jag har 81kvm på övervåning med snedtak

3 sovrum och ett allrum. Det ska läggas golv även i öppningarna mellan takstolsbenen.

hur lång tid skull det ta för en van person att lägga detta golv?

finns det något nyckeltal för hur många kr / kvm det kostar att få ett parkettgolv lagt?

golvet finns redan är woodys 14 mm som man ska slå ihop , kortända sedan långsida skås ihop.
 
Varför inte lägga det själv? Jag ska lägga parkett till våran övervåning. Det är väldgt simpelt att göra och borde inte ta allt för lång tid. Jag räknar med 3 kvällar för att lägga våra 40 m2, då är vi två som jobbar.

Du behöver en träklubba/lättare hammare, nån avkapad regel att banka mot, en sticksåg för att kapa och trimma. Thats it.

Lägg foam under och börja sen i ett hörn och lägg den ena efter den andra.

Har ingen aning om hur mycket det skulle kosta men en snickare kostar ju ca 450 kr/timme. Det är pengar jag anser man kan göra något roligare för.

/Henrik
 
T
Jupp, att lägga parkettgolv/klickgolv klarar vilken tomte som helst!
 
denna tomte känner att det tar hela året att dela ut julklapparna:)

så känns det iallafall hittills med golvärmedragning mm saker jag gjort - det tar aldelses för lång tid - är inte snabb - och jobbar för mycket.

har aldrig lagt golv - gisssar att det tar mig några timmar att komma på felen - säkert blir det lite snett innan hela rummet är färdig - finns också lite vinklar mm - behöver få detta gjort och funderar på att anlita någon som är snabb. (annars finns risken att det tar flera veckor för mig )

någon som kan gissa antal timmar ungefär för ett proffs?

henrik ska lägga 40kvm på 3 kvällar a 4h? 2 pers = 24h - samma takt skulle ge ca 50 arbetstimmar för mitt golv - kanske mer om jag gör det själv.

lägger en golvläggare mina 81kvm med diverse vinklar etc snabbare än 50h?
 
T
JanneSjo skrev:
lägger en golvläggare mina 81kvm med diverse vinklar etc snabbare än 50h?
Ja, lätt! Max 3 dagar för en erfaren golvläggare!
 
För ne golvläggare ska det inte ta mer än 1,5 dagar. 40-50kvm om dagen knackar man lätt in utan att stressa ihjäl sig om det är hyffsat normala ytor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.