Hej!
i och med kommande stambyte i vår Brf om 20 lägenheter kommer badrummen totalrenoveras. I projekteringen behöver vi komma fram till vilken värmekälla vi ska ha. Standard kommer vara klinker som ju golvvärme passar bra till. Byggkonsult avråder nu från att ha elgolvvärme som standard utan föreslår radiator + ev. handdukstork. Med argumenten:
1 golvvärme är komfortvärme så ytterligare värmekälla ändå nödvändig. (5 kvm, fönster)
2 Kortare hållbarhet än resten av badrummet.
3 Svårt att räkna hem elgolvvärme när det gäller driftkostnad.

Vad säger ni om dessa argument?

Angående punkt 1 har jag uppfattningen att golvvärme brukar användas som ensam värmekälla.

Angående punkt 2. De (Kima) lämnar 10 års garanti. Men badrummen ska ju kunna hålla åtminstone 40 år. Hur omfattande blir det om man behöver bryta upp golv och byta elgolvvärmen? Går det att göra utan att röra väggar etc.?

Angående punkt 3.. en överslagsräkning: Säg att man lägger 100W/kvm. Jag gissar att det är på/av som gäller. På Kimas sida står det att den normalt är på 1/3 av tiden. Då blir det alltså 33W/kvm kontinuerligt. Säg att man har på den 200dgr om året (ej sommarhalvåret alltså). Då blir det 33W x 24h x 200 = 158kWh/kvm. Ca 158kr/kvm. Idag ligger vår värmekostnad på 120kr/kvm. Ingen större skillnad. Ni som har elgolvvärme.. stämmer detta i verkligheten?

Snälla hjälp mig motivera detta för att slippa fula element i badrummet samt få ha det varmt och skönt om fötterna!:)
 
Det finns både komfort- och fullvärmegolv, och även ännu kralligare kablar för dåligt isolerade golv. Med fullvärmegolv behövs generellt sett ingen ytterligare värmekälla.

Väljer man en själreglerande värmekabel så är livslängden kortare än badrummets, men det finns ingen anledning att välja det alternativet. En vanlig golvvärmekabel håller minst lika länge som resten av badrummet. Jag vill minnas att det var Devi som hade gjort ett test som visade att kabeln i princip presterade lika bra efter 50 år som när den var ny.

En fördel med golvvärme är ju att den hjälper till att torka upp golvet.
 
Klart ni ska ha golvvärme! Har ni vattenburet system, lägg vattenburen golvvärme. Annars lägg elslingor!
 
Vattenburet tar väl mer på höjden så det får nog bli el.

Ja att golvet inte står och är blött lika länge är ju bra.

100W/kvm borde väl gå under "fullvärmegolv" i såna fall?

Någon som har koll på hur omfattande det blir om man måste bryta upp och byta elgolvvärmen?
 
T
Det är ju inte själva elslingan som kan gå isönder under årens lopp, förutom termostaten. Och den kan bytas ut eftersom man har lagt givaren i ett vp-rör ut på golvet.

I min BRF så var golvvärme tillval, likaså om man ville ha extra avlopp till tvättmaskin och el inkopplad till den.

Sedan var det tre alternativ plattor att välja på om man ville ha något annat fick man betala mellanskillnaden själv!

Valde själv bort golvvärme då golvet värms upp utav lägenheterna undertill, bor på fjärde våningen. Så plattorna känns inte kalla.
 
Redigerat:
Ok det låter bra att termostaten är lättåtkomlig eftersom den brukar ryka förr eller senare. Är det då enbart en resistiv slinga som ligger under gjutningen?

Det bästa är att lyckas motivera elgolvvärme som standard för att slippa dra värmeledningar till de lägenheter som skulle vilja ha element istället.

Tank77: Har du ingen värme i badrummet alls då eller har du element?
 
T
Ingen värme, men badrummet är litet.
 
Självklart ska ni välja golvvärme, det är svårt att räkna hem men det är skönt med varma golv och dessutom torkar allt upp väldigt fort. Som ACME säger så håller grejerna och du kan välja en kraftigare kabel om du har behov av hög effekt. Det kan vara vettigt med en kraftigare kabel även om du inte nyttjar den fullt ut, det är ofta bättre att överdimensionera. Se till att golvvärmegivaren läggs i ett rör så att du kan byta den, jag har själv bytt givare två gånger och termostat en gång. Kabeln fungerar däremot som den ska. Jag valde T-Röd och jag har tre värmegolv i mitt fritidshus och två i lägenheten.
 
Alternativet till elgolvvärme är att dra upp nya värmerör och slänga in element. Rent kostnadsmässigt kommer det bli typ lika dyrt som att ístället lägga golvvärme i alla badrum.

