Goddag!
Jag har just köpt ett fritidshus med sjötomt, huset är 40 kvm, tomten är 2300 kvm och huset har varken el, vatten eller avlopp, allt detta ska nu fixas samt att huset ska isoleras. Men det jag tänkte med detta ämne var att fråga vad de vanligaste felen är när man renovera om ett fritidshus... Alla här inne ha säkert gjort nått dumt och det känns onödigt att göra om "felen" igen =)... så kom igen, berätta för oss alla vad man ska tänka på och vad man inte ska göra.
-------------------
Det är dumt att uppfinna hjulet igen :)
 
M
Viktigast är att använda en teknik som huset,/grunden/tomten tål, alltså inte ta till metoder som är avsedda för dagens konstruktioner å lösningar. Utgå från det, så blir det säkert bra i slutänden åxå.

magentis
 
Kolla upp tillstånd för avloppsbrunn (får inte vara ett visst meter från ett vattendrag) innan man drar igång med grävande och så vidare. Annars håller jag med magentis, gamla hus funkar inte på samma sätt som nya.
 
Jag håller själv på att rusta upp en stuga jag köpte förra året. Jag håller på att bygga till ett riktigt badrum nu men jag varvar med andra småjobb, typ måla en dörr här och ett fönster där.

Gör en prioritetslista. Kolla först tak och grund så att de är ok. Om inte så är de prio nr 1.

Sen ska man inte ta för stora steg heller. Det ska vara roligt och det bästa är om man kan varva jobb med fritid. Det är alltså inte helt dumt att relativt tidigt se till så att man faktiskt kan bo och trivas där mellan renoveringsvarven även om det blir lite spartanskt i början.

Ett annat misstag är att börja på många olika saker samtidigt. Tyvärr blir det ofta så att man står där med en massa påbörjade projekt och så blir man förvirrad/tappar sugen och då blir det onödigt brant uppförsbacke.

Att isolera, dra in el och VA låter som stora och dyra jobb. Kolla upp ordentligt vad saker och ting kostar. Du blir ändå förvånad i slutändan.

/John
 
Jag tror att bland det vanligaste misstaget man gör är att inte inse hur lång tid olika projekt kan ta. Speciellt om man bor i lägenhet och inte har renoverat hus tidigare. Jag är där själv och kan tala från egen erfarenhet. Jag inbillade mig att det var två veckors jobb att fixa till badrummet. Det var sensommaren 2007 jag sa det högt. Vi har precis satt hälften av kaklet. Nu har jag en liten paus innan det är dags att ge sig på köket under tiden som fuktspärren torkar.Som sagt, det är lätt att man påbörjar massa projekt samtidigt. Det gäller att sätta upp delmål så man kan känna sig nöjd med att man faktiskt kommer någon vart. Jag brukar titta på den här bilden på vår blogg för att känna mig nöjd.

Nästa grej är att inte underskatta tidigare ägarens påhittighet vad gäller udda lösningar. Anta inte att det är rätt utfört - Assumption is the mother of all fuckups! ;) Mina personliga erfarenheter innefattar bland annat ett köksavlopp som ledde ut i rabatten, duschutrymme där vattnet gick genom trallen ner i krypgrunden och en elkoppling som kunde slutat riktigt illa.
 
  • gropen.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jan Söderjanne
  • Laddar…
Bra idé att göra en lista, har en i huvudet men det är kanske vettigt att ha den på papper också. Mitt mål att börja kolla grunden och väggarna och isoler och dra om elen. Att det kostar mer än man tror fick jag just veta, höll på att ramla av stolen när vattenfall berättade vad det kostade att dra in elen, men vad ska man göra, finns inga andra elnät så det är ju bara att gilla läget och betala ... surt :rolleyes:

// Hem1
 
Be Vattenfall att stoppa upp sladden där det inte lyser.

Sätt en solpanel på taket, en liten vindsnurra längst bort i trädgården, en packe bilbatterier i garderoben och kör på 12V.

/ Fredrik
 
Tornhill 2 skrev:
Be Vattenfall att stoppa upp sladden där det inte lyser.

Sätt en solpanel på taket, en liten vindsnurra längst bort i trädgården, en packe bilbatterier i garderoben och kör på 12V.

/ Fredrik
Eller investera i ett eget vindkraftverk med reglersystem - tyvärr blir det väl inte så mkt el när det inte blåser då iof...

/K
 
Ett litet konkret tips (som säkert är självklart för en del) är att om du inte ska ha fritidshuset permanent uppvärmt så plasta inte in isoleringen. Från ytterpanelen o inåt -> vindpapp-isolering-skiva räcker.
 
Japp, de flesta jag har pratat med säger att plast är djävulskt... så det blir papp åt alla håll och kanter. Och ja, man märker att det tar längre tid än man har tänkt - men jag tänker inte ge upp (..än). Hittils har jag lyckats riva allt (bara stommen kvar invändigt) och reglat om, under veckan är målet att isolera om och lägga golv (måste hinna klart, eftersom el ska ska dras invändigt på söndag). Och pengar, ja det drar iväg, fast känns som det blir billigare än jag tänkt mig, och det är ju inte helt fel... just nu är golvet som kostar isolering + nytt spånskivegolv ca 6000 kr, sedan kommer elindragningen till huset 18000kr + grävning av kabeln (en bonde i trakten skulle komma och gräva för ca 2000 kr) rör får jag av en bekant från vattenfall och invändig el får vi av min sambos far.. kan bara säga att kontakter, kontakter är det som gäller idagens läge. =D
 
Vi håller också på och renoverar/bygger om en sommarstuga. Vi upptäckte att golvet har en stor svacka på mitten eftersom det gamla taket vilade på en vägg som inte hade bra stöd underifrån. Om vi hade vetat detta från början så hade vi rivit bort det gamla golvet och bytt ut reglarna under.
Vi har också hus nära sjön så vi valde in-drän för avloppet. Detta kan läggas relativt nära vattendrag och behöver inte heller ligga så djupt.

Lycka till
 
In-drän verkar intressant, vad kostade kalaset för er ?
 
Vi betalde 800-1000 kr/modul och vi har 8 moduler (till ett normal-stort hus behövs 5-6 moduler men vi ville vara på den säkra sidan). Tanken kostade ca 5000 kr. Jag minns inte så jättenoga men något åt det hållet. Sen kommer grävningen till om man vill gräva ner det. Det går ju att bara lägga jord ovanpå.
 
En klassiker är att den förra ägaren inte tyckte om att det kom in en massa luft i takbotten på en kallvind och därför tryckte in en massa isolering där...

Det resulterade i ett takbyte på ca 120 kvm för mina föräldrar för några år sedan. Kallvinden SKA vara ventilerad, annars bildas kondens och mögel uppstår =)
 
Ja, överallt när man läser är det mögel som är problem, lösningen är nästan alltid ventilation.. varför gör man inte det då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.