Hur har det gått??? Skulle min granne komma med en spridare till mig som gick att ställa in både längd och bredd (det finns) ville jag nog betala för den. Men hur grannarna reagerar säger nog mycket om hur de är. Om man inte tackar för presenten och ser skamsen ut är det fel på en. Du skulle i mina ögon se ut som en bättre människa.
 
  • Gilla
stealth.pilot
  • Laddar…
Hej!

Tack för all åsikter! :))

Som det ser ut nu så har inte spridaren behövs en det regnar sen jag skrev tråden! :)

Men som sagt jag vill ha hjälp med hur jag ska gå vidare. Jag har försökt att förklara med vet inte om det fattat galoppen...

Har även ett ytterligare situation som gjort relationen frostig.
De har en studsmatta som står 1,5 m från vårat hus och 1m från våran uteplats!!.
Inte så kul, ett jäkla liv utan visa respekt har det varit.
Efter att jag sagt till blev det ett jäkla liv.
Vet inte hur detta slutar....:)

Men som jag ser det med vattenspridaren kommer jag inte köpa nån till dem. Tyvärr kan jag bara gå runt 3 väggar av vårat hus. Den 4e där de sprutas är på deras tomt. Så det är lite svårt att se vad de gör med den väggen...
Kommer att ha utkik och se om det sprutas och då J-vlar...:))
 
synd att man inte får välja grannar när man bor som ni gör,lider med eder
jag har över 50 meter till närmaste granne och jag kan störa mig på vissa saker så jag förstår hur ni har det!
 
Hej!

Du bor alltså i kedjehus, det där är lite svårt.

Jag bor likadant och min fjärde vägg är också vägg till grannens carport, den väggen har jag aldrig listat ut vem som är vems.

Han frågade om han fick sätta dit hållare till en stege, jag sa att dte var inga problem, men det skadar å andra sidan inte väggen...

Svårt läge men jag hade som de andra säger markerat stenhårt tills de förstod.

Jag har varit i liknande situation själv med en annan granne än där jag bor nu och resonerade som så här. Bättre att säga ifrån och sen hälsa och var glad mot grannen i stället för att gå och hämmas för man retar sig på saken, givetvis är det än förutsättning att man har rätt och det är ett väsentligt problem för en, som detta tycks vara för dig.

Jag fick kämpa ett tag för min sak men nu hälsar och pratar jag och grannen på ett sätt som troligen inte skett om jag svalt och låtit grannen alltid göra som den ville på min bekostnad.

Grannen verkar också rätt nöjd till slut, med facit i hand visste de ju ändå att de gjorde fel men försökte tills man sa ifrån.

Konflikter är aldrig kul men måste ibland tas för att leda till det bättre, ömsesidig respekt.

Lycka Till!
 
Redigerat:
Hoppas det löser sig med vattenspridaren, där är rätten helt på din sida.

Vad gäller studsmatta och tjoande nära er uteplats så är läget dock ur juridisk synvinkel ett helt annat. Det är full tillåtet att ha en studsmatta på sin tomt, var som helst. Skrikande ungar betraktas inte annorlunda än att klippa gräs, starta en bil, lyssna på radion etc etc och toleransen för ljud på dagtid är mycket hög i svensk rättspraxis. Det är helt enkelt något man får räkna med att leva med när man bor i tätbebyggt område.

Själv valde jag därför att köpa ett hus i ett lugnt område med få grannar och stora tomter.
 
Att man har nämnt i förbifarten att man inte gillar vattenspridaren är inte samma sak som att sätta sig vid ett bord med fika och försöka lösa det gemensamt.

Till TS: tyvärr får man nog stå ut med att grannen utnyttjar sin tomt tex till en studsmatta. Ni verkar ha väldigt små och trånga tomter och då får man ha ett visst tålamod och en studsmatta är ju en ganska tillfällig och säsongsbetonad leksak, det är inte rimligt att få ha synpunkter på var den ställs upp. Buskar och plank får väl skydda så gott det går. Sånt får man stå ut med, någon annan granne kanske får stå ut med att du inte tar bort mördarsniglar och maskrosor som sätter frö eller nåt annat som den gör sitt bästa för att slippa.
 
