Hejsan,

Ska bygga ett ganska långt staket. Dock har vi stött på lite problem... Berg här och där... Finns två alternativ som jag ser det, det ena är att hyra en cobra och borra hål, och dunka ner stolpskor /armeringsjärn här, det andra är att gräva fram berget och lägga på en klick betong, och köra ner en stolpsko där.
Det sistnämda låter ju enklast! Så därav lite frågor!

Vad ska jag tänka på?
Ska jag köra någon speciel blandning på betongen?
Krävs det några speciella stolpskor? (Det är 70mmstolpar)
Hur rent behöver berget vara? Räcker det om jag gräver upp, eller måste jag borsta / tvätta av det?
måste jag vänta i två veckor innan jag stätter i stolparna i skorna? MEd tankte på härdningen? Eller kan jag sätta igång något tidigare?

Mvh

Stefan
 
Redigerat:
Hej hej,

om jag bara kunde fått svar på om detta hade fungerat. Kan man göra så här? Läste det i en bok, om just staket, men har inte sett något om detta på forumet.
Dvs kan man hälla betong på berget, stoppa ner en stolpsko, och sedan köra i en stolpe där? Måste man bygga en ställning för att hålla fast stolpskon?
 
Hej.

Jag tror personligen inte på att bara gräva fram berget, som jag förstått ligger ganska grunt, och hälla en klick betong och sticka i en stolpsko. Betongklicken bör förankras mha armering som sätts fats i berget. Kanske funkar om berget är mycket kuperat så betongen får "fäste".

Jag hade borrat fast ett par armeringsbitar i berget och gjutit fästen.

Lycka till.

Henrik
 
Tack för svaret! Då får det bli så, borra och gjuta fästen...!
 
Borra med en hilti slagborrmaskin, o använd kemfix. Finns olika tillverkare men en järnhandel vet nog. Satte själv fast ett par stolpskor så dock till en altan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.