Kan man dra VP-rör i golv eller ställer det till med problem, tekniska eller juridiska?

Jag bygger till huset med några rum i två våningar och det blir en hel del VP-rördragning.
Det underlättar om man drar vissa rör i golvet istället för att gå i väggarna. Att gå från ena väggen till den motstående kräver att man går igenom två hörn i rummet och det är lite bökigt.

Alla VP-rör skall samlas på en mellanvägg i mitten på undervåningen och det vore smidigt att gå via golven i rummen på övervåningen mot husets mitt och sedan lodrätt rakt ner till undervåningen i mellanväggen där centralerna skall sitta

Det gäller VP-rör för både el, data, tele, UPS, 12-volt mm.

Tacksam för information och synpunkter.
 
Det går utmärkt. Tänk på att ska du gjuta golv så använd muffar med dragavlastning. Annars kan dom lossna när man kör med vibratorn.

Ett tips är också att dra i allt i rören innan du gjuter/spikar igen golvet.
 
Ljusbåge skrev:
Kan man dra VP-rör i golv eller ställer det till med problem, tekniska eller juridiska?

/QUOTE]

Juridiska problem, ifall du gör det själv och inte har elbehörighet eller jobbar på ett företag med behörig, isåfall blir det olaga elinstallation.
 
spinout skrev:
Det går utmärkt. Tänk på att ska du gjuta golv så använd muffar med dragavlastning. Annars kan dom lossna när man kör med vibratorn.

Ett tips är också att dra i allt i rören innan du gjuter/spikar igen golvet.
Skarvmuffar med dragavlastning ska man alltid ha!
 
Rrrrr skrev:
Skarvmuffar med dragavlastning ska man alltid ha!
Varför finns då muffar utan dragavlastning?
 
Tack för alla svar. Jag tolkar det som om att dragning i golv är ok.
I mitt fall gäller det dock golv i träbjälklag och inte i betong. Skarvmuffar med dragavlastning är en självklarhet. Även att dragandet görs av behörig elektriker.
Men jag vill veta vad som gäller och få det det på bästa sätt utan onödiga hål i hörnisolering och onödigt långa dragningar.
 
Fäster man röret innan muffen i båda ändar så kan det aldrig lossna om man har en vanlig muff. Håller inte med om ska alltid.
 
Man måste inte alltid ha dragavlastade muffar men dom är inte mycket dyrare och man ångrar sig den dagen ett rör går isär inne i väggen/golvet...
 
Muffar utan dragavlastning är perfekt om man ska göra en synlig installation med rör .. typ på väggen i en industri med typ styrkablar eller liknande.
 
Rikard Ågren skrev:
Varför finns då muffar utan dragavlastning?
Säg det, för att eltejpstillverkarna ska få sälja mer tejp?
 
Jag tycker att z4p:s inlägg är en ganska bra anledning till varför.

//Patrik
 
Endast E1400690 LÅSFJÄDER LF och 1400062 SKARVMUFF EPR ger en tät (för betongvatten) och säker skarv. Naturligtvis fäster man röret på bägge sidor om muffen och med ca 30 - 35 cm mellanrum.
 
Jag håller på o renovera hemma. Och för 3 år sedan (flyttade in för 1 år sedan) drog dom om elen i fastigheten

I en betongvägg med två vägguttag så var det draget med utanpåliggande kabel från det en uttaget till det andra. Det visade sej att den gamla kabeln satt fastgjuten i vpröret som var draget i betonggolvet. Det hade blivigt nåt hål i röret där det hade sipprat in betong och gjutit fast dom gamla kablarna.

Jag tyckte det såg illa ut med en kabel på golvlisten och sågade upp golvet ca 50 cm (skall ändå lägga ny parkett) från det sista uttaget och fick tag i röret, kapade bort det som var betongfyllt och satte på en muff och drog slang till uttaget, gjöt igen dom 50 centimetrarna och putsade igen slitsen i väggen upp till uttaget.

Skulle en elektriker ha gjort detta menar ni? Fick jag inte inte göra detta själv?
 
nej egentligen hade du inte fått göra det, men på din beskrivning verkar det som det blev riktigt gjort och förhoppningsvis drog du in nya trådar i röret och inte skarvade dom gamla, och att du kopplade L,N, PE rätt då ser jag ingen anledning till att det skulle kunna bli sämre än en elektriker.
 
Lägg ner VP-rör och använd FLEX slang i stället så lätt att arbeta med, finns ju bland annat med färdig tråd i så som FK , antenn osv.

lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.