Hej!

Jag ska gjuta en platta för en utbyggnad och undrar hur jag "ansluter" den mot den befintliga plattan. Huset byggdes för 20 år sedan och jag antar att plattan har sjunkit lite under åren. Utbyggnaden antar jag kommer också att sjunka lite grann så därför kanske jag ska bygga utbyggnaden "fribärande" dvs jag gör en generalskarv mot befintliga plattan och spikar nya trästommen lite glest mot den befintliga.

Eller?

Mitt hvudbry är att jag har ett våtrum (tvättstuga med golvbrunn) som jag kommer att förlänga ut i tillbyggnaden och där vill jag ha klinker med tätskikt under. Om jag gör utbyggnaden "fribärande" så antar jag att jag kommer att få problem med att tätskikt och klinker spricker i skarven. Av den anledningen skulle jag vilja förankra den nya plattan i den befintliga men då kanske jag får problem när tillbyggnaden "sätter sig" dvs sjunker (tillbyggnaden kommer att luta). Jag har tänkt att ha kantbalkar på tre sidor till utbyggnaden dvs inte mot befintliga huset. Jag kanske ska ha kantbalk även där? Jag kommer att använda Sundolitt eller motsvarande grundelement. Golvvärme ska jag också ha med 300 mm cellplast under plattan. Befintligt hus har ej golvvärme och endast 100 mm cellplast.

Någon som vet hur man gör, kan göra, bör göra med skarven mot befintlig platta??
 
Rent spontant skulle jag säga att det inte är möjligt att "skarva" ett rum på det sättet och förvänta sig att tätskikt och klinker ska hålla. Det räcker ju med att utbyggnaden sätter sig en millimeter så spricker ju klinkern. Kan du inte göra hela utbyggnaden så stor att tvättstugan med golvvärme ryms där istället?

Kanske någon annan har ett recept på hur man får detta att fungera annars?
 
d_nilsson skrev:
Kan du inte göra hela utbyggnaden så stor att tvättstugan med golvvärme ryms där istället?
Tyvärr inte, har nåt kommunens smärtgräns på storlek...

Det finns grundelement med cellplast mellan vot och platta (http://www.supergrund.se/). Om jag skulle använda dessa och förankrar plattan i den befintliga (borra in armeringsjärn i plattan) så kanske det skulle kunna funka. Plattan belastas ju betydligt mindre än voterna och eftersom de inte sitter ihop med mer än några rostfria armeringsjärn som går genom cellplasten så kan voterna sjunka lite men plattan ligger kvar där den är. Jag har iofs två bärande innerväggar men de håller bara mellanbjälklaget så dessas tryck är ju mindre än ytterväggarnas.

Vad tror ni om denna idé?
 
A
När du gör en tillbyggnad så måste du se det som två olika byggnader som ska kunna kunna röra sej och "leva sina egna liv". Om du på något sätt tvingar ihop dom med armering så kommer du att få sprickor i betongplattan, och om du då har gjutit in golvvärme-slingor så kan du säkert räkna ut konsekvenserna. Så tänk tillbyggnaden som ett eget fristående hus med så lite förankring i det befintliga huset som det är möjligt när du bygger, så slipper du en massa framtida problem.
 
Tack! Då är jag med på att inte gjuta ihop plattorna.

Vad gäller golvvärmeslangen så löser jag det genom att se till att den kan röra sig lite i skarven genom att inte gjuta fast den. T ex genom att lägga gullfiber runt slangen i skarven så att det finns rörelsemån. Någon däremot?

Min följdfråga blir sedan: Hur radontätar jag skarven?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.