Tjena.

Vet ej om det är rätt plats för frågan men annars kan ni flytta den till rätt avdelning.

Har idag 2 meter mellan huset och garaget.
Där har jag snart tänkt mig bygga en port eller liknande med lite vägg på båda sidor om porten.
Allt ska bli runt 2,5 m högt och dörren/porten blir 1m bred och 2m hög.

Har letat efter bilder, ritningar, tips och ideer på hur man kan göra den rent utseendemässigt men hittar inte ett smack om just en sån..

Är det någon som byggt själv och har lite bilder eller tips att ge?

Bifogar en snabb paint skiss på hur jag tänkt så ni vet vad jag babblar om.

Tanken är att ha plintar vid dörrstolparna iallfall.
 
  • skiss.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
det borde finnas en gammal tråd från inger.P som visar hennes liknande avgränsning mellan hus och garage
 
Skulle du hitta den tråden så länka gärna..
 
Jag kan ju lika bra lägga upp mitt bygge här.. kanske det kan vara till hjälp för någon annan sen

Har börjat fixa för plintar:
moa

Mer bilder ikväll..
 
Då va de mesta av stommen uppe igår.

moa
 
Idag kapades plattorna till igen och lades tillbaka..

moa

Nu ska det bara beställas lite brädor också..
 
Hej!

Ser fint ut!
Tänk på att du måste ha en regel i botten att spika i och att du bör ha någon typ av överliggare uppepå, så att vattnet inte tränger in i panelen ovanifrån (såg att det kanske var lite lite plats mellan portalen och fotbrädan på garaget).
Kryssa gärna dörren med hålband, innan du monterar panelen. Panel blir tungt och med tiden hänger sig även den starkaste konstruktionen... Kan vara värt 100:- att slippa svära efter ett par regnskurar. Se till att det är ordentligt med plats för dörren, då trä sväller.

PS. Byggde en förra sommaren, men konstruerade inte dörren. Idag går dörren inte att öppna...
 
Tack för tipsen.
Regel kommer i botten också, har inte den på plats för att kunna lägga plattorna..
Ovanpå kommer det att läggas en plåt som viks över kanterna någon cm.
Samma sak kommer ovanpå dörren sen.

Tack för tipset om att kryssa dörren med hålband. Sånna tips är guld värda.
Än håller den för min 67-70kg om jag ställer mig på understa regeln men som du säger så kan det ge med sig med tiden.. brukar kunna bli så när det gäller trä.
 
Glad att kunna hjälpa =)
 
Tottebygger skrev:
Glad att kunna hjälpa =)
Totte >> När du säger kryssa dörren med hålband..
Menar du då helt enkelt från ena hörnet diagonalt ner till det andra och vice versa eller ska man kanske sätta hålbandet på något annat bra sätt? Vad blir bäst.?
 
Ju längre spänvidd, destå bättre. Sen kan du sätta en skruv i varje regel den passerar också. Alltså, precis som du skrev; från ena hörnet till det andra (och då under panelen såklart ;-) ). Väljer du ett grovt (1mm) band, räcker det med ena sidan.
 
Suveränt "Totte".. En får tacka.
Hålband har jag och tror nog tusan det kan vara runt 1mm. Perfekt.

Idag har man varit o shoppat lite virke.
Imorgon blir det att kapa och börja grunda allt.

moa
 
Finfint!
Glöm inte att skicka upp lite bilder på portalen när den är färdig =)
 
Bygget fortskdrider.

Spikar plankor på porten, Moa assisterar.
moa

Och såhär någonting kommer det se ut när det börjar bli färdigt.. målas idag, kommer bilder. Bara grundmålat på bilderna.
moa
 
Lina målar första omgången:
Material till andra sidan av portalen håller just nu på att grundas i garaget.. fortsättning följer..
 
  • mala1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.