Lite luddig rubrik kanske, men vet inte hur jag bäst skulle förklara det annars.
Sitter och funderar lite över hur jag lättast ska göra när vi ska göra altan. Hade från början tänkt att köra plintar rakt av, men ser nu när tomten börjar bli klar att det kanske är onödigt med plintar närmast mot huset. Som ni ser på bilden så är det grus/jord lite drygt 3m ut från husgrund. Vi hade väl tänkt att köra en altan som går ut kanske 6-7meter (drygt 10m bred).
Tanken var då att köra spikreglar direkt på marken de första 3 metrarna för att sedan köra plintar efter. De 3 metrarna mark närmast huset lutar en aning bort från huset med tanke på att vattnet ska rinna bort från grunden. Ställer detta till problem?

Hur skulle ni ha löst det på bästa sätt?

Edit:
Bifogade en förenklad ritning.
Anledningen till att inte använda bärlinor på marken är att det kommer för högt upp. Med tanke på höjdskillnaden vill vi få gångytan vi går på så låg som möjligt för att höjdskillnanden i framkant blir mindre. Bilden är bara en skiss och måtten och dyl stämmer såklart inte.
 
  • markarbete5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altanritning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi har precis byggt en altan men har inte riktigt samma förutsättningar. Vi tog reglar 220x45 NTR A/B dvs rejäla saker som ligger direkt mot grunden (platta på mark) vi ville inte fästa i plattan (enligt tillverkaren av plattans rekommendationer). Vi la en marksten under varje regel närmast huset och sen har vi en bredd på 3,5 m ut till plinten som bär av längst ut. Ingen svikt och mycket stabilt (trallen är 28x120 furu)

Eftersom du skall ha dubbla bärlinor ytterst borde detta bli stabilt nog. Se bara till att padda ordenligt när nu lägger markstenen (ivårt fall hade det kört mycket byggmaskiner så marken är packad från början.
 
  • Gilla
Lyret
  • Laddar…
Erik E skrev:
Vi har precis byggt en altan men har inte riktigt samma förutsättningar. Vi tog reglar 220x45 NTR A/B dvs rejäla saker som ligger direkt mot grunden (platta på mark) vi ville inte fästa i plattan (enligt tillverkaren av plattans rekommendationer). Vi la en marksten under varje regel närmast huset och sen har vi en bredd på 3,5 m ut till plinten som bär av längst ut. Ingen svikt och mycket stabilt (trallen är 28x120 furu)

Eftersom du skall ha dubbla bärlinor ytterst borde detta bli stabilt nog. Se bara till att padda ordenligt när nu lägger markstenen (ivårt fall hade det kört mycket byggmaskiner så marken är packad från början.

Antalet bärlinor ytterst beror givetvis på hur långt ut vi går. Men om vi kommer att köra 6-7m så kanske det behövs dubbla rader med plintar och därmed två bärlinor?
Lutade er mark också och vad använde ni för underlag förutom marksten?
 
Vi hade inte den sluttning som ni har och därför förstår jag din fundering om man måste fixera däcket i slänten så det inte "glider" iväg.
Ett alternativ är ett mindre antal plintar för att "låsa fast" konstruktionen och marksten för resten..
Dock tror jag risken är liten då det blir tungt. Vi hade ett bärlager under markstenen men som sagt inte samma lutning från huset som ni. Du kan ju inte sätta plintar för nära grunden då du lätt kommer in och stör dagvattenledningar och dräneringen.

När det gäller avtstånd mellan bärlinor etc så finns det bra tabeller för detta på andra ställen på forumet.
 
Erik E skrev:
Vi hade inte den sluttning som ni har och därför förstår jag din fundering om man måste fixera däcket i slänten så det inte "glider" iväg.
Ett alternativ är ett mindre antal plintar för att "låsa fast" konstruktionen och marksten för resten..
Dock tror jag risken är liten då det blir tungt. Vi hade ett bärlager under markstenen men som sagt inte samma lutning från huset som ni. Du kan ju inte sätta plintar för nära grunden då du lätt kommer in och stör dagvattenledningar och dräneringen.

När det gäller avtstånd mellan bärlinor etc så finns det bra tabeller för detta på andra ställen på forumet.
Det går kanske att lägga spikreglarna på stenplattor och i framkant på lutningen lägga på extra stenplattor eller grus för att komma upp i jämnhöjd utan att hindra vatten att rinna bort från huset. Jag tror att de medvetet valt en mindre lutning av den anledningen.

Nu överdriver jag ritningen, men för att visa principen. Är detta en dum idé?

Erik E skrev:
länken verkar inte funka proar igen.. annars sök på forumet "svikt i 45x220" så har Joflopp savart med ett nilägg #9 eller "10 där denna länk finns med

vanligaste tabellerna för altan och bjälklagsbygge här
Tack för länken. Jag tror jag hittat den där förut. Kommer väl till hands senare.
 
  • Altanritning2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
jag tycker att det ser bra ut. det kan aldrig bli för lite stöttning men ett tips är nog att inte ta för klent virke i reglarna det har du igen framgent.
 
Erik E skrev:
jag tycker att det ser bra ut. det kan aldrig bli för lite stöttning men ett tips är nog att inte ta för klent virke i reglarna det har du igen framgent.
Det låter bra. Då kör jag på något i den stilen. Jag gör nog det säkra före det osäkra och kommer upp med en riktig, mer noggrann ritning som får granskas en extra gång :)

Tack för dina svar!

Är det någon annan som har synpunkter så kom gärna med dom.
 
