klaskarlsson skrev:
Personligen tycker jag att en bra granne är värd bra mycket mer än att småaktigt hålla på "principen" och ett par tior :)

/K
Du, vi har redan passerat gränsen för en "bra" granne med ganska god marginal. Om man inte slutar spruta vatten på andra folks hus trots att de bett en om det så har det tåget gått. Jag hade inte sträckt mig längre än att vänligt föreslå inköp av exv. droppslang (med hänvisning till inköpsställe och kostnad).
 
Jo om relationen ändå är frostig så kanske - inte om detta är det enda man stör sig på.

Å andra sidan skulle det kanske kunna var akul att bryta ett frostigt läge på ngt sätt också ? :)

Jag menar inte att det skulle vara ok att skita i grannens åsikter och fortsätta med vad som helst. Men vad är det man vill åt i ett sånt här fall ?
- En grannfejd, som eskalerar ?
- Att båda grannanrna går och surar, och vattnet fortsätter komma ?

Det viktigaste är väl att vattnet slutar sprutas på fasaden OCH att man kan bibehålla en någotsånär relation till sin granne !?
Hur mkt är en bra granne värd ? Hur mkt jobbigare blir livet med en sur granne ?
Kanske är det bättre att inte alltid göra det som är principiellt rätt och få ett lyckligare och bättre liv ?

Ang att köpa en spriader/droppslang:
Jag vet inte om grannen skulle ta en sån hint rätt ?
Men vad har man att förlora ?

/K
 
Redigerat:
Skulle ALDRIG i min vildaste fantasi komma för mig att köpa en spridare till en sådan idiot.
Ställ dig med högtrycktvättten, alternativt vattenslangen och spruta endast på hans fasad nästa gång han sätter på sprinklern.
Passa även på att spruta ner alla som går inne på hans tomt.
Denna granne måste vara en komplett idiot, och sådana förstår bara ett språk tyvärr.
 
Om det är lätt att ta sig in på grannens tomt och komma åt spridaren skulle jag absolut gå in och slå en knut på slangen. Skulle inte detta hjälpa skulle jag ta bort spridaren och beslagta den. Då ligger bollen hos granne; vill han eskalera ärendet och koppla in polis? Gärna det!
 
Tala om för grannen att han inte får spruta vatten in på din tomt för då kan du ju inte vara där eller ställa något som inte tål vatten där. Lyssnar han inte så tar du helt enkelt vattenspridaren.
 
Precis! Och placera en solstol på lämpligt ställe :D
 
Jag har som sagt inte hela bakgrunden - men det har inte slgit er att det kanske inte är så illa ?
Man kan ju vinkla saker på olika sätt ?!

1. "Grannen är allmänt obstinat och jobbig, och har trots upprepade tillsägelser struntat i att ställa in vattenspridaren så att den inte sprutar på fasaden. Dessutom har det märkts skador på denna, och det är mycket troligt att fortsatt nedsprutning kommer leda till ytterligare skador."
2. "Grannen har vid två olika tillfällen råkat ställa vattenspridaren så att vatten stänkt på fasaden. fasaden har inte tagit ngn skada, och det är inte heller troligt att den gör det eftersom det handlar om ett par timmar någon gång i månaden. Efter en tillsägelse har grannen viftat bort det med att 'det är nog inte så farligt'"

Tycker ni att man skall köra polisanmälan och hela racet vid båda dessa ?
Jag tycker det känns helt oromligt vid 2an iaf !

Och tycker ni ändå att det bara är hårdhandskarna, principerna och småaktigheten som skall råda: Well, då är det nog er jag inte vill ha som grannar, vad skulle hända om tex ngt av mina barn råkar sparka in en boll i en av era rutor - då räcker det väl inte med att jag betalar rutan utan då borde dom väl sitta i finkan också ? :)

Ville bara försöka föra en lite mjukare linje - som sagt: En bra relation med en granne kan vara skillnaden mellan drömboende och mardrömsboende iaf om man har kort avstånd till grannen!

/K
 
Om man startar en tråd så tar jag för givet (kanske fel av mig) att man tagit upp det med grannen och han inte lyssnar.
 
M
Har man ett hus värt 3,5 miljon så har man någ råd med att köpa en vattenspridare till grannen - om man vill. Pengarna är nog inte frågan här.
 
Öhhh, va??? Spelar det nån roll vad huset är värt???
Mitt hus är inte värderat till 3,5 miljoner men nog 17 skulle inte jag uppskatta om grannens vattenspridare stod på mot min fasad under en längre tid!!!

Vi har själva alldeles nyligen målat om huset och bytt en hel del rötskadad panel så jag är lite vaksam på det här med vatten under en längre tid mot fasad. Regnskurar går ju inte att jämföra med vattenspridare :).

