Hej

Jag har noterat att det är kallare under golvlisten vid ytterhörnen på plan-2 i vårt nybyggda hus än under golvlisten mitt på ytterväggen. När det var -2 grader ute hade jag +13 under golvlisten vid hörnet och +17 under golvlisten mitt på ytterväggen. Jag har använt en Fluke termometer med mycket tunn givare som jag kan sticka under golvlisten. Rumstemeperatur i huvudhöjd var +20. Jag antar att detta beror på antingen 1/ att det är mycket trä och mindre isolering vid just ytterhörn eller 2/ att det är otätt och drar in kallluft någonstans.

Jag testade hypotes 2/ inatt då jag stängde av fläktsystemet och mycket riktigt steg tempen till +15 vid ytterhörnet. Min slutsats är alltså att det drar in kallluft någonstans och att det då blir värre när man har fläktsystemet igång eftersom det då blir mer undertryck i huset.

Några ideer om detta ? Går det att få ett så tätt hus att det inte drar in kalluft vid ytterhörn på detta sätt, eller beror de kalla hörnet på ngt annat ?

MVH

Klein
 
hur gammalt är huset? hur ser vägg konstruktionen ut?
 
Hej

Huset är helt nybyggt. Väggarna är c:a 34 cm tjocka enligt ungefär följande: gips+spån+isolering+plast+isolering+vindskydd+panel. Jag har tagit bort vindskivor och panel i hönet för att inspektera men det finns inga uppenbara glipor eller missar i isoleringen. Det känns inte kallt högre upp i hörnet (alltså en bit upp på väggarna) det är bara i hörnet och några decimeter från hörnet i golvnivå.

/Klein
 
klein skrev:
Hej

Huset är helt nybyggt. Väggarna är c:a 34 cm tjocka

/Klein
Vad är det för hus??
 
Hej
Det är ett Faluhus och de är ju kända för just isoleringen (men det hjälper ju föga mot mot slarvande hantverkare).

/Klein
 
Hej igen,

Finns det ngn annan som har kalla hörn på detta viset som vi har ?

/Klein
 
Hej

Jo, vi har det på precis samma vis, men värre. Vårt hus är byggt 1993 och felet är att under golvlisten så är det inte riktigt tätt mellan golv och vägg, så det strömmar upp kall luft från, i vårt fall, krypgrunden.

Jag har löst det i de flesta rum när jag ändå lagt nytt golv genom att ta bort den gamla "tätningen" och sprutat in expanderande byggskum. Den gör underverk! När den stelnat är det bara att skära rent och trycka tillbaka golvlisterna.
 
Hörnen är alltid känsligare för kyla än mitten på en vägg, så att det är kallare där får man räkna med. Frågan är om det är så kallt att det upplevs som prolem. Vi hade ett hörn i vårt nybyggda hus som frostade på insidan när det var kallare än -20 ute. Det visade sig att snickarna inte lagt syllarna riktigt mot varandra i hörnet, så i princip var det en liten kanal ut där. Löstes enkelt med fogskum efter att gipsskivan tagits bort.
 
Du skriver att problemet minskar när du stänger av ventilationen. Har du frånluftsventilation?
Och i så fall har du friskluftsventiler så det räcker?
Annars måste friskluften in någon annan stans och då blir det automatiskt där det är svårast ett täta med plastfolien eller där tätningslister saknas.
Enda sättet att kontrollera luftläckaget är genom provtryckning, är huset då tätt nog så behövs fler friskluftsventiler för att tillföra friskluften på ett kontrollerat sätt där kallraset inte är något problem.
Ett annat alternativ är balancerad till- och frånluftsventilation med värmeåtervinning (FTX) för att minska undertrycket i huset.

/Patrik
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.