmm...
Det där ska jag kolla upp, men att SP skulle rekommendera att man inte har ventilation mellan isolering och tak kan jag inte tro på. Har du någon källa till det du skriver? Borde stå i nya utgåvan av AMA isf. HUR ska man i sådant fall kunna få en torr vind? Avfuktare?

Kort och gott... ett väl ventilerat utrymme är ett torrt utrymme... Prova att lägga några vedträn i en påse ett par veckor och kolla hur torr den är sen.
 
hur har det gått totte, hittat någon vidare info kan vara interessant...
 
El och vatten in i huset låter ju vettigt. Fundera först på om du vill ha vintervatten dvs om du vill isolera vattenrören eller om det räcker med sommarvatten. Vi har bara somamrvatten och det känns trist eftersom vi är där mer och mer på vintern. Ska man lika gärna gräva ner rör kan man lika gärna göra det ordentligt.

2. Ska du bygga ut? Utbyggnader blir sällan bra eller för den delen snygga. Vi ska göra en spastuga där vi kommer att ha dusch och bastu. Då slipper vi dra in det i badrummet och behöver inte bygga ut (vår stuga är också 40 kvadrat).

3. Om du har mycket pengar förstår jag att du vill ha en toa inomhus, det känns fräsht. Jag är väldigt pipplig och var först skeptisk till vår separett-toa men den funkar toppen och det luktar verkligen ingenting, vi har den inomhus.
 
Uppdatering av vanliga fel: Som tidigare nämts är tid det som jag upplever som det knasiga. Allting tar mcket längre tid än man planerat + att det samtidigt kostar mer än man tänkt sig... så kan det vara !
 
Värkar som det är många som håller på med fritidshus.. Jag med..
Det om isolering vet jag heller inte mycket om, men tänkte säga hur det är på min vind.
Mot östveggen är ett sovrum, så den delen är isolerad som vanligt.
I mitten av "huset" är det en skorsten, och på andra sidan så är det ingen isolering annat än sagflis på golvet. Veggen (den som då hör till vinden) är det snikrade plank som det är så stora gliper i så man kan tro det är en altan. Men där är det faktisk veldig bra. Ingen fukt som man märker i alla fall.
Jag har vel heller ingen tanke om att använda "huset" på vinteren men som jag har tänkt och gjort, så har jag lagt alla vattenrör i en liten lutning mot inntaget. Så när vinteren kommer och jag skall få bort allt vatten så är det bara att koppla lóss inntaks slangen (från pumpen) så rinner allt vatten ut.. :). Ser vel kanskje inte så snyggt ut med en liten lutning på alla rör man ser, men klart funktionabelt..
Klart man måste ju tömma toa och såna saker då men..
 
Har en altandörr som jag tyckte hängde åt fel håll. Beslöt mig för att hänga om den samtidigt som jag renoverade den från topp till tå med renslipning/-hyvling/-slipning.
Renoveringen i sig var ju ett måste, men att hänga om dörren...
Kommer aldrig göra om det. Resultatet blev bra, men att fräsa ur, spackla igen och borra för att spanjoletten skall sitta på motsatt sida är inget jag rekommenderar till någon i efterhand. Inte för att det är särskilt svårt men för att det kostar för mycket i tid. Vad jag bedömde som ett enveckas jobb inkl. torkning av färg visade sig bli ett treveckorsjobb istället. Det var 75% av den semestern...
Nästa gång köper jag en begagnad dörr i rätt storlek.
 
Jag sällar mig till skaran av fritidshusrenoverare... Vi har renoverat ett stockhus. Dragit in vatten. Byggt kök/badrum, byggt till osv. El fanns, två uttag, ett i vardera ändan av huset (gammalt missionshus 80m2). Renoverat under semestrarna under 4 års tid. Gjort allt själv -VVS samt el (delvis).
Nu är det färdigt. (för denhär gången)

Mina tips:

1) Se till att frugan/sambon/flickvännen/pojkvännen är med på tåget för när renoveringskoman kommer så gäller det att det är någon som pushar...
2) ett projekt i taget om möjligt.
3) Planering, Se till att du har greijerna på plats när du börjar.
4) Läs på INNAN du börjar på med något som du är osäker på. It's not rocket science but... onödigt att göra saker två gånger eller helt fel. För när man renovererar gammalt finns det mycket förståsigpåare - det är lätt att bli snurrig med alla tips. Ett hus som har andats genom otäthet under X antal år vill gärna fortsätta göra det = ingen plast i gamla hus.
5) Tänk igenom före vad ni vill med huset för att göra rätt första gången.
6) Spika dit golv och taklister genast...
7) ta hjälp av vänner och bekanta - alltid trevligt med sällskap när man jobbar.
8) köp bra verktyg - finns inget som ökar motivationen mer än att testa den nya cirkelsågen/skruvdragaren osv.

Finns säkert somliga som tycker att 8an är onödig - so be it - för mig funkar det!

Thomas
 
8an är inte onödig - håller med.. köp bra och dyra verktyg. Kanske dryg att lägga ut pengarna men, Köp kvalite så gråter du bara en gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.