Min "kära" fru tappade en nagellacks-flaska i badrumsgolvet i morse och den sprack givetvis så nu har vi nagellack på mer eller mindre halva badrumsgolvet. Kaklet lyckades jag rengöra med tinner men går det att rädda fogen eller är det bara att börja skrapa upp fogen och foga om för att det ska bli snyggt igen?

Jag har hört om fogtvätt, men är tveksam om det biter på nagellack, och fogfärg som man lägger ovanpå fogen. Måste man maska upp alla kakelplattorna först och sedan måla på fogfärgen så känns det som att det går både snabbare och blir snyggare att foga om...
 
.Fogen i badrummet är basikt, så att ta något medel med syra är inte att rekommendera, då löser du även upp fogen. Nagellack får man bäst bort med aceton eller etylacetat( Nagelborttagningsmedel), tror inte att det skadar fogen inget av det är surt och dessa är organska lösningsmedel. Fogen räknas till ämnen som är oorgniska, vilket inte borde lösas i aceton mm..
 
Fast fogen blir inte ren med aceton, tyvärr.
 
Bleka bort det med klorin?
 
Rebeckaf skrev:
Bleka bort det med klorin?
Tyvärr funkade inte det här. Har kört två gånger först att bara lägga på och låta det stå i 30min för att bleka fogarna och andra gången försökte jag först skrubba in det och sedan låta stå i 30min men det hjälper tyvärr inte.

Som det ser ut just nu så är fogfärg det bästa alternativet, om inte någon här kommer med en magisk formel innan helgen.
 
Trist. Om du bestämmer dig för att skrapa upp fogen så kan du prova med en kniv. Annars kan jag tipsa om att det finns ett specialverktyg på t.ex. Beijer som funkar ganska bra. Det gäller att inte sprätta loss flisor från klinkerkanterna.
 
Verktyget har jag redan köpt, men jag kommer antagligen inte skrapa upp fogen utan lägga en färg ovanpå den befintliga fogen. Om jag har förstått det hela rätt vill säga.
 
  • Gilla
Alosh
  • Laddar…
Du behöver väll inte skrapa ur hela fogen bara lacken? Borde inte synas så mkt om du tar en halv mm...
 
Du kan köpa en billig dremmel med fog frästillsats på Clas i sjön.
 
Dottern min gjorde detsamma... Jag tog en fin smärgelduk och slipade försiktigt med bra resultat....
 
smiler skrev:
Du behöver väll inte skrapa ur hela fogen bara lacken? Borde inte synas så mkt om du tar en halv mm...
Precis så gjorde jag tillslut. Nu är det i alla fall ok tycker jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.