Vad är det som gäller när man drar en ledning för stadsgas? Ska flytta på köket till ett annat rum och tänker dra en prisol-ledning dit. Samma regler som vatten borde gälla väl? Okej att dra i väggar/under golv etc så länge man inge har dolda skarvar? Gasen är ju bara på typ 15 mbar medan vatten är på flera bar så risken för läckage är ju inte så stor.

Var är standard för placering för anslutning till spis(häll)? På min spis nu sitter anslutningen ungefär 5 cm in från höger sida och 7 cm under hällens nivå. Om man har en nedfälld gashäll ansluter man väl den med slang, och då borde inte placeringen av ledningen spela så stor roll väl?

Var får man information om detta?
 
Sida 4 i den här publikationen svarar på en del av mina frågor...

"Kopplingar och gängade skarvar får inte finnas, t ex på
en golvförlagd ledning till en köksö. Ledning skall
täthetsprovas och korrosionsskyddas medan den är
enkelt åtkomlig."

Vet dock inte vilken placering av anslutning till spis som är standard. Antar att det spelar mindre roll så länge reglerna efterföljs.
 
T
När du drar prisol måste den del av prisolledingen som byggs in förläggas i en gastät slang (rör i rör principen), detta för att man skall kunna spåra ev läckor, inga skarvar får vara inbyggda. Jag drog gas genom bjälklaget och köpte då genomskinlig plastslang som jag drog prisolen igenom, alltså ligger plastslangen med prisolen i bara i bjälklaget med öppning före / efter bjälklaget, vilket blev godkänt av Gasverket.

Om du inte gör detta får du nedslag och får då riva upp ledningen och göra om.
Skarvarna ska vara godkända för gas, helst vill dom att ledningen löds, har för mig att godkända kranar och skarvar har gul färg men har glömt märkningen. Se punkt 8 som du själv bifogade:

Lödning
Lödfog skall vara hårdlödd och lodet skall innehålla minst 3% silver (Ag). Lödare skall ha avlagt lödarprövning.
Svetsning (tryckkärlsrör)
Gassvetsning, wolframelektrodsvetsning, metallbågsvetsning, migsvetsning är tillåtna svetsmetoder.
Svetslicens samt metodprov för aktuell svetsare skall redovisas med föranmälan. Handelsrör får ej svetsas.
Gängning
Tätning görs med lin och Locherpasta, Lochtite (mjuktyp) eller medgängtejp av tjockare kvalité. Ledning högst DN 50 får innehålla gängförband om svetsning eller lödning medför stora praktiska svårigheter.
Mekaniska kopplingar
Mekaniska kopplingar får ej användas för att underlätta ledningsdragning. De får endast användas för att kunna demontera komponenter t ex regulatorer, ventiler och apparater. Mekaniska kopplingar som får användas är t ex Inoffer, Kutterlite, Benninger, Vatette och TA. Klämringskopplingar får användas på koppar. På mjuka kopparrör skall stödhylsa användas. Skärringskopplingar får ej användas på koppar.
Antalet kopplingar skall alltid minimeras. Största dimension DN 50.
Skarvrör
Antalet skarvrör skall alltid minimeras. Högsta dimension är DN 50.
 
Hur är det att lägga rör i putsen? De gamla stålrörern i 20-talshus ligger ju ofta i putsen bakom kaklet. Då ligger dom ju utan slang! Finns det någon viss motståndskraft mot spikar etc som måste va uppfylld för att lägga röret i väggen? Borde inte det vita höljet på prisolledningen vara gastätt?

Många frågor... :D

Ringer man gasverket och bokar en inspektion när man lagt rören?
 
T
Gasverket resonerar som så att så fort man ändrar i ett kök med ledningarna så gäller den nya standarden, den gamla krävde inte rör i rör vid inbyggnad som du just påpekat med gamla rör bakom puts. Ring Gasverkets info-avdelning och kollat upp alla dina ideer INNAN du gör något, så slipper du ev kostsamma överraskningar.

En annan sak att se upp med är om du ev har en s.k modern "tallriksventil" ovanför spisen som nu förtiden är gjorda av plast, där är kravet att den måste vara av metall !
(Finns alltså en del fallgropar när man renoverar i lägenheter)

Lycka till.
 
Tackar för alla tips! Jag lär ju återkomma när det börjar dra ihop sej och diskutera alla detaljer.
 
Om man har stadsgas med den äldre typen av rör men endast vill byta ut spisen mot en häll, hur gör man då?

I dagsläget har jag en böjlig metallslang från väggröret till gasspisen, kan man bara skruva loss denna och skruva fast på gashällen och allt är frid och fröjd?

Det låter lite väl enkelt. Läser man dokumentet som det länkas till ovan så står det ju väldigt mycket om nyinstallationer.
 
Det är nog frid och fröjd.
 
T
Om jag minns rätt ska man skarva en ny (gulfärgad) flexslang mot gamla anslutningen i väggen. Det måste finnas en ny godkänd avstängningsventil intill gashällen (alltså inte den gamla vridkranen ). Slutligen ska det också finnas en tryckregulator efter den gula slangen före spishällen ( ser ut som en alumniumfärgad ishockeypuck med ett skruvmejselspår i mítten som sticker upp c:a 1 cm).

I Stockholms-området ska du se upp med att Gasverket snart kommer att byta ut den gamla naftagasen till blandad naturgas vilket innebär att tryckregulatorn måste justeras och munstyckena på spisen ev måste bytas ut. Detta skall leverantören veta, det gick ut skrivelser om detta för runt 1 år sedan till alla försäljare. Har för mig att hela innerstaden ska gå över till naturgas under 1 veckas "omkopplingar"

Ring i alla fall Gasverket (hos Fortum), så att du får korrekt besked, mycket hinner ändras på 1 år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.