Hej,
Någon som vet vad man ska köpa?

Jag kar kollat och kollat och kollat....
Det verkar som att wiper är intelligentare än Huskvarna, den ska ha någon typ av intelligens så den förstår när det är dags att klippa nästa gång och så programmerar den sig själv enligt tillverkarens hemsida samt att den har en regnsensor?

Någon som vet hur det funkar med försäkringar? Kan man stöldskydda gräsklipparroboten på något sätt via en tilläggsförsäkring?
Tacksam för alla tips ni har.
 
Redigerat:
Jag ringde till mitt hemförsäkringsbolag och kollade med dem. Det var inga problem enligt dem, gräsklipparen går under hemförsäkringen. Samma villkor och självrisk som dina trädgårdsmöbler, fina grillen, etc etc...
 
Hej!

Är det någon som har ett bra tips för att hitta vart det har blivit brott på min slinga?
Jag har haft hantverkare hemma och fixa lite på tomten, och de har grävt över kabeln på 22 olika ställen. Fast nu har jag fixat dessa, och det pipar fortfarande om laddstationen när jag använder testknappen :(

En annan fråga: Jag verkar ha tappat bort rullen med den medföljande "automower" kabel (alltså för sökslinga/avgränsning).
Går det bra att använda en annan kabel, eller har denna någon hemlig egenskap som gör att man måste använda denna???
 
Hej.

Vår gräsmatta är ca 2 veckor gammal, och om 1-2 veckor börjar det bli dags att klippa första gången, är det bra att då köra med automowern eller skall man ta en vanlig och samla upp det klippta gräset istället?

Vi har för tillfället också ett stup på ca 50cm längs ena sidan där vi skall anlägga en mur och sedan sätta häck innanför detta, hur gör man enklast för att autmowern inte skall få för sig att köra ner där?
 
henrike skrev:
Hej.

Vår gräsmatta är ca 2 veckor gammal, och om 1-2 veckor börjar det bli dags att klippa första gången, är det bra att då köra med automowern eller skall man ta en vanlig och samla upp det klippta gräset istället?

Vi har för tillfället också ett stup på ca 50cm längs ena sidan där vi skall anlägga en mur och sedan sätta häck innanför detta, hur gör man enklast för att autmowern inte skall få för sig att köra ner där?
Jag hade samma läge i fjol.
Jag lät klipparen gå och "rensa" ogräs den första månaden innan gräset växt sig så högt att det började kapas. Nu är gäset tätt och bra, men dock mycket ogräs kvar...

Jag lade slingan en meter in från muren, och nu i vår när jag satte häcken så lade jag om slingkabeln så den stannar på täckbarken, strax innan den slår i häcken.
 
Hej,

Jag skall få ärva en begagnad AM från farsan. (Han har köpt en ny) Tror det är en 220 från 2004-2005.
Displayen är tydligen sönder annars inget fel.
Vad kan det kosta att byta display på den samt vad kostar slingan man gräver ner? Ca 800 kmv matta?

Jag vill inte lägga ut för mycket pengar på denna begangnade. Då köper jag nog en ny istället.

Mvh Modewski
 
Här kan ni kolla efter reservdelar och nya maskiner. Dock finns nog inte en ny display med på sidan, utan den mera vanliga delarna (slitdelar).

http://www.lindarn.se/layout.asp?ID=625

Kan någon förklara varför de kraftigare knivarna har ett lägre pris än standardknivarna?
Gäller både 9-pack och 30-pack...
 
modewski skrev:
Hej,

Jag skall få ärva en begagnad AM från farsan. (Han har köpt en ny) Tror det är en 220 från 2004-2005.
Displayen är tydligen sönder annars inget fel.
Vad kan det kosta att byta display på den samt vad kostar slingan man gräver ner? Ca 800 kmv matta?

Jag vill inte lägga ut för mycket pengar på denna begangnade. Då köper jag nog en ny istället.

Mvh Modewski
Borde kosta ca 700:-. Bor du i Jönköping så kolla med Husqvarna Center. Märkligt att displayen är trasig förresten, har han fått ett slag på den?
 
haddirajan skrev:
Kan någon förklara varför de kraftigare knivarna har ett lägre pris än standardknivarna?
Gäller både 9-pack och 30-pack...
Knivarna är inte kraftigare. Det är ett annat material som håller skärpan bättre, men i gengäld är de sprödare så de tål inte kvistar lika bra.
 
