Gäller samma regler för tillbygge som för nybygge? Vi har en kåk från 30-talet som vi vill bygga ut och jag undrar om jag måste ha 300 mm isolering och handikappanpassning (jag vill ha några trappsteg ned till det nya vardagsrum jag vill bygga). Dessutom har jag inget badrum på bottenvåningen, måste jag det?
 
Som jag fattat reglerna så gäller i princip nybyggnadsreglerna vid utbyggnad, men det är (eller har åtminstonde varit) lättare att få dispens för vissa saker, ex. värmeekonomin.

När det gäller handikapptoa så kan kommunerna ofta vara helt rabiata. Skälet är att OM någon i hushållet skulle bli rullstolsbunden så blir kommunen skyldig att bekosta ändringar på huset så att den rullstolsbundne kan bo kvar.

Jag kan rekomendera att ni försöker få in en handikappstoa oavsett om kommunen skulle visa sig vara snäll på den punkten. Till vår påbyggnad anlitade vi en arkitekt, mest för att få testat om våra egna ideer om lösningar höll för ett proffsöga. Det enda konstruktiva hon gjorde vara att se till att en toalett med dusch som vi hade planerat fick handikappsmått.

Dels tänkte vi som så att även om huset är klart olämpligt att bo i vid handikapp så kanske man ändå vill kunna bo i huset tillfälligt om man skulle hamna i rullstol. Det kan ju vara så att man skadar sig så att man är handikappad i ett halvår eller ett år eller ngt. sådant, vore synd att tvingas flytta från huset då.

Att vi hade ritat in handikappstoan gav röda mattan på bygglovsmyndigheten, vi fick igenom ett antal punkter som godkändes, handläggaren sade efter varje beslut "och så har ni ju den där handikappstoan". När jag började förhandla om att slippa byggfelsförsäkringen och hade laddat upp med argument för en hård fight, så säger handläggaren, innan jag hinner öppna munnen: "Ni skulle ju göra mycket själv, så ni hamnar nog under 10 baseblopp, då behöver ni inte ha försäkringen, och så är det ju bra med den där handikappstoan".
 
När det gäller handikapptoa så är det inte ovanligt att arkitekten ritar in den på ritningen för att få tyst på byggnadsnämnden men att den aldrig byggs.

Vi överväger att helt enkelt låta bli att rita in den toa som vi ville bygga för att på så sätt slippa hela diskussionen. Teorin är ingen toa = inga krav på handikappanpassning = allt som förut dvs endast toa i badrummet på övervåningen och ingen på bottenvåningen eller i källaren. Det är vad myndigheterna uppnår med sina orimliga krav.
 
Njaa jag tror faktiskt att det är stor risk att de kräver att ni byggr en toa på entré planet ialla fall. Beror säkert på hur stor ombyggnad ni tänker er iofs.
 
Åbacka skrev:
Gäller samma regler för tillbygge som för nybygge? Vi har en kåk från 30-talet som vi vill bygga ut och jag undrar om jag måste ha 300 mm isolering och handikappanpassning (jag vill ha några trappsteg ned till det nya vardagsrum jag vill bygga). Dessutom har jag inget badrum på bottenvåningen, måste jag det?
För tillbyggnaden gäller nybyggnadskrav fullt ut om inte kommunen beviljar avsteg från kraven.
De kan dock inte kräva att du bygger ett handikappanpassat badrum om du inte tänkte ändra på någom toalett eller badrum i det befintliga. Om du tänkte göra en toalett i tillbygget gäller handikappanpassningskraven för denna.
 
Det vi tänkt bygga är ett stort vardagsrum. Vi har badrum på övervåning och toa + dusch i källaren. Kan iofs vara bra med toa på bottenvåning, men det är ju en kostnadsfråga också...
Hur är det när det gäller ritningar, hur detaljerade måste de vara? Måste man ange tjocklek på väggar och tak, vilket slags fönster man använder osv?
 
NEJ angående krav på isolering etc, det finns undantag för tillbyggnader under 100kvm och för dessa byggnader kan man räkna på en alternativ metod som inte är lika hård.

Det framgår klart och tydligt i BBR.

Edit: rätta mig gärna om jag har fel! Ska själv bygga ut och läste lite i regelverken och detta är vad jag kom fram till...
 
Redigerat:
injonil skrev:
NEJ angående krav på isolering etc, det finns undantag för tillbyggnader under 100kvm och för dessa byggnader kan man räkna på en alternativ metod som inte är lika hård.

Det framgår klart och tydligt i BBR.

