Hej!

Har fått problem med fukt i isolerat kallgarage. Efter senaste vintern och nu i samband med kraftiga temeperaturomslag har jag noterat fuktgenomslag i gipsskivor i taket i vårt garage. Fukten uppstår kring spikar samt även vid reglar vid nock.

Har tagit bort en del pannor på den plats där det finns fuktgenomslag, men okulärt ser det utvändigt täligen ok ut.

Fakta om garaget;
Byggt 1974, ca 50 m2, isolerat invändigt, två ventiler finnes (en på ena gaveln samt en i port), dock är båda igensatta med isolering, finns röd folie mellan gips och yttertak, dvs gipsskiva/röd plastfolie/isolering/yttertak, garaget värms inte upp, förvarar bil i garaget året runt samt kör även dieselvärmare när det är kallt ute på vintern.

Börjar fundera på om det är som så att fukten kommer innifrån, dvs att fukt innifrån garaget kondenserar mot plastfolien och därefter ger fuktgenomslöag i gipset runt spikar och mot reglar..

Någon som har erfarenhet av detta?
Vad göra. ha fortsatt stä'ngt och sätta in luftavfuktare?

Tacksam för snabbt svar!
 
Du måste se till att få ordentligt med vädring i utrymmet! Generellt används inte plast i konstruktioner som inte skall vara uppvärmda, så du har två alternativ;

VÄDRA! och då ordentligt!
Ta ur isoleringen ur ventilerna och ställ dörren på glänt ett par dagar.

Värm upp...
Men du måste vädra ur först!

Du har rätt med kondensen och väderomväxlingarna.
Ska du inte ha garaget uppvärmt bör du heller inte ha isolering och ABSOLUT INTE PLAST i väggarna. Men om du värmer upp garaget till över 10 grader året runt, räcker det med att du petar ut isoleringen ur ventilerna =)
 
Ventilera, fixa ställbara ventiler så att du kan reglera luftflödet.
 
Oberg verkar vara måttligt intresserad av en lösning då han inte varit inloggad efter att han postade frågan =)
 
lite tråkigt att folk inte läser svaren .-(
 
Tack trots det Tottebygger. Även om den som postade frågan inte läser så hjälper det andra. Har ett isolerat garage som jag inte värmer men efter att ha läst ditt svar så kommer jag installera enkel luftvärme pump och ligga på +10C.
 
C
När vi ändå är inne på saken; Vad är bästa sättet att ventilera ett isolerat garage, som man planerar att hålla kanske 10-15 grader i när man inte är där och jobbar? Garaget i fråga blir inte mer än ca 35-40 kvadrat, dock 3 meter i takhöjd.
Ska man nöja sig med friskluftsventiler och en badrumsfläkt, eller ska man sätta dit ett litet FTX-aggregat eller en kraftigare frånluftsfläkt, eller vad rekommenderar ni?
 
Mikael_L
cheetah1 skrev:
När vi ändå är inne på saken; Vad är bästa sättet att ventilera ett isolerat garage, som man planerar att hålla kanske 10-15 grader i när man inte är där och jobbar? Garaget i fråga blir inte mer än ca 35-40 kvadrat, dock 3 meter i takhöjd.
Ska man nöja sig med friskluftsventiler och en badrumsfläkt, eller ska man sätta dit ett litet FTX-aggregat eller en kraftigare frånluftsfläkt, eller vad rekommenderar ni?
Ojoj, det finns ju många svar, helt beroende på ambitions och pris-nivå.

Enklast och billigast är ju en typ PAX-fläkt högt uppe nånstans och ett eller två friskluftsintag lågt placerade i andra änden av garaget.
Du kan ju även fundera på en fuktstyrd fläkt. Går igång automagiskt när det behövs och manuellt med en strömbrytare då du jobbar med nåt där.

En luftosol är kanske nästa steg, både luftbyte och viss uppvärmning gratis:
http://www.byggahus.se/forum/solvaerme-vindkraft/69692-luftsol-pa-gang-tips.html
Här finns det en massa länkar också, typ:
http://www.solarventi.se/

Ännu mer pengar blir det med en luft/luft värmepump.
Men köper du en som klarar underhållsvärme så har du ganska billig grundvärme, och ofta kan man dra upp värmen tillfälligt och ställa aggregatet på avfuktning. Kan vara trevligt om du har kört in en snöig bil.
Ska väl kompletteras med in och frånluftsventiler. Men har du lite värme i garaget borde det bli självdrag i ventilerna om du har inluft lågt och utluft högt. Draget regleras sen med spjäll.

FTX och FLVP är nog inte någon bra ide, så länge du inte tänkt hålla garaget hyfsat uppvärmt på minst 18 grader kontinuerligt. Annars har du i princip ingen frånluftsvärme att återvinna och aggregatet medför inget mervärde.

Det finns säkert fler alternativ, jag är jättelångt ifrån någon expert på det här området.

Men andra får väl fylla på med åsikter och tillrättavisningar på det jag svamlat fram. :surprised:

(Själv funderar jag främst på fuktstyrd pax eller luftosol, har köpt en tvåglaskasset som en början på luftosol-projektet ;))
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.