Hej
Jag ska dra el till en köksö och behöver bila i betonggolvet för att lägga ner en 16mm VP-slang. Vilket verktyg behöver jag för detta? Är detta något som en elektriker normal gör och har verktyg för?

/RS
 
Vinkelslip med diamantklinga. Skär två skåror bila bort betongen emellan med en borr hammare Obs! Det dammar sjukt mycket.... :) Fråga mina grannar...
 
Hej!

Hyr en spårfräs med dammsugare, det absolut enklaste och minst damm. Kolla på t ex cramo eller ramirent. En liten borrhammare med bilfunktion räcker till att knacka bort betongen i spåret.
 
xibeca skrev:
En liten borrhammare med bilfunktion räcker till att knacka bort betongen i spåret.
Det där beror iofs på vad det är för vägg man ska bila i. Själv hade jag väggar av hård betong sist och det var verkligen inte enkelt att bila bort utrymmet mellan spåren med en Bosch GBH 2-26 DFR på 3 J. Skulle jag gjort om det skulle jag nog hyrt en maskin på 7-10 J. I en annan vägg var det dock någon slags "murblock" och det tuggade 2-26:an sig igenom hur lätt som helst. Stor skillnad beroende på vad det är för material man bilar i alltså... ;)
 
Tackar för svaren. Det enklaste verkar vara att hyra en spårfräs lämplig för ändamålet.

/RS
 
Spårfräs låter som sagt vettigt. Vill även, prexis som de andra, påpeka att det kommer damma. Damma mer än du tror...
 
och tänk på eventuella rör i plattan så du inte kapar dessa
 
Observera tipset som någon nämde, är att hyra dammsugare från samma ställe, kostar några hundra extra, och är värt varenda krona!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.