:confused: Vi kommer förmodligen att välja ett nyckelfärdigt hus som går på ca 1,5 miljoner. Hur stor är prutmånen när man förhandlar? Kan man pruta till sig ett garage? Vad är ok utan att skämmas?
 
Nyckelfärdigt för 1,5 är ett väldigt billigt hus (om det inte är ett litet fritidshus). Det finns förmodligen inte så mycket marginal kvar att pruta på. Om du försöker få ett garage gratis så tror jag att de kommer att skratta åt dig (men det kostar ju inget utom möjligen stoltheten :D ). Det blir förmodligen lättare att få ett bra svar om du kan skriva ut mer vad för slags hus det gäller. Om det ex är en smålandsvilla så kan nog de som tidigare byggt SMV svara på vad de har för prutmån. Och vad gäller skämmas - skit i det, pruta på och skäms lite då i värsta fall. ;)
 
Risken är att du får lite rabatt och på köpet skickar de sina slarvigaste och drygaste hantverkare. Risken är din att ta, liksom skammen...
 
Staffans2000
Pruta på du bara!
Om dom skrattar åt dig då - är det ingenting mot vad dom kommer att skratta ifall du inte prutar.

Du väljer.
Alt. 1. Den uppblåste säljaren flinar i smyg när du skriver på kontraktet utan prut.
Alt. 2. Efter prutning asgarvar du hela vägen till banken.

En villt prutande: Staffan
 
Man behöver aldrig skämmas! En kompis som är entreprenör satt i 16 timmar o förhandla mot ett skogsbolag mot 10 stenhårda förhandlare,o förhandla om transportpriser,det var det värsta han varit med om på 30år i branschen,ren psykterror.Dock har han lärt sig att man aldrig ska vika sig,så han fick till slut till ett acceptabelt avtal...:)
 
Redigerat:
Ropa skrev:
Risken är att du får lite rabatt och på köpet skickar de sina slarvigaste och drygaste hantverkare. Risken är din att ta, liksom skammen...
Skrämmande inställning och jag hoppas verkligen att det inte stämmer med verkligeheten. (Med våra erfarenheter så börjar jag faktiskt tvivla) Tyvärr så verkar det ibland så att man som husköpare ska acceptera det pris som ges utan att ifrågasätta och samtidigt vara tacksam om man tillslut får ett hus oavsett vilka brister som upptäcks.

På vilket sätt skulle det vara skammligt att pruta eller jämföra priser när det är fullständigt acceptabelt när man köper något annat för en bråkdel av summan exempelvis en bil. Som företag är det väl mer regel än undantag att man tar in flera offerter och pressar sina leverantörer men som privatperson så ska man snällt stå med mössan i hand och se glad ut om någon kan tänka sig att kränga ett hus för flera miljoner.

Ska man lägga ut flera miljoner på ett hus så ska man varken skämmas för att jämföra, ifrågasätta eller pruta på priser man fått. Skulle det vara så att någon säljare blir stött av det så behöver ni knappast skämmas för det.
 
Jag tog engång hem pris på prefabskorsten från två olika leverantörer...jag ringde den billigsta och sa: "jag har även fått pris från en annan...skillnaden är 1500:-"......innan jag hann säga att han var biligast (OK..visst höll jag en liten konstpaus) hade den biligast på eget bevåg prutat ner 1500:- som han trodde han var dyrare...tala om att skratta hela vägen till banken :)

FLKR
 
Det var snyggt FLKR, det är gott att läsa sådant :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.