Jag har funderingar på att skaffa en portabel AC för att kyla ner övervåning på ca 55-60m2 eller eventuellt bara ett sovrum. Vad ska man satsa på? Alla kanske är likvärdiga runt 3000kr klassen. Kanske köpa någon begagnad på Blocket eller något sådant.

Jocke

Edit: Skulle det funka med en sådan här: http://www.rusta.se/luftkonditionering_p90751044.html Billig. :D
 
Redigerat:
Räkna inte med att kunna sova i samma rum som den där, bättre att investera i en markis imho.
 
Har en lite större modell än den du länkade till och visst har Bezt rätt den lever fan det kan jag lova. I början vibrerade plasthöljet mot något på insidan så det var nåt otroligt (detta fixade dock lite bitumenmatta ;) ).

Kyleffekten är inget man blir superimponerad av heller det krävs mycket energi under lång tid för att kyla ett rum. Dvs du kan glömma att slå på den en kvart innan läggdags och sen frid och fröjd (sålänge man inte sover i utblåset dvs). Nä det som krävs är ett par timmar för att få ner tempen då kan det ge verkligt bra resultat (körde min igår och skillnaden är faktist stor de ~5 grader den kyler ner, dock försvinner effekten snabbt när man har den avstängd.

Jag kan sova i buller men sambon ja ni vet :rolleyes:

Värme-utblåset är extremt viktigt att man isolerar för detta är hett säkert uppemot 50 grader så läker det minsta in igen så värmer man mer än man kyler. Genom att man blåser ut luft så vill ju också luft komma in och då gäller det att få tag i så sval som möjligt.

Sålänge det är under 20 grader på natten så fungerar myggnät för fönstren bättre än en sån AC det kan jag lova. Vädra sålänge innertempen är högre än yttertempen och sen stäng till hela huset och isolera ute värmen sen öppna upp igen när solen gått ner.

Jag tippar på att en l/l-värmepump är bra mycket bättre (och framför allt tystare) än en sån här portabel som nästan får ses som en nödlösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.