Y
Har fått provsvaren nu fast någon får gärna berätta i dummie-översättning vad allt detta innebär? :D




Analysresultat
Ant mikroorganismer 22°c 3d = 10 cfu/ml
E coli 44°c = <1 cfu/100ml
Koliforma bakterier 35°c = 38 cfu/100ml

Turbiditet FNU = 7.8 FNU
Lukt = ingen

färg vid 405 nm = <5 mg/I Pt
Konduktivitet 25°c = 75.1 mS/m
pH 25°c = 8.1

Alkalinitet, HCO3 = 170 mg/l
kemisk syreförbrukning. COD-Mn = <1.0 mg/l


ammoniumkväve, nh4-n = 0.27 mg/l
ammonium, nh4 = 0.35 mg/l
nitratkväve, no3-n = <0.1 mg/l
nitrat, no3 = <0.5 mg/l
nitratkväve, no2-n = <0.001 mg/l
nitrit, no2 = <0.003 mg/l

fosfatfosfor, po4-p = 0.045 mg/l
fosfat, po4 = 0.14 mg/l
fluorid, f = 0.38 mg/l

klorid, Cl = 89 mg/l
sulfat, so4 = 110 mg/l
järn, Fe = 1.0 mg/l
kalcium, ca = 96 mg/l
kalium, k = 13 mg/l

koppar, cu = <0.01 mg/l
magnesium, mg = 20 mg/l
mangan, mn = 0.39 mg/l
natrium, na = 24 mg/l


beräknad hårdhet tyska grader = 18°dH
radon = 8.9 bq/l

aluminium, al = <1.0 = μh/l
antimon, sb = <0.10 = μh/l
arsenik, as = 0.12 = μh/l
bly, pb = 0.053 μh/l

kadmium, cd = <0.010 μh/l
krom, cr = 0.089 μh/l
nickel, ni = 0.36 μh/l
selen, se = <3.0 μh/l
uran, u = 0.039 μh/l


Turbiditet: Tjänligt med anmärkning i kemiskt avseende (riktvärde 3 FNU)
Sulfat: Tjänligt med anmärkning i kemiskt avseende (riktvärde 100mg/l)
Järn: Tjänligt med anmärkning i kemiskt avseende (riktvärde 0.50mg/l)
Kalium: Tjänligt med anmärkning i kemiskt avseende (riktvärde12mb/l)
Mangan: Tjänligt med anmärkning i kemiskt avseende (riktvärde 0.30mg/l)
Hårdhet: Tjänligt med anmärkning i kemiskt avseende (riktvärde 14 dh)
Radonhalten understiger gällande riktvärde, gränsen går vid >1000bq/l


Inbillar jag mig alltså att vattnet smakar skumt/metall och badrumsporslinen blir missfärgade?
 
Redigerat:
För övrigt vet jag inte avrför du skulle inbilla dig. Tjänligt med anmärkning betyder ju "ok men inte bra". Och ovanstående skulle def kunna ge dålig smak och missfärging. Dessutom måste man komma ihåg att det här är en ögonblickbild. Vattnet kan vara bättre - och sämre - än så här vid andra ögonblick.
 
Y
Orsaken till ett vattens turbiditet är i flera fall järnföroreningar eller leror. Turbiditeten tyder ofta på att brunnen är otät och att ytligt grundvatten trängt in.
Aha där hade jag ju över det dubbla rek. värdet... Undra hur man tätar detta bygget, måste det innebära stort ingrepp eller är det bara att dra ett plastskydd över planken? hehe

Järn finns ofta i grundvatten och kan ge upphov till utfällningar, missfärgningar och lukt och smak. Järn-halten bör vara under 0,50 mg/l men problem kan även uppstå vid lägre halter. Förekomst av järn medför normalt ingen hälsorisk.
Aha, där hade jag ju det dubbla värdet också ja... hmm....

Kalium kan om det förekommer i höga halter tyda på föroreningar. Halter över 12 mg/l är anmärkningsvärda
Och jag hade ju givetvis 13 vilket då är anmärkningsvärt, lite oroväckande, haha.

