Hej

Vad är detta för ogräs och hur bekämpar jag det ?

/Martin
 
  • DSC03245.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC03249.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som tusensköna. Ta bort det mekaniskt. (Förespråkar aldrig gift)
 
Trodde nästan det också. Finns det inget Kombi medel som tar död på det ?
 
Spelar det någon roll sen vad gräsmattan består av bara den är grön? :) På vår gräsmatta till huset som byggdes -75 är det inte så stor det grässtrån när man börjar titta lite närmare. Grön mjuk fin mossa, klöver, maskrosor och massa annat växer det. Vet inte riktigt vad jag ska göra för att få mer gräs än ogräs och mossa? Gödslar jag med nåt som tar död på ogräs och mossa samtidigt känns det som att det skulle bli ganska glest bland det gröna :)
 
fremar skrev:
Spelar det någon roll sen vad gräsmattan består av bara den är grön? :) På vår gräsmatta till huset som byggdes -75 är det inte så stor det grässtrån när man börjar titta lite närmare. Grön mjuk fin mossa, klöver, maskrosor och massa annat växer det. Vet inte riktigt vad jag ska göra för att få mer gräs än ogräs och mossa? Gödslar jag med nåt som tar död på ogräs och mossa samtidigt känns det som att det skulle bli ganska glest bland det gröna :)
Nej, jag tycker inte heller att det gör så värst mycket om den är melerad med lite andra gröna lågväxande växter. Huvudsaken man klipper den så det inte är något som spretar upp och ger ett slarivigt intryck. För mig är hel trädgården viktig och det går åt så mycket tid och kraft till blomrabatter och annat att det inte blir någon tid över att finsputsa mattan hela tiden.
 
Gödsla gräset, så konkurrerar det ut det mesta. Oönskade växter som inte förstår en fin vink får man slita upp med rötterna så fattar dom. Men tusenskönor är ju vackra, så de kan väl få hållas?
 
Oki, har spritt ut 20 liter aska på en bit av gräsmattan. Tänkte se om det gör någon effekt, har rätt mycket aska från pelletspanna och braskamin. Vad är det billigaste att gödsla med annars? Sånt blåkorn kanske? För såna där speciella blandningar för gräsmattor blir ganska dyrt till ca 1000kvm gräsmatta.
 
Billigaste gödseln tror jag är att köpa äkta vara på bulk från nån lokal bonde, men bor man inte på landet själv ska man nog avstå. I alla fall om det är tusen kvadratmeter som ska gödas :) Blåkorn är rätt billigt trots allt och lättdoserat. Aska innehåller inte något kväve (tror jag, men jag är inte expert) och därmed blir det ingen kraftigare gödningseffekt.

Sedan är det ju så att om man gödslar ordentligt får man klippa ofta.. det är ibland en oönskad bieffekt..
 
Köpte mig en 15kg säck blåkorn och en gardena spridarvagn på bauhaus. Väntar bara på att väderprognosen ska lova lite regn nån dag så ska jag ta och gödsla lite.
 
Blåkorn är väldigt svårsmält vilket innebär att det bör komma ordentligt med regn om man ska göda med det, gissningsvis 30-35mm. La lite i rabatterna och skulle vattna ner det med trädgårdsslangden men inte ens när rabatterna flöt i vatten så smälte blåkornet....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.