Vi fick med en gräsklippare när vi köpte huset (förra ägaren orkade antagligen inte släpa med sig skrothögen) men den är rätt risig, och jag är ganska så sugen på att köpa en ny istället för att meka igång den gamla (har varken tid eller lust att meka).

Vi har inte så våldsamt stor tomt. lite drygt 900m2

Vill ha en som så lite strul/arbete som möjligt. Skadar ju inte om den är hyfsat tyst och miljövänlig. Skulle helst se att den kostar under 5k :)

Antar vi har dessa alternativ:

Vanlig motorgräsklippare. Finns väl de som är tystare/miljövänligare nuförtiden? Skillnad på märken? Vilka är bra? Multiklipp? Uppsamlare? vad?
EL (sladd). Tänker bara på hur mycket den sladden ska trassla in sig. Jobbigt?
EL (batteri). Känner en som köpte en sådan för flera år sen, han fick ladda efter halva gräsmattan :( Fast de kanske är bättre nu?
EL (självgående). Lite väl dyrt. Och känns som att man ändå måste ha en vanlig gräsklippare som "backup".

Vad säger ni experter?
 
Jag säger att du bör titta i äldre trådar med samma frågor, även förra årets svar gäller väl nu, ingen större utveckling på gräsklippare!


Som nämns i flera andra gräsklipparetrådar är jag supernöjd med min Bensin-Toro, fast om du nu inte har så mycket gräs hade jag nog siktat på något elalternativ. Batterierna har ju faktiskt utvecklats, en sladdlösär ju klart intressant!

Lycka till!
 
Pratar vi om "vanliga" motorklippare skulle jag säga Klippo, Klippo, Klippo alla dar i veckan. Det finns säkert åsikter om det som om allt annat men själv har jag enbart goda erfarenheter. Min Comet har gått problemfritt i 13 år, grannen har nog haft sin en bra bit över 20 år. Jag har också liknande erfarehneter från Svärföräldrar och morföräldrar.

Själv var jag ute efter bredast möjliga mulcherklippare eftersom jag har hyfsat stor tomt om nästan 3600 kvm. Därför blev valet en Comet. Beroende på hur tomten ser ut så är kanske smidigheten viktigare så jag kan inte säga vilken modell du bör välja. Produkterna finns hyfsat beskrivan på www.klippo.se.

Lycka till!
 
Skall kanske tillägga att svärföräldrarna sedan två månader tillbaka installerat en sådan där automatisk Husqvarna "sköldpadda". Den verkar faktiskt fungera över förväntan och någon kompletteringsklippning verkar inte behövas. Tomten är väl i samma storleksordning som din med en mycket smal passage mellan fram och baksida. Efter några justeringar så klarar den detta också.
 
6,5hk, bensinare, multiklipp och drivning på framhjulen.. det är kraven jag har... 1300m2 tomt.
 
Jag har 1100m2 och har kört handjagare nu i två år men pallade inte då det blir så jäkla segt när man inte klipper ofta. Efter mycket om och men så köpte jag en stiga multiclip med sladd. Jag ville absolut inte ha en besinklippare och batteri är både dyrt och tveksamt om det räcker för min tomt. Sladd är inga problem om man bara tänker till så man inte korsar sladden, jag fixar hela tomten på båda sidorna huset utan att byta uttag. Den har bred klippbredd jämfört med andra elklippare och multiclipfunktionen funkar bra och man spar tid på att slippa springa å tömma uppsamlare.
 
H
Klippo är nästan outslitlig. Till så liten tomt räcker det med en Champion eller Excellent GCV. Den senare har hondamotor som är väl värd sina 300:- extra.
 
Slår ett slag för Klippon jag med, i kombination med en Stiga Villa8E som ser ut att 'transformeras' till en StigaVilla 12HST imorgon.
 
Efter två klippare på fyra år gav vi upp i år. 1300 kvadrat klipps numera med sladdBosch. Det kommer aldrig in en bensinare i min trädgård igen. Tystare, effektivare (eftersom man slipper meka varenda gång det ska klippas) och bäst av allt: Frun går med på att klippa gräset! Sladden är absolut inga problem (röd och fin räcker hela vägen runt huset men jag måste tyvärr byta rotationsriktning halvvägs) men trådskaparens tomt borde kunna klaras av med batteri.
 
Vi har kanske 1000m2 och har kört en Stiga elklippare i flera år. Helt *suveränt*! Lite planering krävs pga sladden, jag brukar klippa slag från eluttaget och utåt till tomtgräns. Helt tyst, hörs inte inomhus när det klipps på utsidan. Till skillnad mot grannarnas bensinmonster från sextiotalet utan ljuddämpning.... Elklipparen är dessutom mycket billigare än en bensindito, både i drift och inköp.

Är egentligen inget att fundera på - klart du ska ha en elklippare!
 
Vi har ungefär lika stor tomt och har kört med en elektrisk Stiga Multiclip i tre år nu och det har funkat bra. Ingen kabel är avkörd och jag tycker heller inte det är besvärligt att hantera kabeln under klippningen. Det jag däremot har tröttnat på är att hålla på att ta fram kabeln och sen hålla på att flytta den när jag går över till baksidan. Sen tyckte jag faktiskt att den lät betydligt mer än jag trodde av en el-klippare.

Så, i helgen var vi istället iväg o köpte en Klippo Excellent GVC som jag tycker känns SÅ mkt bättre. O eftersom det är är en Honda-motor så låter den inte så mkt heller.
Väldigt nöjd med köpet, ångrar bara att jag inte köpte den tidigare.
 
700m2, och gammal och liten el(kabel)-klippare.
Kabel är ett mindre bekymmer tycker jag, men har man en smalare gummikabel, så är den lättare att hantera.
Är lite sugen på en batteriklippare, men aldrig bensin igen; skönt att kunna slippa oljudet, och att dra igång. Bosh verkar ju trivsamma tycker jag.
 
A
Ska du köpa en maskin som du kan ha hela livet, så är det en Klippo du ska ha. (motorklipparnas Rolls Roys). Själv har jag en Honda med en 6,5 hk motor och är helnöjd. En riktigt stark och lättstartad motor som aldrig ger sej. Aldrig strul, bara tanka och köra. Det enda som du egentligen ska tänka på är att motorn inte är mindre än 5 hk pga klenare motor orkar inte om du skulle vänta 2 veckor mellan klippen, eller om det är morgondagg i gräset. Använder radiokåpor när jag klipper, dels för att motorklipparna låter mycket och dels för att det blir så mycket trevligare att klippa gräs och lyssna på 106,7 Rockklassiker. En riktigt bra kombination. För att göra klippningen ännu trevligare, så kan du ha en öppnad kall öl som står lite strategiskt placerad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.