Vi håller på att skaffa utemöbler (ett matbord och sex stolar) till vår altan och har nu hamnat i funderingar, vad välja?
Det finns en mängd tillverkare Hillerstorp, KWA, Jikå etc. Många olika material norrlänsk furu, teak hardwood mm.

Är det någon som har erfarenheter av olika tillverkare och kan rekommendera? Är något materialet att föredra framför det andra?

Jag har googlat på tester men inte funnit några sådana någon som har ett tips?
 
En viktig parameter är; har du tak över din uteplats?
Sedan är det vilken typ av möbler som du själv tycker om; svensk furu, teak, konstrotting, metall/tyg, mm.
Försök begränsa vad du söker.

Vi bytte själva vår 20år gamla Hartman plastmöbel i år (fortfarande hyfsad i utseende trots utomhus i vädervind så den fick plats i stugan), Det blev en matsbordsgrupp konstrotting i dimensionen 3mm, dvs inte de bredare banden som är vanligare och som känns "slappare", men då blir det lite dyrare istället och ett bord i samma material med en lite tjockare teakskiva. Det verkar dessutom finnas ett antal olika kvaliteer av konstrotting som klarar solen olika bra.
Tyvärr har jag inte hittat den på någon internetsajt som jag kan hänvisa till.
Så vi får se om den blir 20år.
 
Har kört med samma set Hillerstorp i 7 år nu utan tak över, har nyttjat deras stora parasoll som jag en gång per år har gått på med impregneringsmedel så regnet har inte påverkat möblerna. De har ju skötsel produkter som man skall använda innan varje säsong men det behöver man ju också göra om man nu köper tex teak möbler - de skall ju oljas de med.

De säljes på bla Plantagen och Coop Bygg och Trädgård (i 08 området)
 
.. fast teak behöver man ju inte olja in varje år, speciellt inte om man snabbt vill få den silvriga patinan. Om man tror sig klara av att sköta om möblerna (måla, alt. olja) ordentligt, och tar in dom på vintern (eller åtminstånde drar en presening över dom), så är nog alla välsnrickrade möbler bra. Priset brukar vara vägledande. :)


Edit: Hehe, såg just att de möbler som följde med huset var Hillerstorp, och de var inte av någon höjdarkvalitet iaf. Kanske har dom andra serier av bättre kvalitet, dom här tålde iaf inte att vara utan tak en säsong.
 
Redigerat:
Kan rekommendera dig att köpa utemöbler i eukalyptus. Ett hårt och vackert träslag. Blir lika vackert varje gång du oljar det och det är mycket strycktåligt. Kan rekommendera kinesisk träolja till.

MVH
Bonan / Möbelsnickare
 
  • Älska
nich
  • Laddar…
vem säljer möbler i eukalyptus?
 
Ekeby möbler säljer bland annat. Försäljare som är inriktade på utemöbler. Du lär inte hitta det på Jysk eller Coop bygg tex.
 
tackar är Ekebys möbler FSC mätka, någon som vet?
 
Teak är ditt val om du inte vill göra något underhåll. Oftast bara teak-möbler som är FSC-märkta. Teak kan hålla 50-100 år utan behandling.
 
Hemmakatten
Vi har dessa stolar, 'spaghetti' från Fiam, http://www.slick.se/, stapelbara, med skön svikt, inga dynor som måste tas ut och in, bara att spola av för rengöring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.