Det svåra ligger dock i att det är en BRF och det är svårt att komma fram till en bra lösning. Enligt byggkonsulten säger boverkets regler att BRF ska tillhandahålla 20-24 grader i hela lägenheten. Om föreningen lägger golvvärme som standard så är det upp till enskild medlem att "betala" så att man kommer upp över 20 grader. Samt vad händer om golvvärmen går sönder och det hamnar under 20 grader, vem åtgärdar?

Nu är det ju sommar annars hade man ju kunnat passa på att stängt av värmen i badrummet på vintern och kontrollera om det håller sig över 20 grader ändå. Badrummet är långsmalt med ena kortsidan mot fasad och med litet fönster.
 
T
Men golvärmen går ju inte isönder, endast termostaten eller givaren och dessa går att byta ut!
 
Hej!

Jag lånar denna tråd för en fråga.

Vi ska lägga in elektrisk golvvärme, och min farfar ska dra elen i hela badrummet. Han är behörig men har aldrig installerat golvvärme förut. Han undrar vilka rör man bör förbereda för?

Vi har antagit ett tomrör som man lägger under flytspacklet så att hela golvvärmepaketet inkl rördragning hamnar under vattenspärren. Detta tomrör dras sedan upp till termonstaten en bit högre upp, är det korrekt uppfattat?

Räcker det med ett tomrör? Han undrade om man ska ha flera, ett för matningen och ett för termostaten, för det sitter väl en termostat i golvet också, som ska ha kontakt med dosan i väggen?

MVH
Henrik
 
T
hen_rik79 skrev:
Hej!

Jag lånar denna tråd för en fråga.

Vi ska lägga in elektrisk golvvärme, och min farfar ska dra elen i hela badrummet. Han är behörig men har aldrig installerat golvvärme förut. Han undrar vilka rör man bör förbereda för?

Vi har antagit ett tomrör som man lägger under flytspacklet så att hela golvvärmepaketet inkl rördragning hamnar under vattenspärren. Detta tomrör dras sedan upp till termonstaten en bit högre upp, är det korrekt uppfattat?

Räcker det med ett tomrör? Han undrade om man ska ha flera, ett för matningen och ett för termostaten, för det sitter väl en termostat i golvet också, som ska ha kontakt med dosan i väggen?

MVH
Henrik
Två VP-rör ska gå ner från dosan, ett för matningen samt ett för givaren. Röret för givaren ska gå ut 30-40 cm ut på golvet!
 
Hej.
Har köpt ett 1.5plans hus byggd 79 av Siab byggen Ab.Huset har gjuten platta.Plattan är byggd såhär enligt pappren ritningar jag fick:
golvbeläggning enl.rumsbeskrivning
Betong:80mm
Isolering,ytre rand 80mm
Isolering,innre rand 50mm
Grusbädd enl.K-ritning(den har jag inte fått)

Besiktningsmannen såg ocskå pappren och sa att isoleringen under plattan är 80mm.
Mina frågor:
1:Har jag då under HELA plattans yta 80mm isolering?
2:hur vet han då det av dessa uppgifter?
3:isolering innre och yttre rand.Var ligger dessa 80 och 50mm isolering?Bara vid ytter kanterna eller mitt under plattan med?

Besiktingsmannen sa också att jag kan borra ner i golvet i duschen med en smal lång borr och se vad borren hämtar upp för isolering(om det nu finns).Duschen ska totalrenoveras golvbrunnen ska bytas toan ska flyttas så ett hål i golvet gör inget.
Vi tänkte ha elektrisk golvvärme hellst för fullvärme.
Bila upp hela golvet isolera 300mm på med ny betong vill jag inte göra om det visar sig finnas för lite isolering.

Detta läste jag någon annanstans: Det finns lite risker kring oisolerade plattor.
Med golvvärme kan marken under huset bli så varm att det finns risk för omvänd fukttransport. Om den relativa fuktigheten i marken är hög transporteras fukt från marken till grunden. I synnerhet gäller detta om isoleringen är dålig. När golvvärmen stängs av på våren kan marken under huset bli varmare än grunden,
vilket gör att fukt från marken vandrar inåt.
"Därför brukar man rekommendera 300 mm isolering under plattan. Så för säkerhets skull kan golvvärmen lämnas påslagen som låg grundtemperatur för att motverka nedkylning av plattan."

Mvh
 
Redigerat:
Uppdatering så här några år senare: Det blev golvvärme i alla lägenheter. Jag använder den som komfortvärme på vinterhalvåret. Ca 100 kWh/månad. Inga kompletterande värmekällor i badrummet. Funkar kanon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.