De verkar vara väldigt förtjusta i att slösa med vatten dina grannar, hoppas att ni har vattenmätare :)
 
wide skrev:
Om man vill nöta 5h på en studsmatta skulle man ha köpt ett större tomt enligt mig! :)
Men det är väl ändå barnen som hoppar och inte de vuxna som faktiskt köpte huset. Barnen har ju inte valt en så liten tomt! ;)

Skämt åsido så förstår jag verkligen irritationen. Bara för att man FÅR göra något betyder det inte tvunget att man måste. Vi bodde tidigare i en villa med 2000 m2 tomt och ändå flyttade vi för att vi inte trivdes med grannar. Vi hade mycket trevliga grannar så det var inte dem det var fel på utan det faktum att det fanns grannar. Nu bor vi mitt ute i skogen med 200 m skog till närmsta granne. OCh här trivs vi utmärkt!!! :D
 
Sätt igång en vattenspridare på din tomt som sprutar ner studsmattan när barnen leker. då är kriget nog igång...
Ditt svar måste ju bli: men det gör ju inget! ibland regnar det ju och det träffar också studsmattan.
 
Finns i mina ögon ingen annan lösning än styrman1:s förslag!
 
OK!

Med så små tomter får man nog räkna med att man bor i ett slags kollektiv. Husen står så nära varandra att man vare sig man vill det eller inte kommer ta del av varandras göranden och låtanden. I synnerhet på sommaren då fönster och dörrar slås upp. Försök gräla med varandra utan att grannarna hör det, t.ex.

För att det inte skall bli väldigt jobbigt att bo där så bör man vara utrustad med tolerans och tålamod utöver det vanliga. Samtidigt får man kallt räkna med att andra inte är det. Det är en smal sak att ordna vattenspridaren, så det bör du propsa på att din granne ordnar. Om man väljer rätt tillfälle och tonfall så brukar det gå att prata med 99% av alla människor, utan att ,man trappar upp konflikten.

Stojande barn är värre. Är det inte studsmatta så spelar de badminton, eller något bollspel där bollen ideligen far in på andra tomter. Vattenkrig är populärt på sommaren, och har de aldrig skrikit förut så... Man får nog acceptera att det finns barn som inte är beter sig likadant som ens egna barn gör.
 
får känslan av att TS letar fel hos sin granne.
Men har man valt att bo trångbott så är det en del av paketet (hoppas verkligen att dom där 3,5mille var ett skämt), samma sak som om man väljer lägenhet...man kan aldrig undvika grannarna.
För den skull ska man ju som granne tänka på hur man beter sig, på samma sätt som i en lägenhet.
 
Fran skrev:
Helt klart fascinerande! Att den som har en granne som inte fattar att det är ok att deras vattenspridare sprutar vatten på grannens HUS - ska betala en ny och bättre vattenspridare o ge till grannen????!!!!

Visst är det viktigt med grannsämjan - men begriper inte grannen att det inte är ok för er att han/hon sprutar vatten på ert hus under en längre tid så får ni väl ta till lite tuffare tag. Tillhör ni någon samfällighet? I så fall kanske någon ur styrelsen kan prata med grannen.

Hur som helst - Lycka till!
Som en gammal ordf i en samfällighet så måste jag bara säga, jo visst så fort ni inte vågar prata med era idioter till grannar så kan ni alltid räkna med att styrelsen vill det..... :rolleyes: Lös era egna problem och låt styrelsen sköta de gemensamma.....
 
Nimajneb skrev:
får känslan av att TS letar fel hos sin granne.
Men har man valt att bo trångbott så är det en del av paketet (hoppas verkligen att dom där 3,5mille var ett skämt), samma sak som om man väljer lägenhet...man kan aldrig undvika grannarna.
För den skull ska man ju som granne tänka på hur man beter sig, på samma sätt som i en lägenhet.

Letar fel??, vad menar du?. Respekt pratar jag om..

Vadå 3.5mille är det för dyrt för en skåning??. Här uppe får man pröjsa det för bo centralt. Priserna har gått upp ca 1mille sen dessa hus byggdes 03..
 
JanneMP skrev:
Som en gammal ordf i en samfällighet så måste jag bara säga, jo visst så fort ni inte vågar prata med era idioter till grannar så kan ni alltid räkna med att styrelsen vill det..... :rolleyes: Lös era egna problem och låt styrelsen sköta de gemensamma.....
Sitter i styrelsen i samfälldheten, men våra hus har inget med den att göra.
Så självklart ska vi lösa detta privat....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.