Vi ska bygga om och till vår altan. Ca halva altanen kommer att ha tak men vilken takbeklädnad ska vi välja? Vårt hus är från 1936 med mansardtak och altanen kommer att bli längst en hel långsida. Ett alternativ är naturligt vis vanligt plasttak men jag tycker det är så fruktansvärt fult speciellt efter några år! Om man bygger samman altantaket med husets tak och anlägger tegelpannor på vilken lutning måste man då ha (hur mycket sluttar det per meter)? Kan man ha takpapp på altan tak fördelar nackdelar? När vi var på en brädgård tyckte jag mig se plåttak som imiterade utseendet av ett falsat plåttak men som kom i färdiga bitar om ni förstår vad jag menar (alltså falsat plåttak som man kan lägga själv!) stämmer det? Fördelar? Nackdelar?
 
Kanalplast!

Blir inte fult om man bara håller efter det lite (torka av en gång per år).

Nackdelen med tegel, plåt etc är ju att det blir så mörkt, inte främst på altanen utan i rummen bakom.
 
Tack för synpunkt men att dte blir mörkt i rummet innanför behöver inte störa oss då vi har två stora, helglasade altandörrar och taket kommer bara att täcka den ena. Att det blir så ljust under plasttak är kanske ett av mina främsta argument mot att använda det också-jag vill kunna sitta på altanen utan solglasögon. Har också en känsla av att det blir varmare under ett plasttak än de andra alternativen men det är kanske mest som jag inbillar mig?
 
Vi bestämde oss för ett papp pulpettak om det nu kan interssera någon!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.