Jag skulle vilja ha råd om hur många dörrar man bör ha i ett växthus. Det kommer att vara ihopbyggt med huset i norrläge. Växthuset har tre takluckor. Räcker det att ha en dörr väster ut och en norrut? Eller bör man kunna ha korsdrag så att vi också ska ha en dörr österut? Eller kanske ha ett till takfönster. Mycket tacksam för svar.

/Carin
 
En dörr borde räcka, eftersom du har tre takluckor.
 
Ok. Det är så effektivt alltså!
Tack för svar.
/Carin
 
Finns det någon annan som har erfarenhet av att använda växthuset som uterum? Är även intresserade av svar från de som har fristående växthus. Ska väl komplettera med att växthuset blir på 16 kvm.
 
Vårt är ~ 8 kvm och vi använder det endast för odling. Men vi skulle gärna velat ha ett större för att kunna använda det som uterum också.
Frågan är om 16 är tillräckligt? Fast det beror ju på hur mycket man vill odla också. ;-\
I "Vi i Villa" 5.09 var ett reportage om en familj som hade byggt ett växthus på 18 kvm. Kolla in bilderna på det, för att få en uppfattning om hur mycket plats möblerna kräver.
 
Vårt växthus är på16kvm( EURO serra, mural 3 willabgarden), vi har en dörr och tre takfönster, det är fastbyggt med carporten och har dörren mot öster/söder. När allt är stängt är det varmt men det går fort att få det svalt om vi öppnar dörren. Har inget behov av en dörr till. Det blåser massor hos oss och dörren måste vi sätta en sten på för att inte blåsa upp ( är en skjutdörr).

Att ha det som uterum är inget jag rekommenderar, det blir mycket fuktigt och takfönsterna håller inte tillräckligt tätt om det regnar. T O M har takfönsterna blåst av fastän de varit stängda. De har inga gångjärn utan monsteras på en list.
Vi har faktiskt en liten möbelgrupp i växthuset, men det är ju ingen plats man sitter på man kan inte se ut mm. Vi har ändå isolerat golvet och lagt på betongstenar.

Istället har vi ett vinterbonat uterum på 16kvm som vi sitter i och häckar... Där blir det inte lika fuktigt och där regnar det inte heller in...
 
Redigerat:
Anders1010 skrev:
Vårt växthus är på16kvm( EURO serra, mural 3 willabgarden), vi har en dörr och tre takfönster, det är fastbyggt med carporten och har dörren mot öster/söder. När allt är stängt är det varmt men det går fort att få det svalt om vi öppnar dörren. Har inget behov av en dörr till. Det blåser massor hos oss och dörren måste vi sätta en sten på för att inte blåsa upp ( är en skjutdörr).

Att ha det som uterum är inget jag rekommenderar, det blir mycket fuktigt och takfönsterna håller inte tillräckligt tätt om det regnar. T O M har takfönsterna blåst av fastän de varit stängda. De har inga gångjärn utan monsteras på en list.
Vi har faktiskt en liten möbelgrupp i växthuset, men det är ju ingen plats man sitter på man kan inte se ut mm. Vi har ändå isolerat golvet och lagt på betongstenar.

Istället har vi ett vinterbonat uterum på 16kvm som vi sitter i och häckar... Där blir det inte lika fuktigt och där regnar det inte heller in...
Ojdå, det låter ju inte så bra. Känner du Immobil igen dig? I vilket fall så verkar det inte vara nödvändigt med så mångar dörrar för värmen då.
 
I och med att vi även har ett uterum så har vi inget behov att sitta i växthuset. Min 8åriga dotter har lite lekmöbler i växthuset och ibland leker de där, och möblerna har inte möglat eller dyligt. Så man kan nog sitta där och mysa...
Lite mer jobbigt är det med fönsterna som kan blåsa av fastän de är stängda.
Vissa modeller av växthus är väl bättre än andra. Vi är jättenöjda med växthuset att odla i, att sitta och häcka när det regnar är inget roligt för det regnar alltså in vid takfönsterna och det rinner då längs taket och droppar vid kanten.

Vilket märke på växthus har ni tittat på? Vårt är alltså ihopbyggd längs vår carport.
 
Redigerat:
carinpeter skrev:
Känner du Immobil igen dig?
På vilket sätt menar du?

Visst blir det fuktigt i växthuset, i synnerhet på kvällarna märker man det, men det är väl normalt.

Vid starkt regn kan det droppa in lite vatten, men inte så att det stör. Nu vet jag inte vad för fabrikat det är på vårat, men takluckorna har aldrig blåst av. Jag är mest orolig för att en stor fura ska ramla ner. 8-10 av dom fälls till hösten. :)
 
Vi tänkte köpa Serralux från Classium, vi har varit i Upplands Väsby och kolla utställningen där. Det var en dag med växlande molnighet och lite blåsigt. Det enda negativa jag tänkte på var att rutorna skallrade lite när det blåste. Vi får nog tänka till lite när det gäller takluckorna. Så man ska kanske ha en extra dörr för att få ut fukten istället då, men det är ju fuktigt överallt i trädgården på kvällen. Får köra med varmluftsfäkt om man ska sitta där en kväll kanske.

Tack Immobil förresten, för dina länkar till repotaget.
 
Eftersom värmen stiger uppåt, bör ni definitivt inte slopa takluckorna.
 
Nej, jag menade inte att slopa dem utan kanske utöka i så fall. Jag har nu också skickat en fråga till Classicum, får se om de kan ge något svar. Återkommer i så om det är fler som är intresserade.
 
Rutorna skallrade sa ni? Är växthuset av glas?

Vi köpte i plast (polykarbonat) som är segt, vilket medför att man inte kan slå sönder det så lätt...
Kan i alla fall rekommendera plasten som finns i Willabgardens muriel 3, när fönstret åkte i backen var det alltså bara att sätta tillbaka det igen. Grannens fotboll har också råkat komma på växthuset och det håller..
 
Ja, växthuset är av glas och det vill vi absolut ha, så det är klar utsikt därifrån, men man kanske kan silicona fast dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.