Om jag förstått allt rätt ska jag ta bort tätskiktet (åldersbeständig plast) i yttervägg.
Regla upp ny vägg några innanför och lämna några cm luftspalt ? (HUR MKT?)mellan konstruktionerna? Hur ska väggen se ut med material, isolertjocklek etc?:rolleyes:

Taket då?. Får ej bort tätskiktet där. Bygger en konstruktion där med luftspalt mot bef tak. Hur ska taket konstrueras med material och isolertjocklek?:confused:

Blir en liten bastu på 2,5 m2 med snedtak

MYCKET TACKSAM FÖR ERA SVAR:)
 
Jag skulle nog inte våga ta bort tätskiktet i en inredd vind.
Går det inte att bygga bastun som "ett rum i rummet" med en några centimeter bred, ventilerad luftspalt kring bastun? Då kan ju inte fukt som vandrar genom bastuns väggar stängas in och orsaka fuktproblem.
 
Lämna 2,5-3cm luftspalt i vägg och tak. När jag byggt bastu, 3 egna och 2 åt en kompis, så har jag kört med 2*45mm isolering, vissa tycker att det räcker med 45mm och så säger t ex Frunken också. Nåväl, det är bra med välisolerat. Jag har börjat med stående 45-reglar, isolera ett lager, lägg en 22*90 på golvet och regla liggande mot den, isolera nästa varv och sedan på med panelen. För att undvika att isoleringen sjunker in mot yttervägg så drar du järntråd mellan reglarna. Enkelt eller hur.
 
Smart! Nu har jag ingen beklädnad på ytterväggen, bara isolering och plast. Snedtaket är panelat och klart.

Ska jag gipsa på ytterväggen och låta plasten vara kvar?

Kommer att reglaupp med rekommenderad luftspalt på 2-3 cm.
90 mm isolering (45+45 reglat)

Då har jag luftspalt mot yttertak och yttervägg. Måste jag sedan ventilera luftspalten eller kan den vara inbyggd?
 
Vad har du tänkt att ha under snedtaket?

Sittbänk?
 
Ventilera luftspalten, annars kan det ansamlas fukt därinne.
 
Sittbänk för några personer. Blir en liten bastu.
Vart ska jag ventilera ut luften då? I badrummet eller allrum?
 
Var nyfiken för även vi funderar på en bastu med snedtak. Funderar på att ha kortsidan ut mot snedtaket och att bänken går dit så man kan ligga ner.
 
Det kvittar egentligen vart luftspalten ventileras, bara det blir luftgenomströmning.
 
Vår bastu under snedtak är under uppbyggnad. I yttervägg blev lösningen att sätta bastufolie istället för den åldersbeständiga plasten och sedan ska då panelen på utanför denna (med luftspalt under panelen såklart).

I taket kunde inte plasten tas bort (vi har lösullsisolering...) så där fick det bli luftspalt och sedan isolering, sedan bastufoile och sedan ännu en luftspalt som är under panelen. Takets luftspalt mellan de båda isoleringarna så att säga ventileras i lägre delen av taket mot bakomliggande förråd och upptill mot relax/duschavdelningen direkt utanför bastun. Denna luft har ju egentligen inget med bastun att göra så den kan du ventilera vart som helst. Däremot luften in och ut or själva bastun ska tas ifrån och gå tillbaka till samma rum - i vårt fall relaxen/duschen.
 
Jag har panel i bef tak . I panelens dalar så glipar det mot omkringliggande rum eftersom reglar mot tak ligger vinkelrätt mot panelen. Så i snedtak och fulltak har jag luftgenomströmning men inte mot ytterväg mellan golv och där snedtak börjar. Ska jag ta upp ett hål och sätta ventil mot intilliggande rum?
Subscream! Har jag förstått dig rätt nu? Färdig yttervägg har du enbart bastufolie på och ingen annan ytbeklädnad som gips etc ,därefter reglade du upp med luftspalt för bastupanel.
Du har inte byggt rum i rummet så att säga utan nyttjar bef ytterväggs isolering?
 
Nu kommer säkert någon säga att det är en riskkonstruktion, men vi kikade på svärfars övervåningsbastu och gjorde ungefär på samma sätt (minus en del saker som inte kändes så moderna..).
I.o.m. att vår övervåning inte ens var isolerad när vi började hade vi ju carte blanche att utgå ifrån och då behövde vi inte göra bastun som ett rum i rummet. Så ja, vi utnyttjar den ytterväggsisolering vi satt dit även till bastun.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.