Hej!
Började riva i gipsen på en källarvägg idag. Det satt ett vägguttagca 1,20 m ovan golv, och jag skulle gärna flytta ner det. Så jag tog bort gips och upptäckte att det var en dosa i muren, och sedan är det lite hjälpligt satt en dosa till, med hål i botten, över den andra dosan. På hur det ser ut är jag ganska säker på att det är hemmapul, men hur ska man göra vid en liknande situation? Är det ok gjort? Det sitter 4,5 cm isolering på muren, och sedan gipsskiva. Hur ska man göra om man vill sätta uttaget på lite normal höjd?

På ett annat ställehar jag en liknande undran. Jag har en panelvägg med doser monterade. Utanpå denna är det tänkt att bli gips. Är det ok att bara göra ett hål som dosan, och sedan bara sätta fast uttaget med längre skruv?

Ha det bra!
Range
 
På fråga två så är svaret att du ska använda förhöjningsringar typ:

http://www.elbutik.se/category.html?category_id=1935&search_page=

De finns i olika längder. Skaffa sådana för att se till att dosans kant (eg förhöjningsringens kant) hamnar i nivå med väggytan. Det är inte sådana du ser i dosorna i källarväggen också?
 
Det finns även en dosa helt utan botten för att "flytta" ut befintliga dosor. Dom är lite smalare i botten ( och minst 60 mm djupa) så att dom passa in i en befintlig dosa, kommer tyvärr inte på vad dom kallas.
 
vill du ha uttaget på normal höjd? ja behåll det där det sitter då...
nere vid golvet kallar inte jag för normal höjd iaf. då man hela tiden måste böja sig ner, blir lätt att man drar i sladden istället vilket man ju ej ska göra..
sitter uttagen på bekväm höjd så orkar man ju gå fram och dra ur stickproppen..
 
måste man använda förhöjningsringar?
 
Ja, vad är det som kan hända utan förhöjningsringar...?

ja, iaf tycker jag att det är helt fel placerat med vägguttaget så högt. Men det är mycket annat i rummet som är hemmapul, (från detta enda uttag gick en kabel vidare till 4 uttag runt om i rummet och grenade upp sig till lampan via en strömbrytare...), så det blir väl att lägga massa pengar på en elektriker. Suck, eftersom vi mest tänkt göra en uppfrächning, utan att lägga så mycket pengar.
 
Längre skruvar brukar ofta användas.

Jag håller med dig om höjden. 1 200 mm ö.g. känns jäkligt högt.

//Patrik
 
Kan man sätta ett vprör från dosan och ner mot golvet, och sätta ny dosa där? Hur gör man isf övergången till vprör, då den skulle gå genom fronten påden gamla dosan? Kanske inte helt lätt?
 
Enda rätta är att bila bort dosan i muren och skarva på det bifintliga röret med ny slang/VP och byta ut FK:n.
 
Ok... Då skulle det väl gå att ta bort dosan själv, och sedan be en elektriker skarva på vp och byta fk:n. Om jag har förberett vart det ska också borde det förhoppningsvis inte ta så lång tid...

Så, nu har jag fått bort dosan, men har inte öppnat upp så mycket uppåt, längs det gamla vpröret. Hur långt vill en elektriker ha fritt tror ni? Och hur mycket bakom?

Tack för alla svar hittills förresten!

Range
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.