Edit: rätta mig gärna om jag har fel! Ska själv bygga ut och läste lite i regelverken och detta är vad jag kom fram till...
I BBR anges endast följande undantag från kraven (kap 9:11)
* Växthus eller liknande.
* Byggnader som endast används kortare perioder (fritidshus etc.)
* Byggnader där inget uppvärmnings- eller kylbehov finns under större delen av året. (kallgarage etc.)
* Byggnader där värmetillskott från industriella processer inom byggnaden täcker behovet.

Däremot kan kommunen medge undantag från BBR enligt BÄR.

Det är altså upp till respektive kommun att bevilja undantag från kraven när det handlar om om- eller tillbyggnader.
 
Eld skrev:
Vi överväger att helt enkelt låta bli att rita in den toa som vi ville bygga för att på så sätt slippa hela diskussionen. Teorin är ingen toa = inga krav på handikappanpassning = allt som förut dvs endast toa i badrummet på övervåningen och ingen på bottenvåningen eller i källaren.
Nja, där tror jag att du misstolkar lite. Kravet de brukar ställa är inte "om det finns toa på entréplan ska den vara handikappanpassad" utan "det ska finnas en toa på entréplan och den ska vara handikappanpassad."
I vårt område hade de flesta husen toa på övervåningen och i källaren från början och jag vet ingen som har fått bygglov för några betydande tillbyggnader utan att lägga in en på entréplan också.

Eld skrev:
När det gäller handikapptoa så är det inte ovanligt att arkitekten ritar in den på ritningen för att få tyst på byggnadsnämnden men att den aldrig byggs.
Japp, vi har en klädkammare intill entrén som har varit "förberedd för WC" i tjugoåtta år...i form av ett avloppsrör under golvet...ett av flera avsteg som gjordes från bygglovet men det är väl preskriberat nu...
 
volvo, du måste ha missat BBR 9:4:

9:4 Alternativt krav på byggnadens energianvändning
Som alternativ till kraven i avsnitt 9:2 och 9:3 för byggnader där
– golvarean Atemp uppgår till högst 100 m2,
– fönster- och dörrarean Af uppgår till högst 0,20 Atemp och
– inget kylbehov finns,
kan i stället följande krav på byggnadens värmeisolering, klimatskärmens täthet
och värmeåtervinning väljas.

...
 
injonil skrev:
volvo, du måste ha missat BBR 9:4:

9:4 Alternativt krav på byggnadens energianvändning
Som alternativ till kraven i avsnitt 9:2 och 9:3 för byggnader där
– golvarean Atemp uppgår till högst 100 m2,
– fönster- och dörrarean Af uppgår till högst 0,20 Atemp och
– inget kylbehov finns,
kan i stället följande krav på byggnadens värmeisolering, klimatskärmens täthet
och värmeåtervinning väljas.

...
Äpplen och päron återigen!

Kraven är desamma, men för byggnader som uppfyller kraven i 9:4 får man använda sig av en förenklad modell för att bevisa detta.
Vikligt är dock att byggnadens totalyta inte blir större än 100 kvm. Man menar inte bara tillbyggnadens area i detta fallet. Kraven ställs dock bara på tillbyggnaden. Värt att notera är att om byggnadens totala yta överskrider 60 kvm skall byggnaden förses med värmeåtervinning av frånluften, annars gäller BBR 9:2.
 
För det första är det betydligt enklare att räkna på den alternativa metoden.

För det andra är det INTE samma regler fast i en enklare form. Det säger du även själv när du talar om att värmeåtervinning ej behövs om utbyggnaden är < 60kvm.
 
Ok, jag tror att slutsatsen jag kan dra är att jag får tala med vederbörande byggnadsnämnd eller vad det heter och höra vad de säger. Det är ju ändå de som fäller avgörandet.
 
Lyfter denna tråd då jag själv sitter och funderar på detta. Kan det vara så att om man gör en tillbyggnad så ska plötsligt HELA huset uppfylla tex de nya energikraven...? Har idag 150 kvm och håller på att bygga på en våning med ytterligare 75 kvm, ska jag behöva byta uppvärmningssytem och ventilation bara för det? Låter lagom sjukt, säg att det inte är så. Och hur tusan ska man göra om det bara är i tillbyggnaden som reglerna ska gälla? Hur gör man då med tex energikravet på installerad effekt?
 
Dr.SiC skrev:
Lyfter denna tråd då jag själv sitter och funderar på detta. Kan det vara så att om man gör en tillbyggnad så ska plötsligt HELA huset uppfylla tex de nya energikraven...?
Nej, kraven ställs endast på den tillbyggda delen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.