Hej!
bygger till vårat hus med följande konstruktion på taket, (har inte ritat in alla takbjälkarna på bilden)
09520091050588131.jpg

frågan är kan jag bygga en luftspallt på detta sätt? d.v.s. att de bjälkar som ansluter mot den "långa" sneda bjälken har ett litet mellanrum längst upp mot denna, på detta sätt kan ju ev. fuktig luft ta sig upp utan att bli fast i takkonstruktionen.

finns det andra sätt att bygga en luftspallt på om konstuktionen ser ut som på bilden? med tanke på att de korta bjälkarna går emot den långa...

sen har jag hört och läst om att man ska ha masonit eller vindpapp(väv) mellan isolering och luftspallten, vad anser ni?

hoppas någon byggt något liknande och har en fiffig idé...

//Niklas
 
angående material så ska du ha vindpapp om det är en tät fasad och mineritskiva om det är en gles fasad. (gäller träfasad)

poängen med en luftspalt är hursomhelst att fasaden ska kunna ventileras och spalten placeras alltså mellan pappen/mineritskivan och din 25-30 mm bräda. så att luft kan cirkulera i det mellanrummet. det handlar alltså inte om ett mellanrum i anslutningen mellan de bärande bjälkarna.

mer än så kan jag inte säga rakt av då jag inte helt hänger med på din ritning. är tillbyggnaden alltså i vinkel på två sidor av huset? (så att huvudbyggnaden alltså är där din detalj är placerad på bilden?)
hur lutar taket osv?
kan du förtydliga din ritning lite?
 
Hej!
jo den är i vinkel, det jag letar efter är hur jag ska göra med luftspalten under råsponten, detta p.g.a. min tänkta konstruktion på taket... hoppas det kanske klaranar med denna bild...
a07200975451P4b4e.jpg
 
hmm, vi kanske ska ta det från början. vad består innertaket av? har du en ångspärr? om det inte är mer tak än det du visade på första detaljen så behöver du väl ingen luftspalt eftersom allt ventileras från insidan.

det är ju helt klar klurigt, kör man takpannor då får man ju per automatik den luftning man behöver, i och med nockpannan.
 
Vad jag förstår så har du ett knä på taket... Alltså en vinkel, typ. Med denna vinkel så stoppas ju luftspalten som normalt går hela vägen upp till nock på ett vanligt sadeltak. Detta måste du på något sätt kompensera med perforering längst upp i de "små" facken.

Du har inte ritat in en luftspalt mellan råsponten och isoleringen. Antar att det är denna spalt du pratar om?!

Sen behöver du inte ha någon vindpapp eller masonit mellan spånt-takbjälke, för du har ju takpapp på. Pappen är där för att stoppa drag, vilket du inte riktigt får i den lilla luftspalten.

Alltså, uppifrån och ner...

Pannor
bärläkt
ströläkt
papp
råspont
takås och luftspalt
takås och isolering
plast
panel el gips

hehe... hajaru =)
 
Förresten... tänk på att luften måste ha någon stans att ta vägen längst upp i taket. Lämna 2 cm öppet längst upp och täck första dm med en plåt.
 
jaha då har man fått svaret, är ju dum i huvudet... :) det jag har letat efter hela tiden är ju ventilerad nock, d.v.s. undertaket kommer att följa med pulpettaket upp till befintligt hus, då behövs en luftspalt under råsponten....

men sökte man på venilerad nock så fick man svaret ganska snabbt, kommer nog att köra med mögelstoppers, verkar ju vara en enkel och smidig lösning...
 
Ja, det finns ganska smidiga ventileringsdistanser i både kartong och cellplast. Tänk på att bygga med rätt cc-mått på åsarna. Hur lång är spännvidden och vilket virke tänkte du använda?

Normalt cc-mått för tak är 120 cm mellan takstolarna. All isolering samt alla distanser är konstruerade efter detta. är spännvidden lång, så finns det en balk som kallas kartobalk, vilken finns på ex bauhaus på lager. Dessa klarar högre spännvidd och belastning än ex vanligt trävirke.
 
spännvidden blir 3 m, kommer att köra med 45/170 på cc 60, är kanske lite overkill men då lär det förhoppningsvis att hålla... för snö o.s.v.
 
Låter bra, tycker jag... Hade nog inte gått lägre i dimension.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.