På 60-70 talet var det vanligt med 900mm breda moduler som man byggde husen med.
I vardagsrummet har jag 900mm breda fönsterpartier där man kan se att sidostyckena på fönstret går hela vägen ner till syll och hela vägen upp till hammarbandet dvs dessa fönster är bärande.
Nu undrar jag vad som är rätt o fel om man skall byta ut dessa fönster.

1. Stämpa upp, såga av sidostyckena och stoppa i ett nytt fast fönster och knacka in kilar/pallningar och göra det nya fönstret bärande ?

2. Hänga av bågarna, skruva av gångjärn/beslag och montera ett nytt fönster karm i karm och då behålla det gamla bärande karmarna ? och sedan montera lite bredare täcklister/foder mellan fönsterna.

Vill helst göra alternativ 1 men är det absolut helt fel får jag naturligtvis göra som alertnativ 2.

Någon kunnig med sunpunkter ?

Ps. Vet att frågan gäller fönster men också byggteknik därför ställde jag den i detta forumet. Ds.
 
Bägge dina förslag GÅR att genomföra. Men att få bärningen att bli rätt med alt 1 är inte riktigt så enkelt.
Principen är normalt att man INTE gör fönster- och dörrkarmar bärande.

Mitt förslag är att du gör enl alt 2!
 
Ok....tack för svaret. Förstår att alt 2 är bäst i bärighet men Alt är bättre rent estestiskt får nog bli alt 2 tror jag. Någon annan med nån annan synpunkt ??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.