Och jag antar också att TS har försökt att föra en dialog med sin granne men att denne inte har folkvett nog att begripa. Alltså är det dags att ta till något annat i situationen.
 
klaskarlsson skrev:
Det viktigaste är väl att vattnet slutar sprutas på fasaden OCH att man kan bibehålla en någotsånär relation till sin granne !?
Eftersom en vänlig tillsägelse inte hjälpte och vederbörande redan fått för sig att det är OK att spruta vatten på *andras* fastigheter så är "OCH" inte det primära. Nu är snarast frågan att när allt kommer och vi landat vid ett "ELLER" så är frågan vad som är viktigast. Att ha en granne som glatt sprutar vatten på sin fasad, eller att ha en "käck och trevlig" relation till denne granne. Det är inställningsfrågan som är det centrala. Om man inte *vågar riskera* att stöta sig med någon så är ju redan diskussionen slut, då har man bestämt sig för att vika undan i varje enskilt fall.

Och det behöver inte heller försämra någon relation. Det är *inte* så att folk med nödvändighet tycker *bättre* om dig för att du vinner tävlingen om vem som är kvarterets mesigaste människa. Tvärtom, med inställningen att du i det här fallet har rätt, det är grannen som beter sig orimligt och med ett vänligt men *fast* bemötande. ("Talk mildly, but carry a big stick.")

Jag har tiofallt hellre en granne som tror och vet att även om jag är en hyvens, rimlig och snäll person så finns det en gräns över vilken det blir konsekvenser om man träder, än en som tycker att det är jättetrevligt att bo bredvid mig för då kan han helt skita i hur han beter sig och använda min egendom som sin egen.
 
A
Mimmi_74 skrev:
Har man ett hus värt 3,5 miljon så har man nog råd med att köpa en vattenspridare till grannen.
Eller så kanske man *inte* har råd att köpa en vattenspridare till grannen av just den anledningen. :rolleyes: (obs, humor)
 
Herregud sånt trams. Det gamla uttrycket där hjärnan tar slut, tar nävarna vid, står sig visst fortfarande när man läser denna tråd. En granne ska man kommunicera med så långt det är möjligt, vi är väl inga grottfolk heller.

TS, låt det inte gå prestige i den här frågan, som vissa med svag självkänsla i tråden föreslår. Om det fortsätter så bjud in grannen på fika och föreslå en lösning, tex en droppslang, eller be grannen att hitta en lösning, tex kanske spridaren kan stå på er tomt riktad mot grannens hus om det är så att de inte når all mark annars. Beskriv för grannen din oro för att det ska tryckas in vatten i putsen så att h*n verkligen förstår att det är viktigt för dig.
 
mino skrev:
TS, låt det inte gå prestige i den här frågan, som vissa med svag självkänsla i tråden föreslår. Om det fortsätter så bjud in grannen på fika och föreslå en lösning, tex en droppslang, eller be grannen att hitta en lösning, tex kanske spridaren kan stå på er tomt riktad mot grannens hus om det är så att de inte når all mark annars. Beskriv för grannen din oro för att det ska tryckas in vatten i putsen så att h*n verkligen förstår att det är viktigt för dig.
Ja, det är väl precis det vi sagt, eller? Det då som svar på alla de med verkligt svag självkänsla som föreslår att man helt enkelt får tåla vatten på sin fasad av missriktad rädsla för att skada någon slags gransämja. Du sträcker dig ju heller inte längre än till att föreslå för grannen att han skall göra inköpen, för att lösa *sitt* problem. Inte att du skall *köpa grejjor åt honom*. (Flatheten gick tom så långt att frågan ställdes *om grannen kunde tänkas ta illa upp av att man köpte en ny vattenspridare åt honom!? Tanken svindlar.)

Och när man sätter sig ner att prata med honom (igen...) skall man ha i bakhuvudet att några kompromisser där grannen fortsätter spruta vatten på fasade/tomten *inte* är acceptabla. För det är då hans "föreståelse för att det är viktigt för dig" utmynnar i rationaliseringar från hans sida av typen "det är inte så farligt för det regnar ju ibland". Skall man förhandla skall man göra det ur en styrkeposition (om än så bara påhittad), annars är det inte förhandla man gör. Då är det något helt annat.
 
Redigerat:
mino skrev:
TS, låt det inte gå prestige i den här frågan, som vissa med svag självkänsla i tråden föreslår. Om det fortsätter så bjud in grannen på fika och föreslå en lösning, tex en droppslang, eller be grannen att hitta en lösning, tex kanske spridaren kan stå på er tomt riktad mot grannens hus om det är så att de inte når all mark annars. Beskriv för grannen din oro för att det ska tryckas in vatten i putsen så att h*n verkligen förstår att det är viktigt för dig.
mino, du måste missat att TS redan pratat med grannen och uttryckt sin oro för att vattnet kan vara skadligt för husfasaden men att grannen inte brytt sig om detta.

TS ville ha råd om hur hur h*n ska gå vidare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.