Vi ska göra en bastu i källaren, i ett utrymme innanför tvättstugan. Vill ha denna byggsats från Tylö: http://www.tylo.se/bastu/basturum/grand-luxe-1.aspx
I grundsatsen är endast dörren i glas men väggpartiet bredvid går att byta ut till ett i glas vilket vi helst vill ha. Måttet blir antaglien 2x2 meter. Till det ett kombiaggregat, också från Tylö. Det gör det möjligt att inte bara basta vanlig torrbastu utan även ångbastu (lägre temperatur men med väldigt hög luftfuktighet).
Någon som monterat in denna, eller liknande byggsats från Tylö? Svårt? Blev det som ni tänkt er?
 
Får man fråga vad byggsattsen kostar?
 
Den på 2x2 meter kostar ca 30' + aggregat och den extra glasväggen.
 
Vi är också intresserade av ett basturum från tylö. Vi funderar på tätribbad al "grand luxe" med måtten 1600x1600. Har ingen erfarenheter av dessa? Är Tylös "färdiga" basturum dyrare än konkurrenterna? Någon som gjort någon undersökning eller begärt in offerter??
 
Verkar som att vi spekulanter är ensamma i den här tråden. ;-)
Vi vill ha en färdig bastubyggsats för att spara tid och tummen sitter väl inte heller riktigt där den ska. Vi har tittat på en del andra byggsatser från mer eller mindre lokala firmor men vissa har ingen isolering, vissa kan inte ens svara på vad de har för isolering och då kändes Tylö som ett säkert kort. Vi har nu rensat gammal panel mm ur rummet där bastun ska stå och insett att rummet är 2,6 meter brett och 4 meter långt. Vi kommer därför att ställa in ett basturum som är 2 meter djupt och 2,5 meter brett! Då slipper vi en liten nisch vid sidan av. Hela framväggen blir i glas om jag får bestämma.
 
A
Jag köpte för några år sedan Tylös aluprofilbastu med rökfärgad bastudörr och helglasvägg fram. Köpte även kombiaggregat. Aggregatet är helt överlägset det bästa jag upplevt, är supernöjd. Man väljer själv efter dagsform om man vill ha en avkopplande ångbastu, eller en vanlig bastu med vattenkrig och öldrickande om hela grabbgänget kommer på besök. Bastun är riktigt snygg i Amerikansk al och lönn och ytfinishen är över förväntan, men..... ett riktigt djävla stort men.... varför kan Tylö inte göra en riktig byggritning som visar hur man ska bygga? Jag gör inget annat om dagarna än följer konstruktionsritningar i jobbet, men om inte jag fattar deras ritning hur ska då en vanlig Svensson, som har 2 - 3 tummar i varje hand, förstå? Ritningen var helt värdelös, så jag byggde efter bilden i broschyren i stället, och när jag ville ha vissa mått (lavhöjd, aggregathöjd mm) så ringde jag direkt till Tylö. Varför kan inte Tylö göra en enkel ritning typ Ikea, och märka upp delarna med siffror eller bokstäver? Synd med en sån plump på en så överlägset bra produkt. Men det strulet var glömt redan efter första ölen på premiärångbadet.
 
Almima - tack för ditt svar. Det verkar ju onekligen bra förutom själva ritningen. Vi funderar på kombiaggregatet och al. Kul att du är nöjd med detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.