Jag bor i ett samhälle ca 2 mil utanför Sandviken med ca 300 fastigheter. Vi har ADSL, men det går inte snabbare än runt 5 Mbit och många har problem med avbrott i internetanslutningen. Problemen ligger i kopparledningarna så det finns inte mer som går att göra där.

Därför har jag börjat tänka på att försöka få hit fiber, jag har diskuterat det med Sandnet, som är Sandviken Energis operatör. Dom kan dra in fiber om dom får en hög anslutningsgrad, men det blir inte ett öppet nät - något som jag ser som en stor nackdel. Jag ser dock anslutningsavgiften som det största problemet, och med ett öppet nät slipper vi troligtvis inte anslutningsavgiften.

Jag har inte fått veta hur stor anslutningsavgiften kommer att vara med Sandnet, bara att det inte blir gratis. Jag räknar med att anslutningsavgiften kommer att kosta minst 10 000 kronor och hur sjutton motiverar man en utgift på så mycket mitt i en finanskris och för nånting som alla redan har?

Det blir svårt att motivera en kostnad på 10 000 kronor med att tjänsterna som kommer genom kabeln blir billigare, även om man slår ut det över en 10-årsperiod så gissar jag (utan att jag har räknat på det) att månadskostnaden blir minst lika hög som vad vi betalar för internet, TV och telefoni idag.

Jag tror själv att om 10 år kommer det att bli svårt att sälja ett hus som saknar fiber och ännu svårare om det huset ligger i ett område där det inte alls går att ansluta sig till ett fibernät. Jag tror också att det finns många ensamföretagare eller frilansare inom IT som gärna kan bosätta sig "på landet" om dom bara har en bra och stabil internetanslutning. Bara gissningar från min sida, men jag kommer naturligtvis att använda dom som ett argument.

Har ni några förslag på fler bra argument?
Det kanske finns några här som idag har fiber i villan men som från början inte ville ha det. Om den beskrivningen är rätt, vad gjorde så du ändrade dig?
 
Jag tror själv att om 10 år kommer det att bli svårt att sälja ett hus som saknar fiber och ännu svårare om det huset ligger i ett område där det inte alls går att ansluta sig till ett fibernät.
Där gör du nog en ganska stor överskattning. Teleoperatörerna vill få över oss alla på fiber för att minska sina kostnader och säkra inlåsning (det är inte en slump att t.ex. Telia agerar som de gör gentemot fastighetsägare).Samtidigt har kopparkablarna visat sig ha många liv.

Innan bra kommersiella tjänster för film och tv slår igen på bred front i sverige (och med tanke på den rådande fildelningsdebatten) blir det nog svårt att få till en bred uppslutning till att investera i fiber. Jag beklagar om jag låter pessimistisk. Där vi bor kan man ansluta sig till ett öppet stadsnät för cirka 10 000 - 15 000 för villa och 8 000 för en lägenhet och det är väl främst dem som samtidigt skaffar fjärrvärme som nappar. Då kan man köpa 100 / 100 för runt 300 kr i månaden.
 
fredl skrev:
Där gör du nog en ganska stor överskattning. Teleoperatörerna vill få över oss alla på fiber för att minska sina kostnader och säkra inlåsning (det är inte en slump att t.ex. Telia agerar som de gör gentemot fastighetsägare).Samtidigt har kopparkablarna visat sig ha många liv.

Innan bra kommersiella tjänster för film och tv slår igen på bred front i sverige (och med tanke på den rådande fildelningsdebatten) blir det nog svårt att få till en bred uppslutning till att investera i fiber. Jag beklagar om jag låter pessimistisk. Där vi bor kan man ansluta sig till ett öppet stadsnät för cirka 10 000 - 15 000 för villa och 8 000 för en lägenhet och det är väl främst dem som samtidigt skaffar fjärrvärme som nappar. Då kan man köpa 100 / 100 för runt 300 kr i månaden.
Kopparkablarna här sjunger på sista refrängen, dom som ligger nergrävda nu fungerar inte till högre hastigheter än ca 5 Mbit och det är främst därför jag har börjat jobba på att få hit fiber.

Hade jag haft möjligheten så hade jag gärna betalat 10 000 - 15 000 för att komma in i ett öppet fibernät, men som läget är just nu så har jag ingen möjlighet att dra in fiber om jag inte hittar fler i närheten som vill dra in samtidigt.
 
fredl skrev:
Där gör du nog en ganska stor överskattning. Teleoperatörerna vill få över oss alla på fiber för att minska sina kostnader och säkra inlåsning (det är inte en slump att t.ex. Telia agerar som de gör gentemot fastighetsägare).Samtidigt har kopparkablarna visat sig ha många liv.

Innan bra kommersiella tjänster för film och tv slår igen på bred front i sverige (och med tanke på den rådande fildelningsdebatten) blir det nog svårt att få till en bred uppslutning till att investera i fiber. Jag beklagar om jag låter pessimistisk. Där vi bor kan man ansluta sig till ett öppet stadsnät för cirka 10 000 - 15 000 för villa och 8 000 för en lägenhet och det är väl främst dem som samtidigt skaffar fjärrvärme som nappar. Då kan man köpa 100 / 100 för runt 300 kr i månaden.
Ja, men då gör du någon slags "rationell" bedömning baserat på vad stofiler som du och jag tycker i frågan. Baserat på hur folk tänker kring hur/var/när de renoverar sina kök så anser jag på rent rationella grunder att rationalitet fungerar ungefär lika bra som att spå i kaffesump vad gäller att förutse vad folk borde tycka om vad som helst.

Jag tror att att kommande generationer kommer att se på ett hus utan bra tillgång till bredbandanslutning (i stort sett lika med fiber, kom inte dragande med trolla-med-knäna-ångtelefon eller delad bandbredd över hopplöst medium-aka "trådlöst") som ungefär lika pittoreskt som hus med dass på gården. Dvs, "vad spännande att det fortfarande finns folk som lever på det viset", men inget man själv vill använda utom möjligtvis en vecka på sommaren, och då främst för att fostra barnen i hur svårt deras föräldrar hade det när de växte upp. (Alltså motsvarande ingen färg-TV, inga dataspel, 15 min barn-TV och inga tecknade filmer annat än på julafton för vår generation).

Så gör i alla fall för allt i världen inget som *förhindrar* en senare fiberdragning. Det tror jag kommer att göra ett hyfsat centralt hus osäljbart om bara 15-20 år. Själv köpte jag fjärrvärme eftersom det kom med när jag ändå beställde fiber, inte tvärt om... Undvik dock som sagt var inlåsning så långt det går. Öppet nät är värt ganska mycket mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.