Mangan finns också ofta i grundvatten. Mangan kan i vattenledningar bilda utfällningar som när de lossnar ger missfärgat (svart) vatten. Risk finns för skador på textilier vid tvätt.
Ajust diverse missfärgningar kan man ju hitta här...


Och lite hårdare vatten vilken är bra om man ska bygga atombomber sen.. hehe

Ahaja... Missfärgningar, lite rostbenäget, otät brunn osv... Känns ju inget roligt att renovera badrum och sånt då ju, eller är jag bara löjligt att överväga att forska i tätning/rening?
 
Redigerat:
Yrrol skrev:
Aha där hade jag ju över det dubbla rek. värdet... Undra hur man tätar detta bygget, måste det innebära stort ingrepp eller är det bara att dra ett plastskydd över planken? hehe
Om du inte vill ha hela bygdens alla råttor i din brunn så bör du göra ett tät slutande lock med en luftning över din brunn..:)
 
Y
uuuuurk var du tvungen att säga så, nu tänker jag ju inte dricka det vattnet... *ryser*
-och så tänker jag på artiklarna om norskarnas vatten med ruttna grävlingar osv.. hehe

Så det är inte att man måste föra ner rör ner i brunnen utan det räcker att göra ett seriösare lock som sluttar och har luftning?

brunnslocket410.jpg
 
Är brunnen gjord av runda betong ringar? I såfall kan du göra kaffeved av trälocket,sen be nån smed tillverka ett lock i rostfritt ex o lägga över o som går ner runt på sidan o sluter tätt..:)
 
Y
Har ingen aning, vet inte om jag törs kolla. säkert som i skräckfilmer med nån lömsk döing som spökar runt eller ett berg av dina råttor. hehe
-Eller så lär jag iaf ha mardrömmar om att vattnet kommer ifrån nån sketen håla, hehe..

Brunnen fanns nog där före 1980 iaf, betongringar lät änna lite för modernt, eller?
Aja, får väl kika på't..


Ifall man nu får för sig att vilja rena det övriga - är det något företag som är seriösare än de andra på tillverka lösningar?
 
Skulle tro det är betong ringar,du kan ju alltid pumpa ur allt vatten o göra rent,lägga i nysingel i botten,o kolla så att det rinner till nytt grundvatten?:)
 
Y
Jag? Ne, det lät inte lockande alls.

Vad är det för slags firma man söker efter för hantera sånt?
 
göingefiltret har då varit seriösa när jag haft med dom att göra. jag köpte ett beggat järn/manganfilter och fick tips och råd av dom.
 
Yrrol skrev:
Jag? Ne, det lät inte lockande alls.

Vad är det för slags firma man söker efter för hantera sånt?
Ett filter åtgärdar inte grund problemet,en jobbar kompis satt visst in nåt filter som skulle "ta bort" det mesta,det höll visst ett år o lite.Ska fråga ikväll vart han köpte det ,har för mig han sa det gick på 25000:- med installation?:)
 
Jag tykcer att det verkar vara en bra idé att kontakta en firma. De kommer förhoppningsvis att kunna ge vettiga råd om vad du ska göra.

Skilj mellan "fel" som kommer från vattnet i sig (ex högt järn, mangan, radon etc) och fel som kommer av den otäta brunnen (ex nitriter/nitrater/kalium (vanligen från otät brunn) /koliforma bakterier etc). Om felen på vattnet i sig är ringa så skulle jag satsa på åtgärder på själva brunnen till att börja med (täta lock etc). Om du anser att felen på vattnet i sig (exempelvis järnet) är betydande så kommer ju inte detta att räcka. Då är det ny brunn eller en reningsanläggning som gäller.
 
Bör inte denna tråd va under "vatten & avlopp"?
 
Y
åh, det lät logiskt. jag sökte först efter tidigare trådar om vattenanalys och fann då gamla frågor i denna avdelning så chansade på att skriva här men givetvis lät "vatten & avlopp" bättre.. Ber om ursäkt

--------------

Ska kanske ta och räkna lite på vad som är mest lönsamt, göra iordning detta samt service på reningsstationen/erna... eller koppla in kommunalt och bara köra brunnen för mja; utomhus aktiviteter så att säga...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.