Tar gärna emot synpunkter från någon erfaren ventilationsexpert.

Jag har köpt ett aggregat av typen Enervent LTR-3 ECE och ska nu dra och installera det. Frågan är bara vad jag ska tänka på och hur jag ska dra ventilationen.

Ritningen ser ut enligt bifogat och i den delen där kök, matplats och allrum är så är det ett enda rum och taket är valvat vilken gör det svårt att rymma ventilation i taket. Resterande delen av huset är normal takhöjd med 2400mm i takhöjd så där är inga problem att rymma ventrör. Tar tacksam emot tips på vad jag behöver och vad som är viktigt att tänka på.

Troligen kommer jag ta hem någon expert som kan justera in flödet när jag dragit allt om det nu behövs. Det som känns primärt nu är att rördragningen och montering blir rätt så man inte får ett hus som sjuder av all luft.

Finns någon kunnig inom området som kan hjälpa till?
 
  • Fritidshus.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det inte någon som har kunskap att dela med sig gällande ventilation?
 
Att förklara hur man drar ett komplett ventilations system är ju en rätt mastig deg att bita i.

Kan du inte ta och läsa igenom lite trådar om hur andra gjort och sen komma tillbaks med lite mer spets frågor.
Känns som man inte vet var man ska börja att berätta då man inte vet din kunskaps nivå.

Också svårt att berätta hur du ska dra ventilationen då man inte vet var takstolar reglar och sånt
sitter.

Angående ditt valmade tak sätter du bara vägg don istället för takdon.
Brukar funka bra i hus som ditt. Sätt frånluften högt upp så det inte blir som en luft ficka längst upp. (Ja det är jävligt när man ska rengöra donen, men det får man ta...=P )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.