Vet att det här har varit uppe tidigare men jag dristar mig till att upprepa frågan...

Vi har en rad stora fönster i västerläge och vet inte riktigt vad vi ska sätta upp för fönstren, om det behövs överhuvud taget. Väggen med fönstren går hela vägen upp i nock två våningar med två rader fönster, 210 cm höga, ovanpå varandra. Vi har utsikt mot havet men gissar att det kan bli ganska varmt och att fönstren släpper in en del kyla när vinden ligger på. Mörkläggning om vi skulle använda det här rummet som sovrum för gäster är också något vi tänkt på.

Vad är fördelar resp nackdelar med
+ markiser
+ persienner
+ gardiner
+ fönsterluckor (på insida eller utsida)
+ andra alternativ?

Vad vi tänkt på är
+ kostnad
+ insynskydd
+ mörkläggning
+ hålla värmen inne (på vintern)
+ hålla värmen ute (på sommaren)
+ behålla sikten ut

Någon här som har erfarenhet av eller åsikter om ovanstående?

/Berit
 
Eftersom ni uppenbarligen bor vid havet kan väl en rullgardin av segelduk vara en tanke?
Dyrt, troligen. Men snyggt!
Beroende på övrig inredning förstås...

Sätt rullgardinen bakom en enkel list, så syns den inte.
Sedan drar man ner så mycket man behöver för att skärma av.
Går säkert att installera någon svindyr ljusstyrning på, för den intresserade. (Dvs mig...)
 
Vet nu iof. inte om jag fattat detta rätt, är det en hel vägg med fönster på bredden samt dessutom två rader (vån.plan)på höjden?!
Markis verkar ju isf. vara svårt om du inte ska ha dessa i flera rader på höjden, persienner i traditionell modell är ju inte särskilt snyggt men iof. rätt praktiskt både med tanke på insynsskydd/mörkläggning och värmereglering sommar/vinter, finns ju speciella beläggnningar nu som vänds åt olika håll beroende på var man vill ha värmen.
Gardiner blir det ju en hiskelig massa av om man ska täcka hela ytan med tyg?!
Men största problemet måste ju vara att lösa manövreringen, man vill ju inte börja ta fram stegen varje gång man ska ändra läget, antar jag ;)
Det jag funderar på är som följer, har för mig att du bor i England nu(?), där är det ju ganska vanligt med dessa stora glasutbyggnader (conservatory) och dessa brukar ju ofta utrustas med solskydd i lite olika varianter, ibland bambu ibland tyg(av varierande tjocklek), dessa är sen ofta reglerade via motor av något slag pga. placeringshöjden.
Jag tycker att dom ofta ser riktigt fina ut oavsett om de är nerfällda eller upphissade.
Inte vet jag om du blev klokare av dessa lösa funderingar men tänkte att det kanske kan vara värt att kolla upp om du ändå är på "ort och ställe" ;)
MVH/Christina.
 
Hej Berit!

Jag har just sett en ur läcker lösning på liknande problem hos en bekant.
Dem har fönster som är 180 bredda och totalt 5 m höga (från golv på botten våningen till tak på ovanvåningen)
Deras lösning består i tre omgångar rullgardiner: högst upp, vid en tredjedel av fönstret och vid två tredjedelar. Dem har mått beställd och även valt tygg så att det blev mönstrat och matchar väggfärg. Dessutom mönstret i tyget är samma på alla tre gardinerna, men färgerna skiftar eftersom vägg färg inte är detsamma på ovanvåningen som på bottenvåningen. Rullgardinerna kan rullas/släppas oberoende av varandra, så man behöver inte mörklägga hela huset när man vill ta sig en tupplur i allrummet däruppe eller vill titta på TV nere i vardagsrummet.

C.
 
I ett visningshus på Husknuten i Göteborg såg jag något annat fiffigt, skulle kunna beskrivas som "panelgardiner på skena". Fönstren var flera meter höga, jag TROR att de gick upp till andra våningen. I taket satt någon typ av skenor som flera panelgardiner satt fast i. De gled lätt och behändigt oberoende av varandra när man drog i dem ståendes på golvet. Man kunde dra dem dit man ville ha dem, eller skicka ut alla till sidorna för att bli av med dem. Tyget var kraftigt men ljust.
 
Hmmm... såg att fönstren gick hela vägen upp i nock. Är det en gavel med ryggåstak kanske det blir svårt med skenorna i taket... :-/
 
Hej och tack allihopa

Rullgardiner hade jag inte tänkt på! :)

Det är en gavel det gäller. Understa raden har 5 fönster och den övre tre, varav de yttersta två har sned överkant. Det finns dock tillräckligt med vägg emellan för att kunna sätta upp rullgardiner, möjligen gömda av en kort gardin eller i samma färg som väggen.

Den övre raden skulle vi kunna ha någon sorts skena med gardiner som man manövererar från golvet via ett snöre.

Var tveksam till markiser. Det blåser nog rätt bra där vi är och mina föräldrar har markiser och dom bara möglar och fastnar och ställer till besvär. Fördelen antar jag är att man för solskydd samtidigt som man inte förlorar sikten ut och allt dagsljus.

Det blir nog rullgardiner och gardiner på skena.

Tack igen!

Berit
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.