Hej!

Det är flera som har skrivit att dom har använt hemmagjorda slodor vid gjutning, kan någon beskriva lite mer detaljerat hur man gör en sådan? Dom flesta verkar använda ett 110mm-rör och någon form av skaft, men mer information än så har jag inte hittat... skall man t.ex försegla ändarna på röret med något (det känns iaf som en bra idé...)?

/fth
 
  • Gilla
Jagets
  • Laddar…
Det kostar 53 kr att hyra en över en dag. Och den funkar perfekt.
 
75mm avloppsrör går bra, täta ändarna med någon form av cellplast, sen skruvar du fast ett långt skaft i mitten på röret tex 22*45mm läkt, röret kan vara ca 70 till 100 cm långt
 
En överbliven bit hängränna går också fint!
 
Använde 110mm avloppsrör precis som du skriver. Röret var 150 cm brett och ändarna var tätade med ett blått plastlock i var ände, Pinnen som jag fäste röret i var ett trädgårdsredskap för att ta bort ogräs. Bara att bora två hål i den och fästa ihop det hela. Kostnad totalt 42kr. Funkade jättebra.
Hade en hemmagjord asfaltraka med för att fördela ut betongen. Ett kvastskaft och en 150cm lång bit klädselbräda 21X50mm funkade oxå finfint
 
  • Gilla
Carlbb
  • Laddar…
Hej!

Tack för svar, dock så gjöt jag redan 22/5, så svaren var mer av akademiskt intresse ;-)

Jag hyrde en sloda, och den skulle säkert ha funkat utmärkt för gjutning av en "vanlig" grundplatta.

Min "platta" är dock ett litet mellanbjälklag/källartak på c:a 1.6m höjd, vilket gjorde att slodan, som säkert vägde 20-25kg, var mycket svår att lyfta och flytta på plattan utan att få ojämnheter i betongen. En hemmagjord sloda av plaströr skulle nog ha varit mycket bättre i mitt fall.

Till saken hör också att jag fick lite felaktig information betongleverantören om vilken räckvidd hydrualrännan hade, så jag fick placera hälften av betongen själv under extrem tidspress. Att skyffla tre ton betong med en trädgårdsspade på 12 minuter är inte kul, och energin att sloda ytan perfekt fanns inte riktigt efter det... Jag kunde faktiskt knappt lyfta högerarmen för att skriva på kvittot för betongen...

Nåväl, det gick i alla fall hyfsat bra, och eftersom jag använde självkompakterande betong så blev ytan OK ändå!

/fth
 
A
En viktig sak som inte har kommit fram är att en hemma-byggd pvc-rörssloda sk. Polacksloda är till fördel om betongen har ett sättmått på en blöt s4, eller s5 dvs väldigt lös betong. Vid stabbig betong typ s2 eller s3 är den helt värdelös, då är det bättre att hyra en sk. LK-vinge dvs. en sloda som har en form som en flygplansvinge och är tillverkad av ett företag som heter LK.
 
  • Gilla
Mach77777
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.