Hej jag har köpt en pax fläkt tror jag det heter. Ska koppla in denna men stötte på patrull. Bifogar bilder på de anvisningar som finns om det är någon som är grym på sådant! :)

Jag ska styra fläkten från vanliga lampkontakten och ta spänning från lampan och undrar om jag ska kunna bygla eller dyrligt för att använda lampan som strömkälla :cool:

Kolla bina bilder och hjälp mig så skulle ni göra mig en stor tjänst :confused:
 
Tror ni jag lyckades bifoga bild då. Provar igen
 
Vilken bild? Och PAX är väldigt utförligt förklarat med både text och kretschema hur man ska koppla. Är det en vanlig PAX 200/201 så är det bara koppla L på samma tråd som lampan. Är det en med fuktstyrning (PAX 230/231) så ska den ha fast fas på L och via brytaren kopplar du på... vad de nu var för bokstav (står i inkopplingsanvisningen).
 
Jag förklarar bilden fungerar inte. Ska tillägga att fläkten är från biltema :)

En pil för N (skruv 1) konstighter. En pil för L (skruv 3) . Mellan dessa skruvar i kopplingsplinten finns en skruv till märk LT (skruv 2) som ser ut att vara byglad till L (skruv 3)
 
 
Jag kan inte ta all matning från lampan och få den att fungera fast lampan är av stängd?
 
nej, du bryter ju strömmen till lampan när du släcker, om du skulle dra i en tråd ner till brytaren har du obruten fas där då skulle det fungerat
 
på något sätt måste du ju kunna stänga av fläkten, antingen via egen "lampknapp" eller via lampans knapp. Du kan mata fläkten från lampan, så fläkten går när lampan lyser, annars måste du fixa en egen brytare till fläkten.
 
Richie_Evd skrev:
Jag förklarar bilden fungerar inte. Ska tillägga att fläkten är från biltema :)

En pil för N (skruv 1) konstighter. En pil för L (skruv 3) . Mellan dessa skruvar i kopplingsplinten finns en skruv till märk LT (skruv 2) som ser ut att vara byglad till L (skruv 3)
Eftersom du skrev PAX-fläkt så trodde jag att det var en fläkt av märket PAX.. inte från biltema :)

L är antagligen fast fas. och LT fas via belysningständning (eller egen knapp).

Förövrigt så skall sådana här fläktar alltid föregås av en allpolig "huvudbrytare". Om man ska följa alla lagar och regler, men eftersom du har tänkt installera denna själv så antar jag att du inte bryr dig så hårt om "lagar och regler".
 
Rrrrr skrev:
Förövrigt så skall sådana här fläktar alltid föregås av en allpolig "huvudbrytare". Om man ska följa alla lagar och regler, men eftersom du har tänkt installera denna själv så antar jag att du inte bryr dig så hårt om "lagar och regler".
Ja, jag har ännu inte sett en anläggning utan allpolig huvudbrytare :), och jag har likaledes aldrig sett en badrumsfläkt med arbetsbrytare.

Så här får gärna någon som är bekant med regelverket säga sitt, det kan väl omöjligt vara så att det är krav på arbetsbrytare för en sketen badrumsfläkt? Eller?
 
Jag har precis installerat en sådan fläkt i samband med en ombyggnad och jag "glömde" brytaren trots att det stog i installationsanvisningen att det måste finnas en all-polig arbetsbrytare ... hur tokigt kan det bli ... Jag kan tänka mig andra installationer i badrum som är mer befogat att använda brytare till.
 
Badrums fläktar bör ju göras rent några gånger om året och därför behöver du en brytare som bryter fas och nolla för säkerhetens skull...

klar det funkar att bryta strömen på mätaren men då ser du ju inget när du ska rengöra fläkten, så följ vad Rrrr och beskrivningen säger :)
 
Jag är fortfarande intresserad av vad paragrafryttarna har att säga i frågan, någon?
 
Paragraferna behandlar inte just fläktar i badrum....som tur är. Om du däremot läser tillv. anvisningar så står det att fläkten ska föregås av allpolig brytare. Nästa bekymmer är om nollan räknas som "pol" eller inte här. Själv har jag en 2-polig ELKO RS i mitt badrum som bryter allt till fläkten och den sitter precis bredvid. En allpolig brytare behöver inte vara en arbetsbrytare.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Jag är fortfarande intresserad av vad paragrafryttarna har att säga i frågan, någon?
Så den som svarar på det är då paragrafryttare? Man tackar! ;)

Finns det risk för personskador vid underhållsarbete ska det finnas anordning för frånkoppling. Så står det i reglerna i alla fall. Och är det en kraftig fläkt kan det säker bli lite blodvite om man råkar ha fingrarna i vägen. Och tillverkarens instruktioner är lika mycket lag det också egentligen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.