Hej,

Vi är med och budar på ett enplanskedjehus från sent 60-tal. Ingenting är gjort sen dess så det blir lite som ska göras. Vi måste veta vad renovering kan tänkas kosta innan vi kastar oss in i budgivning. Allt som ska göras akut är interiört. Vad kan det tänkas kosta att leja ut följande? Huset är 150 kvadrat, vanlig planlösning, kök, liten toa, badrum, v-rum och 4 små sovrum.

Nytt enhetligt parkettgolv
Helvita väggar
måla tak
golvlister, nya dörrar, karmar
helt nya toa och badrum
helt nytt kök inkl omplanering av kök

Vi vill ha normal standard och kommer inte "lyxrenovera". Så vad kan det tänkas kosta, material samt arbetskostnader. Inkl rivning och bortförsel av gammalt.

Tacksam för hjälp
 
Vi renoverade vårt 2-plansradhus, som är ett 60-talshus, 2003.

Då lade vi ned ca 250000 kr - och gjorde allt själva.
Det var nya vitvaror, nytt kök (helt ny planering, köket beställdes från Ikea), rev två väggar, ny tvättstuga (klinkers), nytt badrum (klinker/kakel badkar utan bubbel), samt nya golv och ytskikt i de flesta rum och lite exteriört arbete i from av trädborttagning och gräsplantering, rabattering osv.

Skall ni leja blir det givetvis dyrare, även om ROT hjälper en del :)
Om jag får uppskatta lite så tror jag:
-Nytt enhetligt parkettgolv: Ca 200-300 kr/kvm för material + arbete säg 2-3 dgr (beror på hur stort/krångligt)
-Helvita väggar
måla tak: Målning av väggar och tak torde inte bli så dyrt OM det inte krävs mycket bredspackling - här kan ni säkert spara en del genom att förbereda själva och ta ned gamla tapeter osv i så fall.
En målare tar väl ca 2-3 dgr på sig för att spackla och tapetsera ett vardagsrum, inkl takmålning, om det inte är ngt speciellt...
-golvlister, nya dörrar, karmar: Hur många dörrar ? Vilken standard ? Vilka mått ?
En dörr kostar inkl karm från 600kr - 2000 kr - arbetet torde dock inte vara så omfattande, särskilt inte om ni ändå lejer en snickare för annat.
-helt nya toa och badrum: Storlek ? ca 50000 - 150000 för ett badrum är de offerter jag sett. Inklusive kakel/klinker men exl. badrumsmöbler.
-helt nytt kök inkl omplanering av kök: från 80000-100000 och uppåt ! Det finns kök för en halv miljon och mer ! (inklusive vitvaror)

Så säg att ni landar på mellan 250000-700 000 kr nånting - innan ROT avdraget...

/K
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.