Jag har varit ute och kollat och funderat lite och kommit fram till en möjligen, annan lösning.
Lutningen på den första avsatsen är större än vad jag såg först och det blir nog svårt att sätta spikregeln direkt mot marken då lutningen är för stor. Frågan är om det inte är bättre att sätta två bärlinor som pallar upp som man sedan lägger spikregeln på. Fortfarande utan plintar men med stenplattor under för att fördela vikten.
Avståndet mellan bärlinorna blir lite konstigt när den totala längden är ca 5.5-6m på altanen och 3.5m är längden på första avsatsen. Spelar det någon roll om avståndet mellan bärlinorna skiljer sig åt? Såg att man kör den första i husgrunden, sen en ca 170cm ut och nästa på 340cm för att sen sista bärlinan på plint max 250cm utanför avsatsen. dvs på 590cm. Jag har läst att man inte ska överstiga 250cm helst. Blir detta tokigt?

Sedan nästa fråga. Jorden är ju nyligen ditlagt på avsatsen och det finns risk för att den sjunker ihop mycket? Det är en hel del lera i jorden såm det är förhållandevist hårt ändå.

Slutligen så blir höjden ganska stor och för att det inte sak se allt för konstigt ut tänkte vi köra en ganska bred trappa, kanske 5 meter, och ganska långt stegdjup så att man kan sitta på den. Problemet med detta är att trappen kommer att bli ganska lång. Vi vill helst inte ta för mycket yta av gräsmattan. Har kollat en del på förhållande mellan stegdjup och steglängd så att den blir lång går väl tyvärr inte att komma ifrån helt.
Tror ni att 2.5-3 meter räcker för en trappa när höjden är runt 180cm.

Mycket frågor blir det.

Tack på förhand.
 
  • Altanritning3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej
tips avseende distansen mellan bärlinorna är att hålla sig till det som måtttabellerna anger. För kort gör ju inget men inte för långt då får du det svagigt och måste kanske gå upp en dimension i regeln.

Som din ritning har utvecklats:) så börjar jag fundera på krafterna på yttersta bärlinan om du säger att jorden är nylagd så ger den inte så mycket stadga om du inte paddar och paddar.. du kanske skulle behöva förankra innersta bärlinan i husgrunden i alla fall. kolla med grundlittverkaren om det är OK i mitt fall medplatta på mark sa grundtillverkaren att han inte rådde oss att göra så men jag har hört andra som fått ok fårn andra tillverkare. Kanske innestera bärlinan måste sättas fast med plintar för att inte få för mycket tryck på yttersta linan och få en kraft att altananen vill "glida ner".. som sagt helt beroende på markförhållandena.. Har du någon erfaren snickare som kan kolla på plats...?

När det gäller trappan så är det nog bara att bygga en modell och prova. vi tog ett gäng plankor och böcker och la upp i en befintlig trappa för att få den steghöjden vi tänkte oss när vi byggde en inomhus trappa och sen provgick vi...
 
Erik E skrev:
Hej
tips avseende distansen mellan bärlinorna är att hålla sig till det som måtttabellerna anger. För kort gör ju inget men inte för långt då får du det svagigt och måste kanske gå upp en dimension i regeln.

Som din ritning har utvecklats:) så börjar jag fundera på krafterna på yttersta bärlinan om du säger att jorden är nylagd så ger den inte så mycket stadga om du inte paddar och paddar.. du kanske skulle behöva förankra innersta bärlinan i husgrunden i alla fall. kolla med grundlittverkaren om det är OK i mitt fall medplatta på mark sa grundtillverkaren att han inte rådde oss att göra så men jag har hört andra som fått ok fårn andra tillverkare. Kanske innestera bärlinan måste sättas fast med plintar för att inte få för mycket tryck på yttersta linan och få en kraft att altananen vill "glida ner".. som sagt helt beroende på markförhållandena.. Har du någon erfaren snickare som kan kolla på plats...?

När det gäller trappan så är det nog bara att bygga en modell och prova. vi tog ett gäng plankor och böcker och la upp i en befintlig trappa för att få den steghöjden vi tänkte oss när vi byggde en inomhus trappa och sen provgick vi...
Hehe jo den har ändrats en del. Den nuvarande är nog mer skalenlig. Med dubbla plintrader skulle den nog gå ut för långt.
Jag hade faktiskt tänkt att skruva fast bärlinan i grunden men ska givetvis kolla upp om det går först.
Jag ska nog bolla lite idéer med en snickare innan vi sätter spaden i marken, men vill gäna ha fler synpunkter från er.

Behöver jag plintar för trappen till exempel? Det blir ju en rätt så stor och lång trappa.
 
Hej

har inte varit inne på ett tag men.. min åsikt är alltida att plintar är aldrig fel om de grävs mner på frostfritt djup som varierar över landet då får du en konstruktion som inte flyter vilket kan vara bra med en trappa som annars lätt "hänger" i altanen efter ett tag och du får en onödigt påverkan på denna.
 
Hej igen,

Kanske ska säga att Erik E hade rätt i sina teorier. Tyvärr. Trots förarbeten så har de två rader som står på stolpar mot stenplattor sjunkit lite. Det är lätt att vara efterklok, men nu är det som det är. Det är två rader med plintar och två rader med stolpar på stenplattor. Nu när det är som det är, vad är bäst att göra? Det finns ju plintar som är justerbara, det kanske finns någon lösning där man kan få in nåt mellan stenplatta och stolpe som går att justera lite?
 
Ingen som har en vettig lösning på detta? Jag hörde att byggmax skulle få in någon typ av justerbar stolpsko som inte står på plint och som kan justeras. Det kanske skulle vara en lösning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.