Äntligen har jag fått min sambo intresserad av att köpa tomt för att bygga eget fritidshus. :)
Vi vill att tomten är med i en samfällighet med vatten och el vid tomtgränsen.
Vi vill inte att tomten ska se ut som en fotbollsplan utan den ska ha inslag av berg, skog och gräsmatta, så "naturtomt" blir det nog.
Därför kommer den första tiden som markägare gå till att avverka träd och röja mark.

Vad kan jag göra själv innan tex tyngre maskiner beställs för att hålla nere kostnader?

Jag kommer även bygga upp en friggebod för att kunna använda oss utav under arbetets gång - och även efteråt som gäststuga. Boden ska ju inte vara ivägen för det framtida markarbetet. Någon med förslag eller erfarenhet av detta?
 
Redigerat:
Ett alternativ är ju att köpa en befintlig sommarstuga och riva, det finns otroligt många som är i dåligt skick. Då har man i allmänhet vatten och el framdraget, ofta kan man vara tvungen att ordna avlopp. Sedan kan det ju alltif finnas begränsningar när det gäller rivning, samt storleken på det hus man vill bygga.
 
Det alternativet har funnits för diskussion.
Kan sägas att vi bor i Sthlmsområdet där priser för fallfärdigt hus/byggbarack börjar på 350 000:- och uppåt.

Finns det inte även risk att el- och vatten installationer är undermåliga redan från början och att det helt och hållet måste ersättas? Eller går det att "hotta" upp befintliga installationer till rimligt pris?
 
Vi byggde helt själva på en tomt utanför Borlänge.
Då var iof vatten draget till mitten av tomten - men inte så mkt mer :)

Tunga grävare är väl iof det första du gör - SEN kan du göra grejjer själv för att hålla nere kostnaden. Grävaren behöver du för att lägga ned rör samt förbereda inför grunden

Hittar du en billig tomt "i stockholmsområdet" med eller utan el så är det dock bara att gratulera :)
Vår 1825 m2 tomt kostade 40 000 (japp fyra nollor) kr inkl VA, 2.5 från Stockholm :)

/K
 
I stockholmsområdet räknar jag med 1,5 timme norröver...alltså norrtälje uppsala:rolleyes:

Kanske ska understryka att det jag eftersöker är om jag kan göra något mer än att fälla träd och röja sly?

klaskarlsson - följer din blogg sedan ett tag tillbaka...insperationskälla
 
En fråga bara, är era tomter verkligen så billiga? Jisses! Tomten vi kollat på som är 1600 kvm kostar 895 000. Då finns en grusväg fram och vatten samt fiber draget till tomtgräns. Iofs vid havet men ändå, jag bor ju i Umeå!
 
nike741021 skrev:
Det alternativet har funnits för diskussion.
Kan sägas att vi bor i Sthlmsområdet där priser för fallfärdigt hus/byggbarack börjar på 350 000:- och uppåt.

Finns det inte även risk att el- och vatten installationer är undermåliga redan från början och att det helt och hållet måste ersättas? Eller går det att "hotta" upp befintliga installationer till rimligt pris?
Jag tycker också att det lät väldigt billigt. Fattas en nolla kanske?

Vad gäller installationerna så är det inte själva de nergrävda rören/kablarna du är ute efter (de får du mycket riktigt säker göra om) utan just det faktum att tomten redan är ansluten. Därigenom slipper du anslutningsavgifter på 100-150 000 (VA), 20-50 000 (el) och 20-100 000 (tele). Du kan också slippa utgifter för avstyckning, utsättning, pantbrev mm.
 
Har ni hittat tomt??Annars så kommer du att märka ganska omgående vad du /ni kan göra själva....mycket slit blir det ,men det är det värt!!! med tanke på om man ska anlita folk/maskiner som gör allt.....Vi har gjort väldigt mycket själv på våran tomt...sen har vi haft lite tur med kontakter vad det gäller maskiner,el,rörmokare och transporter av grus och dyligt så vi har spart mycket på det....vi köpte våran stuga med strandtomt för 295000 kr
då var el indraget......sen dess har vi totalrustat den. Väderade den förra hösten till 700000 kr.Men vi har mycket kvar att göra än....men det är en sommarstuga så det får ta lite tid. Kika gärna inhttp://www.sotaskar.blogspot.com/
 
Redigerat:
När du hittar stället du vill ha, ta en funderare. Finns det el och vatten, det kanske är värt att lägga dom där 100.000 kr extra på ett annat hus där grejerna redan är installerade och sedan renovera om tomt + huset. I fall jag skulle göra om, skulle jag absolut ta ett hus där det finns el och vatten indraget, du spar sjukt mycket tid + pengar + funderingar + irritation på detta. =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.