Nonkan skrev:
Nu finns 2009 års programvara ute. Inga större förändringar, mer än en ny SMS-funktion till 230ACX.

SMS-funktionen är ett tillbehör man får köpa till och den är mest tänkt för återförsäljare som övervakar flera maskiner åt kunder.
SMS låter om inte annat som ett jäkla kul tillbehör.
Har du någon ungefärlig prisuppgift och funktionsbeskrivning (när SMS'ar den, bara vid stöld eller även när den kört fast och andra klurigheter).

Som relativt nybliven ägare till en 230ACX kan jag ju ge en liten rapport om hur min första vecka med 'Jamesson' varit.

Det var planerat att köra en 220, men lång leveranstid i samband med en bra rabatt gjorde att det blev en 230ACX istället.
Dåligt tålamod och stor nyfikenhet gjorde att laddstationen kopplades in omedelbart efter hemkomst och därefter började jag lägga slingan. Så snart batteriet var laddat så var halva slingan fixerad, resten fick ligga löst medan Jamesson jobbade med alla maskrosor. Samtidigt som jag fixerade resten av slingan fick jag spriga och stoppa honom när han var på väg åt 'fel' håll.
Än så länge är slingan satt med de medföljande märlorna, planen var att gräva ner slinga när avstånd till gränsen justerats och jag var nöjd med hur gränserna var lagda, men redan efter en vecka så han slingan dolts så mycket att den knappt syns, så den kommer nog inte grävas ner förutom på grusgången där det promeneras en hel del.
Mitt på tomten står det en friggebod, den har jag inte lagt en slinga runt, utan där får han stöta i och vända, trädgårdslandet glömde jag lägga slinga runt, och givetvis stod jamesson och tuggade på salvia och smultronbuskar när sambon kom hem och fick se den för första gången (det var INGET angenämt möte, varken mot mig som gett hushållskassa en rejäl törn, eller mot jamesson som tuggat rätt mycket kryddbuskar medan jag fixerade kabel).
Ett snabbt klipp med avbitaren, skarva dit 15 meter kabel och en 'ö' runt landet gjorde att dom sedemera blev lite bättre vänner.
första gången han fick göra nattskift så råkade han komma åt en prydnadsboll i keramik som han troligen stått och tuggat rejält på, för alla knivarna var avslitna, och keramikbollen var helt söndertuggad (den var så jäkla ful i alla fall). tyvärr är den lika fula grodan lite för stor , så den kan inte 'slinka' under skalet till Jamesson utan han vänder när han stöter emot den.
Andra nattskiftet så råkade han hitta ett ställe där jag haft lite för dåliga marginaler till ett stenröse, så där gick det ytterligare en sats med knivar.

Det är väldigt lätt att byta knivar (följer med 9 st (3 satser) i paketet), och den är otroligt tyst.
Den är väldigt duktig på att klara av all möjlig terräng , och för var dag som går så flyttar jag slingan längre och längre ut i vår 'naturtomt', och efter ett dygn eller två så har gräsmattan blivit lite större (på ställen där jag aldrig brytt mig om att klippa för det varit för risigt), man får som sagt bara passa sig för stenar som är för låga för stoppskyddet och för höga för knivarna.

Det är inga problem att ha trädgårdsmöbler utspridda, dock så blir den väldigt snabbt repig på sidorna (framsidan har en gummisarg som tar de största smällarna).

Det enda som jag egentligen är lite missnöjd med är att pinkoden/tjuvlarmet beter sig lite konstigt.
Ibland när man öppnar till knappsatsen så ber den om PIN-kod direkt, och då fungerar allt som det skall. Ibland så är man direkt inne i menyerna och kan programmer/skicka hem honom eller vad man vill göra. och ibland så händer ingenting (den ber inte om pin-kod och menyerna fungerar inte alls, och efter några sekunder låter den som en brandvarna, och DÅ ber den om pinkod. (utan att ha gett mig en chans att trycka in pinkoden innan larmet går).

