På sluttampen av byggnationen av det dedikerade rummet för hembio stod det klart att det trådlösa nätet inte skulle räcka till för att att streama HD-upplöst film så jag borrade hål i väggen för att dra en nätverkskabel på utsidan av kåken till serverrummet. Jag missade dock avståndsbedömningen med ett par meter (...kommentarer om detta är överflödiga.... ;-> ) och måste nu skarva kabeln utomhus. Jag har Kjell:at, Claes:at och Googlat efter IP-säkrade skarvdosor/boxar utan att finna något vettigt så skall det bli Band of Brothers i 1080p står mitt hopp till er...

Någon som har en smutt lösning på lut? Tack!
 
Borde väl funka att löda ihop trådarna och sätta krympslang med lim på det?
 
Antar att det finns något som hindrar att hela kabeln byts ut mot en längre? Det hade ju varit det bästa, nätverkskabel ska ju helst inte skarvas.

Förutsatt att skarvstället sitter skyddat så kan kanske en kroneplint, eller liknande, i en fuktsäker kapsling funka.
 
Då den redan ligger i väggen i rummet kan den inte bytas utan måste skarvas på utsidan. Jag skulle helt klart föredra en standardprodukt framför att löda tråd och vulka en hemsnickrad platsburk tät men fortsätt gärna komma med förslag!
 
FredrikB skrev:
Då den redan ligger i väggen i rummet kan den inte bytas
Va??? Du har väl inte byggt in den? Det är *kanalisationen* som är investeringen i ett hemmanät. Kabeln kommer man att behöva byta ut med jämna mellanrum. Öppna väggen, dra ut den, lägg rör, bygg om väggen. Du kommer inte att kunna njuta av en enda film när du måste sitta och tänka på att det bara är möjligt pga ett sådant bedrövligt fusk. :D

Vad gäller skarv så får du nog leta ett tag. Det är inte vanligt att man skarvar kablar varken inom eller utomhus så det är ingen stor marknad. Det händer, och man kan upprätthålla cat5 (100Mbps), och antagligen cat5e (1000Mbps) i alla fall kortare sträckor, men det är som sagt inte någon som rutinmässigt godtar en sådan installation. Du får nog räkna med ett hemmabygge. Fördelen är att det inte behöver hålla så länge, eftersom du som sagt ändå snart skall riva upp hela skiten och göra om det... :D
 
Krimpa på RJ45:surprised:r och använd en färdig dubbelhona för RJ45. Vira sedan en jäkla massa vulktejp runt härligheten. Alternativt använd en RJ45-skarv med kroneplintar, finns hos Kjelle. Komplettera även den med vulktejp.
 
Tack för all "glada" tillrop, visst har du helt rätt i kabelrör är en klok investering och efter att ha dragit cirkus 150 m hembiokablage i rör och insåg att jag hade 10 minuter på mig knöka in en TP-kabel innan snickarna skull banka upp väggen blev detta ett dumt fuskjobb... jag vägrar riva upp skiten nu när allt är "klart" så det blir till att vulka. Tack till er som avsatte tid till att svara =)
 
68-015 hos kjell o co förefaller rätt bra i kombo med vulktejp. Se till att göra en ordentlig bukt på kabeln bara så att du kan klippa och kontaktera om några gånger ifall oxiden tar sig in ändå
 
Tror inte att vulktape är en bra ide då den bara kommer att hålla vatten inne i skarven. Kabelmanteln är inte ångtät och kommer då släppa in fukt som sedan kondenserar och rinner till skarven. Bättre att göra en huv som man trycker upp skarven i. Detta förfarande är det som Telia har använt vid luftkabel skarvning en längre tid utan problem.
 
En huv, nu blev jag nyfiken snuttjulle. Har du någon bild eller beskrivning av hur jag kan tillverka en sådan?
 
Fyll skiten med fett innan vulktejpen ;)
 
Det jag menar med huv är att det ska inte vara tätt nedåt utan luftigt. Bra med något att bunta fast kablarna i så att de inte åker ut. Kanske en vanlig eldosa som man inte har några tätningar i nedåt skulle funka. Räkna med lite spindlar mm men de brukar inte störa för mycket. Fylla med fett testade man oxå på Televerket men även där tog sig vatten in och va ett elände att jobba med.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.