Du kan lugnt använda sågen på den gamla också det gör jag. Däremot blir det lite strul om du försöker sätta sticksågen med fäste för den gamla skenan på den nya skenan har jag för mig. Men då kan du komma förbi och låna min eller så kan jag hänga den på kroken på dagis ;). Däremot ska du inte betala många kronor för en sån skena. Åk förbi och fråga på ROFO i Södertälje vad dom ska ha för en liknande om det ligger någon och skräpar.
 
Den där skenan är gammal. de nya har två "spår" för att skarva skenan.
det går även att skarva nya med gamla men inte lika bra som att skarva två nya.
 
Intressant. Flera som bor på den södra sidan av staden alltså.. Skogstomten, vad har du för erfarenheter av ROFO? Har funderat på en dammsugare från dom men har ej bestämt mig ännu...
 
Har handlat en hel del från ROFO. Dom är bra att göra med och inte knusslig om man säger så. Köper man en Festoolmaskin som ofta är i paket med skena så är det inga problem att byta till en annan längd på skenan tex. Även om man ibland brukar få lägga till en peng. Kan fixa hem ALLT nästan oavsett vad man vill ha.

Har själv CT22 dammsugaren med många tillbehör som är knappt använd. Den funderar jag på att byta till en mindre eftersom jag tycker den är lite för klumpig att bära omkring. Men jag har inte bestämt mig ännu. Annars så är den suverän. Grym sugförmåga och fyller verkligen påsen fullt ut med bibehållen sugkraft. Definitivt inget reklamsnack bara. Är det en sån du funderar på?
 
Precis en sådan t.o.m. Är less på dom halv danna andra som jag har provat hittills... Det gäller ju att få så bra som möjligt så inte hälften hamnar vid sidan om... Funderar du på att sälja den gamla om du skulle byta :).
 
Klart den skall säljas i så fall! Funderar på en CT mini eller liknande i stället. Tycker att CT22:an är för klumpig att släpa in om jag bara ska slipa eller såga lite och då blir det ej av att koppla till dammsugaren tyvärr. Jag har inte känt närmare på minin än så jag vet inte hur jag ska göra om det är värt det. Har hört av Alfons_Helikoter (som har en mini tror jag) att den funkar kanon för att ha ansluten till verktyg men att den kanske inte är optimal i andra sammanhang.

Hade först en Kärscher, någon av deras största "privat" modeller med verktygsanslutning osv men den kändes fullständigt oduglig när jag försökte städa ur bilen. Sög inte alls som jag ville att den skulle göra. Berodde kanske på den original 28mm slang som satt på. Till Min Festool har jag också köpt till en grövre slang och det gör en väldig skillnad. Har flera slangar, städsatsen, slanghållaren och lite annat.

Hade faktiskt beställt Kärschern på ROFO men gick in direkt efter ett par veckor och sa att jag inte gillade den. Då bytte dom in den utan knot och sålde den till en av sina anställda och så köpte jag CT22:an i stället.
 
Jo ibland får man allt tänka om.... Hade tänkt mig att ha CT22 till just det som du skriver. Slipning och sågning inomhus och lite fräsning ibland. Till det andra finns det andra maskiner som löser uppgiften med bravur...

Då kanske man skulle satsa på en mini eller midi som finns idag istället då??

Det finns helt klart för mycket saker som amn vill ha och för lite pengar att köpa dom för...
 
Sedan jag köpte kitet med större diameter på slangen och lite rör och munstycken är jag riktigt nöjd med CT-Mini.

Med originalslangen är det svårt att suga golv, men perfekt till verktygen, både TS55 och Rotex125. Till sågen skulle jag säga att 90% av spånen försvinner, till Rotexen 98-99%

Nu med nya slangkitet är verkstaden renare än köket. Letar nu bara efter lite övergångar så att man kan koppla fler maskiner, verkar som om Festool har lite ovanliga mått på slangarna, typ att ytterdiametern är andra tillverkares innerdiameter eller så. Både Boschs fot med utsug till stickisen och AEGs fråshuv blir liksom hane mot hane med festoolslangen, och silvertejp känns så oprofsigt i längden.

ROFO har jag också bra erfarenheter av men har fått bra priser på Sernbrants i Huddinge också.

För att återgå till tankarna om skena har jag idag räknat ut att 1400mm skena är billigast per mm. Köper man en sådan och lägger i gersågen kan man ju få 2x75, eller 80+60, eller 90+50, eller...ja en massa konstiga mått.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.