I övrigt så är det den bästa investeringen som jag gjort, helt underbart att slippa köra omkring med bensinmotorer och föra oväsen och spy ner miljön.
Men att det skall spara tid är en myt, tvärtom, den tar mer tid än om man skulle klippa själv, för det är så njutbart att titta på när den jobbar så jag har aldrig varit i trädgården så mycket som sedan vi 'anställde' jamesson ;=)

Nästa projekt är att låta den få lite extra vikt att släpa runt på, funderar på att montera en batteridriven webkamera med wlan på den så att man kan se vart han är och kör , och har man sedan smsfunktionalitet för att styra den så är det ju helt undebart ;=)
 
mkling skrev:
SMS låter om inte annat som ett jäkla kul tillbehör.
Har du någon ungefärlig prisuppgift och funktionsbeskrivning (när SMS'ar den, bara vid stöld eller även när den kört fast och andra klurigheter).
Har för mig att den kostar 2500:- + ett kontantkort/extrakort till abonnemang. Vi har inte sålt någon, och varför förklarar jag nedan.

Det går att ställa in lite när den ska skicka sms, antingen bara vid fel eller även när den har klippt klart (liten statusrapport helt enkelt).

Enklast är nog med ett extra simkort till befintligt abonnemang. Jag har inte använt kontantkort på länge, men de ska ju tankas och grejer. Pratade lite med service om varför det inte följer simkort och det var en kostnadsfråga. Ett simkort med nummer som funkar i alla länder är i sig inte så dyrt, men varje sms hade kostat ca 8 kr. Inte ett modernt pris direkt. Bättre då att varje kund fixar eget simkort.

Själva gsm-modulen är mest tänkt för övervakning om man antingen har klipparen långt bort eller t.ex. veckopendlar samt för grönyteföretag/hotell/sjukhus som inte är i närheten av klipparen. Den är även riktigt bra om man som ÅF har serviceavtal med kunder som har en Automower.

Jag ser helt enkelt ingen större nytta med tillbehöret om man som vanlig kund har en klippare som knallar runt på den egna tomten.

"Tråkigt" med den fula marmorbollen förresten ;) Ett tips är att plocka bort fotbollar. Den klättrar lätt upp på dem och skär sönder dem.

Larmet i 230 är jäkligt högt, som du har märkt. Men det är bra ur skadegörelsesynpunkt, inte fan vill man springa runt med en sån under armen...
 
Det kanske är så att Husqvarna-ägarna skulle ta och skaffa sig en liten egen tråd? Känslan är att det tråden handlar om - alternativ till Husqvarna-klipparna numera är i minoritet...

Nu är jag inflyttad i mitt hus, slingan ligger utlagd - dock PÅ gräset, har väntat på lite regn så att det går att få ner kabeln i mattan och iMowern är laddad. Plats för basstation är utsedd, skall bara ordna ett litet tak för den bredvid altanen och filura på hur kabeln skall dras så att starkströmsdelen kan hållas inomhus och gräsklipparen utomhus. Funderar på att helt enkelt kapa kabeln och sätta ihop den igen - skall kontaktdonet vara på när man borrar sig genom husväggen har jag knappt någon vägg kvar ;)

En annan fråga - är det någon som har fått reda på om iMowern har li-io batterier eller bly. Jag måste ju säga att jag blev lite misstänksam när jag lyfte klipparen, den väger mycket. Det känns väldigt 1984 med blybatterier måste jag säga. Känns skojjigt med ROHS med stora loggor överallt på förpackningen om det är blybatterier med... (Var lite ironisk här...)

/Peo
 
Batterierna till imowern är "lead acid" således gamla blybatterier. Finns tydligen med li-io batterier men inte den som säljs här. Min tanke med att det inte var li-io batterier var att det blir billigt med nya batterier för de kommer förhoppningsvis vara det första som ger sig. Nu kom jag aldrig så långt innan jag lämnade tillbaka den, men ändå.
 
Nonkan: Jag tänkte skicka följande fråga till dig via PM men det är lika bra att vi dokumenterar den för framtida sökningar i forumet.
Min Automower har fungerat bra i ett år (220 AC modell 2008), och den har sökt stationen själv eller knallat in via begränsningskabeln. När den sedan är mellan 5-8 meter ifrån stationen så är det "handskak" så den pejlar in sig klockrent.
Men nu senaste veckan hittar de knappt varandra, idag gick den till och med förbi stationen när den gick via begränsningskabeln, och vände sedan efter tio meter och gick tillbaka igen.
Vad kan vara knas då?
Tilläggas bör att jag tvättat den lite vårdslöst undertill, men jag tycker att den får tåla det :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.