I samband med tillbyggnaden så ska jag lägga ner rör för att ta hand om regnvattnet från stuprännorna. Stuprännorna ansluter ju till lövrensar, som går ner i markrören som går runt huset till gårdsbrunn.
De lövrensar som sitter i ändan av markrören kommer ju att ansluta till markrören via en 90 gradersböj, men de som sitter längs med markrören skulle jag vilja ansluta via en T-koppling, dvs ett grenrör med 90 graders-gren.
Men det verkar vara helt omöjligt att hitta sådana på Rinkaby rör etc, det är grenrör 45 grader som gäller. Och då måste jag ju lägga till en 45-gradersböj för att få upp den rakt till markytan.

Det här måste ju vara en rutin-grej, missar jag någon trivial annan lösning?
Är det en spolbrunn per stuprör jag borde ha att koppla lövrensen i? Verkar ju vara overkill prismässigt.
 
Man ska väl använda två 45-or för att vattenflödet ska fungera så strörningsfritt som möjligt. En 90-gradersanslutning skulle bromsa vattenflödet ganska kraftigt. Jag tycker man ska sätta två 45-or även i änden för att få bättre fart på vattnet.
 
Crebel,

Du kör alltså med Grenrör 45° och en 45° böj för att få till ett t-rör, mindre risk för stopp och lättare att rensa.
 
Aha, tack!
(Får ingen mailnotifiering längre vid svar, märkte dessa inte förrän nu. Började undra varför jag inte fick svar på mina frågor längre :)!)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.